• kokosbulle

Hon vägrar ta flaskan!

Min lilla tös är 1 månad och jag har börjat ska ge lite ersättning på kvällarna då hon går upp dåligt i vikt. Till grejen hör att hon vägrar ta flaskan, hur jag än gör.. Hon suger tag sedan tjöjs hon och hon gör verkligen allt för att få ur den ur munnen. Jag har testat att ge med vanlig bröstmjölk i flaska också men det funkar inte heller. Napp vägrar hon också. 

Någon som har något tips på hur jag ska göra? Hon kommer ju inte gå upp i vikt om hon inte tar flaskan, det spelar ingen roll hur hungrig hon är.  

• Svar på tråden Hon vägrar ta flaskan!
  • Jeff

För oss var det Tommee Tippiee som fungerade, den är formad som ett bröst.

• Majbebis2012

Haha, här har du en inbiten flaskförsökare. I över 3 månader har jag ivrigt försökt VARJE dag med flaska.
    Jag har. MAM, NUK, Avent, Esska, Meddela (170 spänn!Förvånad), olika pipmuggar.
    För varje sort har jag fler sugflöden,
    Jag har alla i silikon och latex

Jag har provat marknadens alla ersättningar, varm, ljummen och kall.
    Jag har testat pulver och tetra.

Mannen har testat, farmor &mormor.

Jag har blandat i goda fruktpureer.

Men icke.
    Ikväll lade jag i lite lite majsvälling och "väckte" han o gav han snabbt som ögat innan han fattade vad som händer. Totalt 110 ml ikväll.
    Men.. imorgon och inatt är nog pånytt en kamp.

Vill bara säga att det finns fler med ditt bekymmer, och när du väl kommer på ett dunderknep. Hör av dig ;.) 

• Alexi

Men varför är det så viktigt med flaska att man kämpar sig blå på det viset??

• AnnaLovisa
    Alexi skrev 2012-10-23 07:53:10 följande:
    Men varför är det så viktigt med flaska att man kämpar sig blå på det viset??
    Om du själv någon gång hade haft ett riktigt behov av att ge flaska skulle du inte ifrågasätta.
  • apelsin81

Håller också på att vänja bebis vid flaskan. Använder Philips Avent flaskor. Någon gång har jag lurat henne lite när hon inte velat tutta på flaskan. Har gett henne nappen och låtit henne snutta lite på de och sedan snabbt tagit ut nappen med ena handen och stoppat in flaskan med andra så har hon liksom fortsatt snutta av bara farten. Har också märkt att hon gillar lite varmare ersättning, varmare än jag trodde man kunde ha... Självklart smakar jag på den innan så den inte bränns på tungan.

• Majbebis2012
    AnnaLovisa skrev 2012-10-23 10:15:43 följande:
    Om du själv någon gång hade haft ett riktigt behov av att ge flaska skulle du inte ifrågasätta.
  • Alexi

Det kanske finns personer som tror att de har ett riktigt behov men kanske faktiskt behöver input att det går att klara sig utan.

Vi struntade i flaska och väntade tills sonen var stor nog att ta pipmugg istället.

• AnnaLovisa
    Alexi skrev 2012-10-23 12:53:18 följande:
    Det kanske finns personer som tror att de har ett riktigt behov men kanske faktiskt behöver input att det går att klara sig utan.

Vi struntade i flaska och väntade tills sonen var stor nog att ta pipmugg istället.
    Men åh va bra! Hur gjorde ni istället för att ge flaska?
  • Alexi

Jag helammade fram till sex månader och sen började vi med smakportioner och vid nio månader lossnade hans intresse för mat på allvar. Han fick ju vatten i pipmugg till maten och då kunde vi även köra välling i pipmugg. Han får fortfarande välling med pipmugg när han snart är två år. Det svåra med pip är att hitta rätt storlek på flödet i förhållande till vätskan, det får ju inte komma för fort.

• Majbebis2012

Jag vet inte.. Tror & tror?

