• Anonym

Ni som alltid måste säga "Jag har så lätt för att bli gravid"

Tror ni ni hade haft lika lätt om er mans sperma var helt och hållet åt skogen?!

• Svar på tråden Ni som alltid måste säga "Jag har så lätt för att bli gravid"
  • Dragonball
    Locura skrev 2012-10-20 03:25:33 följande:
    jag blev gravid på 2-3 veckor med mitt första, cirka 2 månader med mitt andra :)

Vissa har mer tur än andra helt enkelt. Drop it.
    Och du kan inte sluta säga det till folk som inte kan få barn om de exempelvis inte frågar? Hur svårt kan det vara att visa hänsyn? Det är fult att skryta och visa sig förmer när man vet att andra mår dåligt.
  • Anonym (molly)
    AnnaGreta 378 skrev 2012-10-19 23:44:48 följande:
    Vad min man har med saken att göra fattar jag inte. JAG är väldigt fertil.

Det beror nog på hur man deifinerar fertilitet. Om man tex tar den här ifrån wikipedia : Fertilitet är förmågan att fortplanta sig, vilket dock inte skall blandas ihop med fruktsamhet. I demografiska sammanhang används nämligen fertilitet i betydelsen "realiserad fruktsamhet", d.v.s. hur många barn som faktiskt föds

Om man ser fertilitet som "hur många barn som faktiskt föds" så kan man ju vara väldigt fertil med en man men inte med en annan.

Jag och min sambo är infertila enligt den här definitionen:Infertilitet: >1 års regelbundet sexliv med oskyddade samlag har inte resulterat i graviditet. Primär infertilitet: aldrig varit gravid. Sekundär infertilitet: har tidigare varit gravid.)

Fast med en annan partner kanske jag skulle vara fertil (skulle föda barn).

• hannis

Både jag och min man är fertila. Tillsammans är vi superfertila men det är såklart inget jag säger till alla jag möter.

• Anonym (molly)

I "normalfallet" är ju par fertila, så det är inte så intressant att veta det faktiskt.

• Anonym

Varför skulle man inte få säga det? Alla är ju ändå så själviska och tänker nästan bara på sig själva när det gäller typ allt, att en sånhär liten skitsak blir en droppe i havet...!

• Anonym (molly)
    Anonym skrev 2012-10-20 08:03:56 följande:
    Varför skulle man inte få säga det? Alla är ju ändå så själviska och tänker nästan bara på sig själva när det gäller typ allt, att en sånhär liten skitsak blir en droppe i havet...!
    För mig får folk säga att de är fertila om dom vill, men det är ju som jag skrev tidigare inte särskilt intressant eftersom de flesta par är fertila.

Sen tror jag inte man ska ta det för givet att man är lika fertil nästa gång man försöker. Det har jag sett exempel på, folk som blivit förvånade när det inte tagit sig direkt nästa gång eller med ny partner.. de vet ju att de är såå fertila!

• Anonym
    Anonym (molly) skrev 2012-10-20 08:20:33 följande:
    För mig får folk säga att de är fertila om dom vill, men det är ju som jag skrev tidigare inte särskilt intressant eftersom de flesta par är fertila.

Sen tror jag inte man ska ta det för givet att man är lika fertil nästa gång man försöker. Det har jag sett exempel på, folk som blivit förvånade när det inte tagit sig direkt nästa gång eller med ny partner.. de vet ju att de är såå fertila!

Jaha, du menar så!
  • viseversa
    Anonym skrev 2012-10-19 21:49:01 följande:

Tur att det finns de som tänker på det också.
    Dock påverkar inte hans fertilitet MIN fertilitet! Jag HAR lätt att bli gravid oavsett. men ska vi ha barn tillsammans så spelar ju kvaliten på hans spermier roll såklart. Men som jag sa så är ju JAG fertil oavsett!
  • viseversa
    AnnaGreta 378 skrev 2012-10-19 23:44:48 följande:
    JAG har väldigt lätt för att bli gravid!

Nu säger jag iofs. inte så. Särskilt inte till barnlösa/ofrivilligt barnlösa.

Vad min man har med saken att göra fattar jag inte. JAG är väldigt fertil.

Vi har fyra barn tillsammans. Jag har ett "eget" också. Fem härliga barn, men jag har varit gravid fler gånger TROTS på marknaden tillgängliga preventivmedel. 

Så jag för min del tycker INTE att det är positivt att bli gravid så lätt. Snarare tvärtom.    
  • Anonym (molly)
    viseversa skrev 2012-10-20 08:36:54 följande:
    Dock påverkar inte hans fertilitet MIN fertilitet! Jag HAR lätt att bli gravid oavsett. men ska vi ha barn tillsammans så spelar ju kvaliten på hans spermier roll såklart. Men som jag sa så är ju JAG fertil oavsett!
    Vad är din definition av fertilitet då? Att du har ägglossning?
Svar på tråden Ni som alltid måste säga "Jag har så lätt för att bli gravid"