• rosajo

En seger för hemundervisning i Sverige

Med tanke på diskussionen här tidigare om huruvida hemundervisning kan tänkas vara ett fullgott alternativ till skolgång, så vill jag länka till en nyhet från Göteborg där en judisk familj har fått rätt att undervisa sina barn hemma i enlighet med deras religiösa tro. Den nya skollagen har ju förbjudit föräldrar från att hemundervisa i enlighet med religiös eller filosofisk övertygelse, så beslutet är en positiv vändning. Det finns även en motion hos riksdagen om att häva förbudet, så nu verkar det hända grejer!

lubavitch.com/news/article/2037051/Swedish-Court-Corrects-National-Law-Supports-Religious-Freedom-Human-Rights.html

• Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:39:32 följande:
    Det borde finnas hemkirurgi också. Vill man inte låta utbildade kirurger, som ju ändå bara är medelmåttor, t.ex. ta bort ens barns blindtarm om den skulle råka vara inflammerad ska man givetvis som förälder kunna göra det själv hemma också. Jag menar, man vet ju själv vad som är bäst för ens barn.
    Den kommentaren tog idiotipriset idag. Kan man inte skilja mellan kirurgi och undervisning ska man nog adoptera bort sina barn.
  • CMM
    Tow2Mater skrev 2012-11-05 14:41:56 följande:
    Den kommentaren tog idiotipriset idag. Kan man inte skilja mellan kirurgi och undervisning ska man nog adoptera bort sina barn.
    Yrke som yrke, eller? Båda kräver specialkompetens (om än av ytterligt olika art) och inget av dem är något man automatiskt kan förväntas fixa bara för att man råkar ha tryckt ur sin en unge eller fem. 
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:44:01 följande:
    Yrke som yrke, eller? Båda kräver specialkompetens (om än av ytterligt olika art) och inget av dem är något man automatiskt kan förväntas fixa bara för att man råkar ha tryckt ur sin en unge eller fem. 
    Man kan med olika metoder kontrollera resultatet av undervisning, och vid behov korrigera, precis som om du väljer att själv laga din trasiga bil istället for att ta den till en utbildad bilmekaniker. Men väljer du att skära upp magen och ta ut ett organ, är de direkta negativa effekterna sällan korrigerbara, utan skadorna är alltfor omedelbara och riskerna alltfor stora. Menar du verkligen att du inte ser skillnaden?
  • CMM
    Tow2Mater skrev 2012-11-05 14:47:59 följande:
    Man kan med olika metoder kontrollera resultatet av undervisning, och vid behov korrigera, precis som om du väljer att själv laga din trasiga bil istället for att ta den till en utbildad bilmekaniker. Men väljer du att skära upp magen och ta ut ett organ, är de direkta negativa effekterna sällan korrigerbara, utan skadorna är alltfor omedelbara och riskerna alltfor stora. Menar du verkligen att du inte ser skillnaden?
    Klart jag ser skillnaden. Men jag ser även likheter. Hemundervisning bör inte tillåtas annat än möjligen i extrema specialfall. Jag tror helt enkelt inte genomsnittsföräldern är en tillnärmelsevis lika bra lärare som genomsnittsläraren.
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:49:19 följande:
    Klart jag ser skillnaden. Men jag ser även likheter. Hemundervisning bör inte tillåtas annat än möjligen i extrema specialfall. Jag tror helt enkelt inte genomsnittsföräldern är en tillnärmelsevis lika bra lärare som genomsnittsläraren.
    Du får även forsoka skilja mellan att vara lärare for en stor grupp barn, och sina egna. De kräver helt olika kompetenser, bortsett från de basala grundläggande kunskaperna som ska läras.

Det finns daliga som bra lärare, att kräva att en forälder ska vara minst lika bra som den genomsnittlige skolläraren betyder ju att du borde vilja och kunna (!) sparka hela bottenrasket av lärare då. Alla under medel gor ju ett dåligt jobb och borde inte tillåtas lära ut! Men nu funkar det ju inte så, det är ju hur barnen tar till sig kunskapen och lär sig som räknas, inte hur "bra" eller "dålig" en lärare är. Och samma resonemang borde ju gälla foräldrar som lärare till sina egna barn.
  • rosajo
    Ramborg skrev 2012-10-19 19:34:05 följande:

Nej, jag hade fritidsaktiviteter och lekte med kompisar som andra barn. Men därutöver hade jag skola fem timmar eller vad det kan ha varit, och det missar de hemskolade barnen.

