• rosajo

En seger för hemundervisning i Sverige

Med tanke på diskussionen här tidigare om huruvida hemundervisning kan tänkas vara ett fullgott alternativ till skolgång, så vill jag länka till en nyhet från Göteborg där en judisk familj har fått rätt att undervisa sina barn hemma i enlighet med deras religiösa tro. Den nya skollagen har ju förbjudit föräldrar från att hemundervisa i enlighet med religiös eller filosofisk övertygelse, så beslutet är en positiv vändning. Det finns även en motion hos riksdagen om att häva förbudet, så nu verkar det hända grejer!

lubavitch.com/news/article/2037051/Swedish-Court-Corrects-National-Law-Supports-Religious-Freedom-Human-Rights.html

• Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige
  • Hannah76
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 19:08:58 följande:
    Du vet tydligen väldigt lite om hur hemskolning faktist funkar i praktiken....

Jasså det tror du?

Du har svårt för andra med annan åsikt än din? 
  • Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 19:17:56 följande:
    Du har svårt för andra med annan åsikt än din? 
    Nej, men uppenbart baseras din generella åsikt inte på den hemundervisning som faktist bedrivs, om du letar lite fakta.
  • Hannah76
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 19:23:49 följande:
    Nej, men uppenbart baseras din generella åsikt inte på den hemundervisning som faktist bedrivs, om du letar lite fakta.

Jag vet fakta, tror ändå itne på hemundervisning i stort. För vissa få kan det vara bra men inte i det stora hela.
  • Ramborg
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 15:14:09 följande:
    ? Hade du bara umgänge med andra barn i skolan? Jag tycker synd om dig!

Nej, jag hade fritidsaktiviteter och lekte med kompisar som andra barn. Men därutöver hade jag skola fem timmar eller vad det kan ha varit, och det missar de hemskolade barnen.

Men det viktigaste skälet att jag ogillar både hemskolning och religiösa friskolor är att skolan ska lära barn att umgås och respektera olika människor. Om de bara träffar likasinnade får de inga alternativ till föräldrarnas snäva världsbild. Deras eget fria val av livsstil och religion blir svårare.
    42.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 19:34:05 följande:
    Men det viktigaste skälet att jag ogillar både hemskolning och religiösa friskolor är att skolan ska lära barn att umgås och respektera olika människor.
    Skolan ger helt klart, på vissa stallen, en mojlighet till detta, men det kan lika väl foräldrar gora, det är ingen ensamrätt eller mojlighet bara skolan har. Dessutom är det tvärtom i många fall; vilka elever tror du går i skolorna i invandrartäta områden? Vilka tror du går i skolan i Danderyd etc? Knappast mycket "olika" människor.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 19:34:05 följande:

Nej, jag hade fritidsaktiviteter och lekte med kompisar som andra barn. Men därutöver hade jag skola fem timmar eller vad det kan ha varit, och det missar de hemskolade barnen.
    Eftersom hemskolade barn kan lära sig på en dag vad det tar dem en vecka att lära i allmänna skolan, finns det mycket mera tid till umgänge om man väljer det. De missar kanske "fem skoltimmar", då det kan klaras av på t ex en, tid kan läggas på t ex museibesok och annat.
  • Hannah76
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 19:46:48 följande:
    Eftersom hemskolade barn kan lära sig på en dag vad det tar dem en vecka att lära i allmänna skolan, finns det mycket mera tid till umgänge om man väljer det. De missar kanske "fem skoltimmar", då det kan klaras av på t ex en, tid kan läggas på t ex museibesok och annat.

Ok...

Du ser inte att man missar något med hemundervisning?
    Du ser inga "faror" med det?  
  • Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 19:49:06 följande:

Ok...

Du ser inte att man missar något med hemundervisning?
    Du ser inga "faror" med det?  
    Inte fler än med den allmänna skolan. Det finns faror i allt, men sånt loser man om det behovs i de individuella fallen; inte genom ett allmänt forbud.
  • Lilia
    Ramborg skrev 2012-10-19 15:06:27 följande:
    Stackars barn. Helt utlämnade åt religiösa föräldrars omdöme. Undrar varför föräldrarna är så angelägna om att avskärma barnen från samhället?

En normal uppväxt innebär att lära sig det sociala spelet och koderna med andra barn. Det missar de här stackarna.

Och läroplan låter väl fint. Men det är ju hur lätt som helst att markera att "det här är dumheter som jag måste berätta om... för det kräver läroplanen."

För övrigt anser jag också att religiösa friskolor borde förbjudas.

• Ramborg
    Tow2Mater skrev 2012-10-19 19:41:31 följande:
    Skolan ger helt klart, på vissa stallen, en mojlighet till detta, men det kan lika väl foräldrar gora, det är ingen ensamrätt eller mojlighet bara skolan har. Dessutom är det tvärtom i många fall; vilka elever tror du går i skolorna i invandrartäta områden? Vilka tror du går i skolan i Danderyd etc? Knappast mycket "olika" människor.

Föräldrarna KAN om de vill. Men om de vill hemskola barnen lär de ju göra det av en anledning.
    42.
Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige