• Anonym (Trådstartaren)

    Vågar jag spruta upp väteperoxid i muffen?!

    Jag har under flera års tid haft återkommande problem med bakteriell vaginos. Efter mensen dyker den alltid upp som ett (äckligt) brev på posten. Jag använder bara "Ellen"-tamponger under mensen och Lactal och Vivag däremellan. Jag har fått antibiotika i form av både vagitorier (Dalacin tror jag de hette) och tabletter och det hjälper där och då även om jag behöver starkare grejer för varje gång, men en månad senare är skiten tillbaka igen. Efter lite googlande fann jag denna tråd: m.familjeliv.se/forum/thread/66926734-bli-av-med-bakteriell-vaginos-pa-3-dagar

    Och nu tänkte jag alltså höra med er kära medlemmar om det är någon som provat väteperoxid mot bakteriell vaginos? Hjälpte det, gjorde det ont? :P
    Jag vill inte proppa i mig mer antibiotika nu, det är dyrt och risken finns ju alltid att bakterierna blir resistenta och att det inte hjälper mer sen. Även min gynekolog har nu börjat uttrycka viss tveksamhet inför mina recept, och senaste gången jag var där fick jag i princip be på mina bara för att han skulle skriva ut mitt "knark"...

  • Svar på tråden Vågar jag spruta upp väteperoxid i muffen?!
  • Anonym (Molly)
    Anonym skrev 2012-10-23 09:12:26 följande:
    Det finns visst vetenskapligt stöd för väteperoxidgrejen, i alla fall i teorin. Jag skulle läsa boken och göra det i samråd med min gynekolog. Köra väteperoxid men ta antibiotika samtidigt och eventuellt försöka öka på laktobacillerna också samtidigt. Skulle nog själv bara våga efter att ha diskuterat detta med min gynekolog.
    Även i försöksstudier har det fungerat:

    Utilisation of hydrogen peroxide in the treatment of recurrent bacterial vaginosis.

    [Article in English, Italian]

    Cardone A, Zarcone R, Borrelli A, Di Cunzolo A, Russo A, Tartaglia E.

    1st Obstetric and Gynecologic Clinic, Department of Gynecology, Obstetrics and Neonatology, Second University of Naples, Naples, Italy.

    AIM: The authors have evaluated the real efficacy of using hydrogen peroxide for previously treated recurrent bacterial vaginosis that is resistant to other forms of treatment. METHODS: The study included 58 women aged between 18 and 42 years old. Vaginal irrigations with 30 ml of hydrogen peroxide (3%) were prescribed in the evening for a week. The follow-up was carried out 3 months after the end of treatment. RESULTS: The results clearly show that the use of hydrogen peroxide in vagina can eliminate the main symptoms of bacterial vaginosis, and in particular the malodorous leucoxanthorrhea in 89% of cases at 3 months after the end of treatment, a result that is comparable to that obtained using metronidazole or clindamycin as a vaginal cream. Moreover, hydrogen peroxide facilitates the restoration of normal vaginal bacterial flora (represented by H202-producing lactobacillus) in 100% of cases and normal acid pH (pH<4.5) in 98% of cases; it also fosters the disappearance of clue cells from vaginal smears and anaerobic pathogenic flora from vaginal secretions in 100% of cases. The amine test became negative in 97.8% of cases. All results underwent statistical analysis and were found to be statistically significant. CONCLUSION: Hydrogen peroxide represents a valid alternative to conventional treatments for recurrent bacterial vaginosis, and associates the absence of collateral effects with low costs, excellent tolerability and real therapeutic efficacy.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...&dopt=Abstract
  • Anonym

    Dessutom skulle jag behandla pojkvännen samtidigt med väteperoxidgrejen för säkerhets skull även om det är kontroversiellt. Män blir inte sjuka men är ofta bärare av samma bakterier som orsakar bakteriell vaginos och kan därför smitta sina partners. I värsta fall är det alltid han som smittar dig och då känns det ju bara onödigt att bara behandla dig.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-23 23:40:56 följande:
    Dessutom skulle jag behandla pojkvännen samtidigt med väteperoxidgrejen för säkerhets skull även om det är kontroversiellt. Män blir inte sjuka men är ofta bärare av samma bakterier som orsakar bakteriell vaginos och kan därför smitta sina partners. I värsta fall är det alltid han som smittar dig och då känns det ju bara onödigt att bara behandla dig.

