• rosajo

En seger för hemundervisning i Sverige

Med tanke på diskussionen här tidigare om huruvida hemundervisning kan tänkas vara ett fullgott alternativ till skolgång, så vill jag länka till en nyhet från Göteborg där en judisk familj har fått rätt att undervisa sina barn hemma i enlighet med deras religiösa tro. Den nya skollagen har ju förbjudit föräldrar från att hemundervisa i enlighet med religiös eller filosofisk övertygelse, så beslutet är en positiv vändning. Det finns även en motion hos riksdagen om att häva förbudet, så nu verkar det hända grejer!

lubavitch.com/news/article/2037051/Swedish-Court-Corrects-National-Law-Supports-Religious-Freedom-Human-Rights.html

• Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 20:41:47 följande:
    Föräldrarna KAN om de vill. Men om de vill hemskola barnen lär de ju göra det av en anledning.
    Det finns många olika anledningar att hemskola.
  • Ramborg
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 20:46:03 följande:
    Det finns många olika anledningar att hemskola.

Till exempel att man vill uppfostra barnen i den rätta tron och skydda dem mot osedligheter.
    42.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 20:56:58 följande:
    Till exempel att man vill uppfostra barnen i den rätta tron och skydda dem mot osedligheter.
    En minoritetsanledning, men vad är fel med det, så länge de håller sig till läroplanen? Foräldrar ska ha rätten att uppfostra sina barn i den tro, eller icke-tro, de vill.
  • Ramborg
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 20:59:15 följande:
    En minoritetsanledning, men vad är fel med det, så länge de håller sig till läroplanen? Foräldrar ska ha rätten att uppfostra sina barn i den tro, eller icke-tro, de vill.

Ja, det håller jag med om. Men skolplikten ska gälla alla barn och de ska gå i allmän skola så de får en motvikt till föräldrarnas märkliga världsbild. Eller för den delen, så de får se att det finns barn som går utan slöja, eller att det finns barn som faktiskt inte går i kyrkan på söndagarna, eller bara att de får träffa vuxna som inte luktar sprit en tisdag. Det finns så många skäl till att en allmän skola tillsammans med andra barn är vettigt.
    42.
  • jaghopparhögt
    Ramborg skrev 2012-10-19 20:56:58 följande:

Eller att man vill ge dom en bättre start i livet än vad dagens medelmåttor på lärarutbildningen klarar av?
  • Ramborg
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 19:46:48 följande:
    Eftersom hemskolade barn kan lära sig på en dag vad det tar dem en vecka att lära i allmänna skolan, finns det mycket mera tid till umgänge om man väljer det. De missar kanske "fem skoltimmar", då det kan klaras av på t ex en, tid kan läggas på t ex museibesok och annat.

jaghopparhögt skrev 2012-10-20 01:02:11 följande:
    Eller att man vill ge dom en bättre start i livet än vad dagens medelmåttor på lärarutbildningen klarar av?

Det går ju tydligen otroligt snabbt att lära dem, det borde man kunna hinna efter skoltid. Om målet är att ge dem en bättre utbildning alltså. Av solidaritet med de stackars barn vars föräldrar vill hålla dem instängda i sin egen lilla sekt. Oavsett om det är Jehovas, islam eller något annat.
    42.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-20 09:24:11 följande:

Av solidaritet med de stackars barn vars föräldrar vill hålla dem instängda i sin egen lilla sekt.
    Av solidaritet med alla mobbade barn i skolan ska vi ju då alla hemundervisa, med det resonemanget!!
  • Stjärnfall76

Jag ser inget problem med att man undervisar om sin tro, eller sin icketro eller vad man nu har. det för väl alla föräldrar alltid!

det viktiga är att skolplanen följs och att detta kontrolleras.

Jag tycker det är bra att hemskolning finns som alternativ. Det behöver inte alls vara sämre. det kan vara riktigt dåligt att vara i skolan som mobbad elev det med vill jag tro.    

• CMM

Det borde finnas hemkirurgi också. Vill man inte låta utbildade kirurger, som ju ändå bara är medelmåttor, t.ex. ta bort ens barns blindtarm om den skulle råka vara inflammerad ska man givetvis som förälder kunna göra det själv hemma också. Jag menar, man vet ju själv vad som är bäst för ens barn.

Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige