• Anonym (ACAB)

Ok att misshandla en blottare ?

Efter att ha läst den andra våldtäktstråden om att ingripa vid pågående våldtäkt så kan jag inte låta bli att fundera över hur "vanligt" folk tänker när det gäller blottare... Minne en händelse väldigt bra, nu är det väl preskriberat men några vänner till mig hade lite roligt med en uppenbart psykiskt störd man som blottade sig utanför en skola på 80 talet. Då möttes de mest av fördömande och kritik, blottaren var en "ofarlig" man som det egentligen mest var synd om. Tror att synen på dessa människor har förändrats i takt med samhället, vem vet, det kanske tom kan skyllas på alliansen Cool? Tur för dessa ungdomar var nog att synen på misshandel var mycket mer förlåtande på 80 talet också.

Frågan lyder:
    Vad hade ni gjort om ni med egna ögon såg en man som blottade sig utanför en skola, inte nödvändigtvis mot skolbarn men mot kvinnor i åldrarna 15-80?
    Hade ni ingripit? Och isåfall hur? Talat personen tillrätta? Misshandlat honom såsom vissa förortspojkar ibland har är benägna att göra vid påstådd "brist på respekt"?, fotat honom med mobilen?, ringt polisen? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-22 09:13
    Vill tillägga att jag blir mörkrädd när jag ser den rädsla och slappa attityd som folk har när det gäller sexuella ofredningar och blottares bettende. Hoppas verkligen på att vi får någon form av lag om att man måste ingripa vid brott, typ civilkurage lag. Hoppas verkligen inte att era döttrar blir utsatta för en blottare och att folk med er attityd bara går förbi och inte ingriper.

• Svar på tråden Ok att misshandla en blottare ?
  • Kjell2
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 09:11:50 följande:
    Du tror på fullt allvar att en blottare låter sig hållas fast i 20 min utan att göra motstånd tills polisen kommer? Då blir det med automatik handgemäng och då menar du att man skall låta honom vara?

Tror inte han låter sig misshandlas heller. Troligtvis springer han sin väg.
  • Anonym (,,,,)
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 09:10:39 följande:
    Det är en gammal myt som säkert är skapad av blottare själva för att de skall få vara ifred.
    Blottare begår ofta även andra typer av sexualrelaterade brott som ofredande (taffsande) och våldtäkt. 

Det där är skitsnack, som jag skrev har jag pratat med en psykolog just för att min exman utsatte andra för det här. Blottning handlar om uppmärksamhet i det stora, och det går att med hjälp av terapi komma bort från sånt beetende.

Sen självklart finns det undantag, men för att du blottar dig betyder det inte att du är en våldtäksman.

Men om du tar till våld för att du anser att det är enda sättet att lösa situationen utan att pröva ngt annat så är det kanske du som har en störning.. Funderat på det??    
  • Balahir
    Det är en gammal myt som säkert är skapad av blottare själva för att de skall få vara ifred.
    Blottare begår ofta även andra typer av sexualrelaterade brott som ofredande (taffsande) och våldtäkt. 
    källa?
  • Anonym (,,,,)
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 09:11:50 följande:
    Du tror på fullt allvar att en blottare låter sig hållas fast i 20 min utan att göra motstånd tills polisen kommer? Då blir det med automatik handgemäng och då menar du att man skall låta honom vara?

Testat??? Oftast är blottare väldigt rädda människor.. Tror du verkligen att det är tuffa och självsäkra män som springer omkring och blottar sig???
  • Anonym
    Du är väldig okunnig ang detta, så jag förstår att du är rädd för blottare. Det du skriver stämmer inte. Ta reda på lite fakta så ska du se att rädslan släpper och du slipper fundera på att fysiskt ge dig på andra människor.
  • 2211

Ja klart det är. Sådana brukar ofta blotta sig mot barn så då är det bra om de misshandlas så att de aldrig mer kan stå upp igen.

• PumpkinQueen

TS. Om du ser en människa som begår ett brott som är straffbart med fängelse har du (och alla andra människor) rätt att göra ett så kallat "envarsgripande". Det gör du genom att gå fram till personen, tala om att han eller hon är gripen för vilket brott det nu må vara och sedan ringa polisen och tala om att du gjort ett envarsgripande, varpå polisen kommer ut och hämtar personen.

För att gripandet skall vara lagligt måste du ta personen på bar gärning, du kan inte i efterskott gripa en person som du sett begå ett brott vid ett tidigare tillfälle.

Om personen i fråga motsätter sig ditt gripande, till exempel genom att försöka springa därifrån, har du rätt att använda våld för att hålla honom eller henne på platsen tills polisen kommer dit. Tänk på att man inte får utöva uppenbart övervåld vid ett gripande.

• Aaliyah

Om man tittar på sexualbrottslingars "karriär" så börjar den ofta med blottning och fönstertittning och går sedan vidare upp i sexualbrottskatalogen. Men blottarna är antagligen ett mindre problem jämfört med dem som går och sopar till folk de träffar på.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 16:44:12 följande:
    TS. Om du ser en människa som begår ett brott som är straffbart med fängelse har du (och alla andra människor) rätt att göra ett så kallat "envarsgripande". Det gör du genom att gå fram till personen, tala om att han eller hon är gripen för vilket brott det nu må vara och sedan ringa polisen och tala om att du gjort ett envarsgripande, varpå polisen kommer ut och hämtar personen.

