• Anonym (ACAB)

Ok att misshandla en blottare ?

Efter att ha läst den andra våldtäktstråden om att ingripa vid pågående våldtäkt så kan jag inte låta bli att fundera över hur "vanligt" folk tänker när det gäller blottare... Minne en händelse väldigt bra, nu är det väl preskriberat men några vänner till mig hade lite roligt med en uppenbart psykiskt störd man som blottade sig utanför en skola på 80 talet. Då möttes de mest av fördömande och kritik, blottaren var en "ofarlig" man som det egentligen mest var synd om. Tror att synen på dessa människor har förändrats i takt med samhället, vem vet, det kanske tom kan skyllas på alliansen Cool? Tur för dessa ungdomar var nog att synen på misshandel var mycket mer förlåtande på 80 talet också.

Frågan lyder:
    Vad hade ni gjort om ni med egna ögon såg en man som blottade sig utanför en skola, inte nödvändigtvis mot skolbarn men mot kvinnor i åldrarna 15-80?
    Hade ni ingripit? Och isåfall hur? Talat personen tillrätta? Misshandlat honom såsom vissa förortspojkar ibland har är benägna att göra vid påstådd "brist på respekt"?, fotat honom med mobilen?, ringt polisen? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-22 09:13
    Vill tillägga att jag blir mörkrädd när jag ser den rädsla och slappa attityd som folk har när det gäller sexuella ofredningar och blottares bettende. Hoppas verkligen på att vi får någon form av lag om att man måste ingripa vid brott, typ civilkurage lag. Hoppas verkligen inte att era döttrar blir utsatta för en blottare och att folk med er attityd bara går förbi och inte ingriper.

• Svar på tråden Ok att misshandla en blottare ?
  • Anonym

Klart det inte är okej att misshandla någon, det dina polare gjorde var ju värre än blottaren. Misshandla en psyksjuk människa, fy fan....:(

Skrika, fota med mobilen och ringa polisen hade jag gjort däremot. 

• Anonym (ACAB)
    Anonym skrev 2012-10-22 08:24:10 följande:
    Klart det inte är okej att misshandla någon, det dina polare gjorde var ju värre än blottaren. Misshandla en psyksjuk människa, fy fan....:(

Skrika, fota med mobilen och ringa polisen hade jag gjort däremot. 
    Men gäller detsamma en våldtäktsman? En överfallsvåldtäkt begås ju också av en psykiskt sjuk man och den allmänna uppfattningen i den andra tråden är ju att det är helt ok att slå honom sönder och samman.

Ponera att blottaren hade blottat sig utanför ett dagis istället för ett högstadie? Hade det varit ok att ge honom en läxa rent fysiskt då?
  • Anonym

Ehh, det är väl lika fel att misshandla nån som att blotta sig? 

• Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:47:40 följande:
    Men gäller detsamma en våldtäktsman? En överfallsvåldtäkt begås ju också av en psykiskt sjuk man och den allmänna uppfattningen i den andra tråden är ju att det är helt ok att slå honom sönder och samman.

Ponera att blottaren hade blottat sig utanför ett dagis istället för ett högstadie? Hade det varit ok att ge honom en läxa rent fysiskt då?
    Så du tror att han aldrig mer kommer att blotta sig om han får en snyting?  Gissningsvis blir han bara mer försiktig och blottar sig för ungar när ingen vuxen kan ingripa eller så blir det motsatsen och han tar med sig en kniv nästa gång för att försvara sig.
  • Kjell2

Om du läser brottsbalken och någon bok i straffrätt får du nog svar på dina frågor vad som är juridisk ok.
  • Anonym

Så man botar psyksjuka genom att slå dem? Ja, den uppfattningen förekom på medeltiden....
  • Anonym (ACAB)
    Anonym skrev 2012-10-22 08:49:38 följande:
    Ehh, det är väl lika fel att misshandla nån som att blotta sig? 
    Definitivt inte om det finns en giltig anledning. En giltig anledning enligt mig är att skydda barn från blottare.
  • Anonym (ACAB)
    Anonym skrev 2012-10-22 08:51:36 följande:
    Så du tror att han aldrig mer kommer att blotta sig om han får en snyting?  Gissningsvis blir han bara mer försiktig och blottar sig för ungar när ingen vuxen kan ingripa eller så blir det motsatsen och han tar med sig en kniv nästa gång för att försvara sig.
    Nej det har jag aldrig sagt, men blottningen för den dagen får sig ett abrupt slut iallafall.

Det tillhör väl snarare undantagen att en blottare blir upptäckt av vuxna män, det är ju oftast en annan kategori människor blottaren känner behov av att blotta sig för. 
  • Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:52:45 följande:
    Definitivt inte om det finns en giltig anledning. En giltig anledning enligt mig är att skydda barn från blottare.
    Fast lagen har ju en lite annan uppfattning, så vad du tycker är inget som räknas.
  • Anonym (ACAB)
    Kjell2 skrev 2012-10-22 08:51:37 följande:

Om du läser brottsbalken och någon bok i straffrätt får du nog svar på dina frågor vad som är juridisk ok.
    Jag pratar inte om straffrätt och juridik.
Svar på tråden Ok att misshandla en blottare ?