    Jag testade precis ALLT mot bakteriell vaginos för några år sedan och inget hjälpte. Var då tillsammans med en frisk och renlig kille (varken rökte, snusade eller nyttjade alkohol) men det var först när vi gjorde slut som problemet blev bättre. Vi var tillsammans i över tre år men när jag nu tänker på det hela i efterhand så var det en kort period när det var mycket bättre och det var när han var utomlands nästan två månader.  = Inget sex.

    Har efter det haft flertalet sexpartners både med och utan kondom utan att haft problem. Så han smittade mig nog fram och tillbaka utan att vi hade en susning om det.

    Kanske kan vara värt att testa en period med att bara använda kondom, alternativt undvika sex?
  • Anonym (Likasamma)
    Anonym skrev 2012-10-23 23:40:56 följande:
    Dessutom skulle jag behandla pojkvännen samtidigt med väteperoxidgrejen för säkerhets skull även om det är kontroversiellt. Män blir inte sjuka men är ofta bärare av samma bakterier som orsakar bakteriell vaginos och kan därför smitta sina partners. I värsta fall är det alltid han som smittar dig och då känns det ju bara onödigt att bara behandla dig.
    I mitt fall var det helt klart min dåvarande partners 'fel' att jag inte blev av med vaginosen. Dels snusade han, och dels använde han vanlig tvål (som han inte lyckades skölja av helt). Behandla honom oxå. Lactal-tvål, låt bli snuset om ni ska ha oralsex & absolut ingen vanlig tvål när han tvättar händerna.
  • väte

    Jag har haft svåra problem som jag länge trodde var svamp, som sen visade sig  vara bakterier... men inget hjälpte! Vad jag än gjorde så blev det inte bättre! Först när jag provade väteperoxiden 3% från apoteket utspätt med lite varmt vatten i och utanpå underlivet så vart det direkt bra!
    Den fick direkt en fin färg och ingen äcklig lukt längre... det gjorde heller inte ont att ha sex längre vilket det gjorde innan... jag vart NORMAL och kunde leva ett normalt liv!
    Är arg för att gynekologer inte får tipsa om såna kurer.. det enda de kan göra är att ge dig antibiotika som du sticker upp i underlivet,men det resulterar i världens värsta svampinfektion från helvetet och när den gått över så kommer problemen tillbaka.. det enda som hjälper är väteperoxiden.. för den slår inte ut de goda bakterierna, utan bara de dåliga.. antibiotikan slår ut ALLA bakterier och det ger i sin tur svampen rum att växa till sig så det knakar! 
    jag är ingen läkare, men jag talar från erfarenhet! det hjälper och det är inte farligt! det är INTE värt det att gå runt med obehag i underlivet halva livet... 

    Jag använder en sån där röd öronpippet från apoteket för 30kr för att kunna spruta in det i slidan och sedan ha resten av väteperoxiden(blandat med lite varmt vatten) utanpå... och väteperoxiden 3% kostar bara ca 30kr så det blir dessutom ingen dyr affär. 

    Man ska inte behöva vända ut och in på sig själv för att kunna njuta av sex och slippa besvär... visst det är alltid bra att minska på livsmedel som är dåliga för en och kondom ska man använda om man har sex för första gången med någon osvosvosv.. men för mig så funkade INTE kondom när jag hade mina besvär, det gjorde bara ont! och jag har varit med min kille nu i över 3 år så jag hade ingen lust att använda kondom!