Har man tänkt att förlägga föräldraledigheten hyfsat jämnt mellan föräldrarna och mamman snart ska börja jobba, så handlar det nog mer om att man vet.
  • Alexi

Fast om mamman ska börja jobba är det kanske lättare att pappan satsar på mat och struntar i flaskan tex. Om nu barnet inte vill ha flaska eller ersättning.

• Majbebis2012
    Alexi skrev 2012-10-23 15:16:37 följande:
    Fast om mamman ska börja jobba är det kanske lättare att pappan satsar på mat och struntar i flaskan tex. Om nu barnet inte vill ha flaska eller ersättning.
    Visst är det så det kommer få bli. Men det är tråkigt att missa modersmjölken/ersättningens fina fördelar
  • AnnaLovisa
    Alexi skrev 2012-10-23 14:00:52 följande:
    Jag helammade fram till sex månader och sen började vi med smakportioner och vid nio månader lossnade hans intresse för mat på allvar. Han fick ju vatten i pipmugg till maten och då kunde vi även köra välling i pipmugg. Han får fortfarande välling med pipmugg när han snart är två år. Det svåra med pip är att hitta rätt storlek på flödet i förhållande till vätskan, det får ju inte komma för fort.
    Jaha, så du hade inget behov av att ge honom flaska innan?? Då är det ganska lätt att skippa flaskan.
  • Alexi
    Majbebis2012 skrev 2012-10-23 15:17:46 följande:
    Visst är det så det kommer få bli. Men det är tråkigt att missa modersmjölken/ersättningens fina fördelar
    Men man kan ju fortsätta att amma fast man jobbar, det är ju jättemånga som ammar morgon/kväll och ev nätter. Så jag menar absolut inte att man ska sluta amma och samtidigt skippa ersättningen, bara att man just inte toktvingar fram att ta flaska om nu bebisen är så ointresserad och själva maten går att lösa med mat så att säga.
  • Alexi
    AnnaLovisa skrev 2012-10-23 17:16:56 följande:
    Jaha, så du hade inget behov av att ge honom flaska innan?? Då är det ganska lätt att skippa flaskan.
    Nej, vi testade då och då för att han skulle vara van vid det och vi testade lite olika nappar men han ville aldrig. Och jag var föräldraledig ett år så jag kände mig lugn med att han skulle börja äta under det året så därför behövde vi inte tvinga fram det. Det var mest för vällingens skull vi ville ge flaska.
  • kokosbulle

Har man ett hjärtsjukt barn som eventuellt kräver extra kalorisatt ersättning så måste man nog ha flaska ja. Därför vill jag ha tips då det kan bli ganska aktuellt snart. Så jag tror inte, jag vet.
  • josefine84

Det tog min tjej en månad innan hon kunde äta gröt på sked och det är väll
    samma sak som från bröst till flaska så ha tålamod och ta en bra flaska
    som dr brown och ha tålamod även om det är svårt för det går till slut!! 

• Trulsa1985

Tänk på att det handlar om ett barn som är bara en månad, diskussioner om att ge vanlig mat är ju inte ens aktuellt och ändå hålls de. Trolla nu inte bort TS i det här... 

Om barnet inte vill ta flaskan så kan man ge ersättning i kopp istället, det är många som gör det för att försöka bevara amningen så långt det är möjligt. Det är fullt möjligt att delamma om man bara är noga med hur man gör det (Om det är det man vill) 

Det kan också hjälpa att man ger ersättningen vid en annan temperatur.  

Ibland när man ammar och barnet går upp dåligt i vikt kan det vara att man ammar för sällan och missar barnets tidiga signaler på att det är hungrigt eller att man ger napp, då kan det hjälpa att man ammar superofta och tar bort nappen helt tex, om det är fallet skulle jag rekommendera att gå in på amningshjälpens hemsida och ta kontakt med en av deras hjälpmammor, det är gratis och de är superduktiga. 

Svar på tråden Hon vägrar ta flaskan!