Men det viktigaste skälet att jag ogillar både hemskolning och religiösa friskolor är att skolan ska lära barn att umgås och respektera olika människor. Om de bara träffar likasinnade får de inga alternativ till föräldrarnas snäva världsbild. Deras eget fria val av livsstil och religion blir svårare.
    Jag tycker också att barn ska lära sig att umgås med och respektera olika människor. Och detta är en av anledningarna till att vi väljer hemundervisning. I de flesta skolor umgås man mest bara med exakt jämnåriga kamrater och ett fåtal vuxna, mestadels av det kvinnliga könet och mestadels av en särskild personlighetstyp, åtminstone i de yngre åldrarna. När vi hemundervisade i USA umgicks vi med en rad olika människor, av olika åldrar och i olika sammanhang (kurser, träffar, aktiviteter). Vi var ute i samhället. I skolan är man oftast i skolan, ibland har man utflykter och temadagar utanför skolan, men inte särskilt ofta.
  • Stjärnfall76
    CMM skrev 2012-11-05 14:44:01 följande:

Fast du talar mot bättre vetande då hemundervisade barn inte alls behöver ligga efter, ofta tvärt om.

Kör du inte bil heller eftersom du inte är yrkeschaufför, lagar ingen mat om du inte är utbildad kock mm mm mm mm?  
  • Stjärnfall76
    CMM skrev 2012-11-05 14:49:19 följande:

varför tror du inte att du skulle klara det??

Jag skulle klara det mycket bra upp till minst 6an. Sedan blir det för många ämnen. Jag lägger ner jättemycket tid på mina barn i egeninköpta böcker då nivån i skolan är för låg för mina barn, och det fungerar utmärkt. Dock vill inte jag hemskola och är inte ute efter det, men tycker verkligen att möjligheten ska finnas. 
  • CMM

Jag tror helt enkelt att just det att man inte sitter hemma och tragglar med sina överbeskyddande föräldrar utan får göra något "själv", lära sig arbeta med andra elever och lyssna på andra auktoriteter, är av icke obetydlig vikt när det gäller skolgången.

• ViVäntarLois
    CMM skrev 2012-11-05 20:57:20 följande:
    Jag tror helt enkelt att just det att man inte sitter hemma och tragglar med sina överbeskyddande föräldrar utan får göra något "själv", lära sig arbeta med andra elever och lyssna på andra auktoriteter, är av icke obetydlig vikt när det gäller skolgången.
    Fast detta visar ju på en ganska felaktig bild av hur verkligheten ser ut för många hemundervisade barn. Dessa barn är sällan isolerade och får ofta hjälp av olika vuxna i samhället. De är också i större utsträckning än "vanliga" barn delaktiga i föreningar och fritidsaktiviteter. När man mäter deras kunskaper/kompetenser så ligger de ofta i framkant både kunskapsmässigt och när det kommer till social kompetens.

Detta betyder ju inte att ALLA passar att hemskolas, men man kan ju ifrågasätta varför den lilla grupp som vill (och lyckas bra) ska förbjudas.
  • rosajo

Det brukar vara så att de som vill är också de som kan. Och visar det sig att man överskattade sina förmågor och omständigheter, så finns skolan alltid där. Himla tråkigt bara att folk accepterar den otroligt låga standarden som råder i de flesta skolor. 

• FabulousMom

Har tänkt på en sak, hur kan man göra om man vill "komplettera" skolundervisningen hemma. Alltså låt oss säga att man vill ha hemundervisning inom ett visst område, fast utöver det som barnet lär sig i skolan. Hur ska man förbereda sig på bästa sätt, hur gör föräldrar i i de länder där man får ha hemundervisning, går man kurser där man lär sig typ pedagogisk undervisning, eller tar man bara och lånar böcker på biblioteket i ämnet och hoppas på det bästa?

Jag tänkte börja om ett år med min son som kommer att vara 5 år då, så jag skulle vilja förbereda mig och samla material osv. under detta år, men även om jag är kunnig inom ämnet, så vill jag ju kunna vara en bra "lärare" och ha det på en nivå som passar ett litet barn.   

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige