Ok att misshandla en blottare ?
Efter att ha läst den andra våldtäktstråden om att ingripa vid pågående våldtäkt så kan jag inte låta bli att fundera över hur "vanligt" folk tänker när det gäller blottare... Minne en händelse väldigt bra, nu är det väl preskriberat men några vänner till mig hade lite roligt med en uppenbart psykiskt störd man som blottade sig utanför en skola på 80 talet. Då möttes de mest av fördömande och kritik, blottaren var en "ofarlig" man som det egentligen mest var synd om. Tror att synen på dessa människor har förändrats i takt med samhället, vem vet, det kanske tom kan skyllas på alliansen ? Tur för dessa ungdomar var nog att synen på misshandel var mycket mer förlåtande på 80 talet också.
Frågan lyder:
Vad hade ni gjort om ni med egna ögon såg en man som blottade sig utanför en skola, inte nödvändigtvis mot skolbarn men mot kvinnor i åldrarna 15-80?
Hade ni ingripit? Och isåfall hur? Talat personen tillrätta? Misshandlat honom såsom vissa förortspojkar ibland har är benägna att göra vid påstådd "brist på respekt"?, fotat honom med mobilen?, ringt polisen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-22 09:13
Vill tillägga att jag blir mörkrädd när jag ser den rädsla och slappa attityd som folk har när det gäller sexuella ofredningar och blottares bettende. Hoppas verkligen på att vi får någon form av lag om att man måste ingripa vid brott, typ civilkurage lag. Hoppas verkligen inte att era döttrar blir utsatta för en blottare och att folk med er attityd bara går förbi och inte ingriper.