För att gripandet skall vara lagligt måste du ta personen på bar gärning, du kan inte i efterskott gripa en person som du sett begå ett brott vid ett tidigare tillfälle.

Om personen i fråga motsätter sig ditt gripande, till exempel genom att försöka springa därifrån, har du rätt att använda våld för att hålla honom eller henne på platsen tills polisen kommer dit. Tänk på att man inte får utöva uppenbart övervåld vid ett gripande.

Tänk på att det innefattar att du inte får göra fel i ditt tjänsteutövande.
    Om du sitter i parken och fikar och en muslim börjar be bredvid dig, alltså högljutt dvs. ofredar dig, har du rätt att gripa den mannen? Eller den högljudda ungdomen?
    Vad händer om du känner igen "blottaren" och han försvarar sig med våld? (Tips: här finns bara ett rätt och resten fel.)
    Övervåld är en annan sak men det brukar man frias från om man inte överdriver något oerhört. 
    Det samhällspolitiskt behov av att reda ut brottet måste stå i kontrast med våldet som får användas, det är A och O.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-10-31 12:58:13 följande:

Tänk på att det innefattar att du inte får göra fel i ditt tjänsteutövande.
    Om du sitter i parken och fikar och en muslim börjar be bredvid dig, alltså högljutt dvs. ofredar dig, har du rätt att gripa den mannen? Eller den högljudda ungdomen?
    Vad händer om du känner igen "blottaren" och han försvarar sig med våld? (Tips: här finns bara ett rätt och resten fel.)
    Övervåld är en annan sak men det brukar man frias från om man inte överdriver något oerhört. 
    Det samhällspolitiskt behov av att reda ut brottet måste stå i kontrast med våldet som får användas, det är A och O.
    Jag förstår inte vad som var otydligt med mitt inlägg?

Jag pratar om envarsgripande, det har inte med något tjänsteutövande att göra. Envar = var och en. Alla.

Envarsgripande får du göra vid brott som är straffbart med fängelse. Om du ser någon blotta sig för någon är det ofredande -vilket är straffbart med fängelse. Alltså får du göra ett envarsgripande.

Att sitta bredvid någon och be är inte straffbart med fängelse. Alltså får du inte göra ett envarsgripande i det läget.

Det spelar ingen roll om du känner igen blottaren sedan tidigare, för att få gripa måste det ske på bar gärning (eller "flyende fot"). Om han eller hon försvarar sig har du som sagt rätt att använda våld för att genomföra gripandet.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-31 16:14:25 följande:
    Jag förstår inte vad som var otydligt med mitt inlägg?

Jag pratar om envarsgripande, det har inte med något tjänsteutövande att göra. Envar = var och en. Alla.

Envarsgripande får du göra vid brott som är straffbart med fängelse. Om du ser någon blotta sig för någon är det ofredande -vilket är straffbart med fängelse. Alltså får du göra ett envarsgripande.

Att sitta bredvid någon och be är inte straffbart med fängelse. Alltså får du inte göra ett envarsgripande i det läget.

Det spelar ingen roll om du känner igen blottaren sedan tidigare, för att få gripa måste det ske på bar gärning (eller "flyende fot"). Om han eller hon försvarar sig har du som sagt rätt att använda våld för att genomföra gripandet.

Inget är otydligt du verkar inte veta att ett envarsgripande innebär. Sluta tolka paragrafer utan ta dig tid att läsa innebörden istället. Du tar dig rätten att utföra en polisiär uppgift och du har samma regler att förhålla dig till. DET är problemet med att icke juridiskt kunniga gör ett envarsgripande. Precis som du.

Att sitta bredvid någon och störa denne är ofredande, det har fängelse i straffskalan som du själv säger. 

Känner du blottaren sen tidigare, så finns ingen anledning att gripa denne då polis gör det senare på dina uppgifter, blommar det ut i våld så är inte proportionerna som jag nämde tidigare acceptabla dvs. du har gjort fel. Du kan ju chansa men det blir lite som en biljettkontrollants dilemma och du är ingen kontrollant.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-11-01 13:47:39 följande:

Inget är otydligt du verkar inte veta att ett envarsgripande innebär. Sluta tolka paragrafer utan ta dig tid att läsa innebörden istället. Du tar dig rätten att utföra en polisiär uppgift och du har samma regler att förhålla dig till. DET är problemet med att icke juridiskt kunniga gör ett envarsgripande. Precis som du.

Att sitta bredvid någon och störa denne är ofredande, det har fängelse i straffskalan som du själv säger. 

Känner du blottaren sen tidigare, så finns ingen anledning att gripa denne då polis gör det senare på dina uppgifter, blommar det ut i våld så är inte proportionerna som jag nämde tidigare acceptabla dvs. du har gjort fel. Du kan ju chansa men det blir lite som en biljettkontrollants dilemma och du är ingen kontrollant.
    Läs på lite, om det är någon som är okunnig är det du.

Jag har inte skrivit något om ifall det finns ANLEDNING till att gripa någon, jag har skrivit att man har rätt att göra det om man vill. Man måste aldrig göra ett envarsgripande, det finns inget tvång.

Själva poängen med ENVARsgripande är att just ENVAR vår genomföra dem.

Sluta tramsa.
Svar på tråden Ok att misshandla en blottare ?