    De enda p-pillrena som jag kan änvända är mini piller och de gör så att jag får en utdragen mens vilket ger besvär, och då är väteperoxiden perfekt att ta nångång ibland, då blir det bra igen:) 


    DU KAN BLI FRISK! <3

  • Elin10
    väte skrev 2014-01-10 13:03:46 följande:
    Jag har haft svåra problem som jag länge trodde var svamp, som sen visade sig  vara bakterier... men inget hjälpte! Vad jag än gjorde så blev det inte bättre! Först när jag provade väteperoxiden 3% från apoteket utspätt med lite varmt vatten i och utanpå underlivet så vart det direkt bra! Den fick direkt en fin färg och ingen äcklig lukt längre... det gjorde heller inte ont att ha sex längre vilket det gjorde innan... jag vart NORMAL och kunde leva ett normalt liv! Är arg för att gynekologer inte får tipsa om såna kurer.. det enda de kan göra är att ge dig antibiotika som du sticker upp i underlivet,men det resulterar i världens värsta svampinfektion från helvetet och när den gått över så kommer problemen tillbaka.. det enda som hjälper är väteperoxiden.. för den slår inte ut de goda bakterierna, utan bara de dåliga.. antibiotikan slår ut ALLA bakterier och det ger i sin tur svampen rum att växa till sig så det knakar!  jag är ingen läkare, men jag talar från erfarenhet! det hjälper och det är inte farligt! det är INTE värt det att gå runt med obehag i underlivet halva livet...  Jag använder en sån där röd öronpippet från apoteket för 30kr för att kunna spruta in det i slidan och sedan ha resten av väteperoxiden(blandat med lite varmt vatten) utanpå... och väteperoxiden 3% kostar bara ca 30kr så det blir dessutom ingen dyr affär.  Man ska inte behöva vända ut och in på sig själv för att kunna njuta av sex och slippa besvär... visst det är alltid bra att minska på livsmedel som är dåliga för en och kondom ska man använda om man har sex för första gången med någon osvosvosv.. men för mig så funkade INTE kondom när jag hade mina besvär, det gjorde bara ont! och jag har varit med min kille nu i över 3 år så jag hade ingen lust att använda kondom! De enda p-pillrena som jag kan änvända är mini piller och de gör så att jag får en utdragen mens vilket ger besvär, och då är väteperoxiden perfekt att ta nångång ibland, då blir det bra igen:)  DU KAN BLI FRISK! <3

    Hur ofta ska jag använda väteperoxiden? En gång om dagen eller mer? Hur mycket vatten och hur mycket väteperoxid blandar du? :)
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-10-23 21:34:03 följande:



    Vad för piller menar du? Jag kan ha rört ihop begreppen här, men jag går på Cerazette idag och dem benämner jag som minipiller, och det är "vanliga hederliga" p-piller (ta i tre veckor, sedan uppehåll/placebopiller en vecka när mensen kommer) som man inte får ta om man har migrän, oavsett om man medicineras för denna eller ej.
    Fast.. Nej. Jag äter också Cerazette. Det är inga sockerpiller till dom, utan man käkar ett varje dag. Det är alltså inga "vanliga hederliga" p-piller med en karta piller för 3 veckor och sockerpiller för den fjärde veckan. Du måste ha blandat ihop det? 
  • Anonym (Besvärsfri)

    Hej! Detta låter säkert helt galet men det hjälpte mig. Jag hade svampinfektion efter svampinfektion. Provade de mesta läkemedel o inget hjälpte. Fick tips om fil för o svalka. En dag köpte jag dofilus doppade en tampong o stoppade upp, bytte var tredje timme i 2 dagar. Under 1 års tid sen så kunde jag känna att det var på väg och tog ett par dopp. Är helt besvärsfri sedan 5 år tillbaka.

  • Nr 1

    Ja! Du törs spruta upp det i muffen. Jag har helt blivit av med min bakteriellavaginos med hjälp av det och inte haft problem på flera år.
    Jag brukade använda en sådan lite sprutan man använder för öronvax. 
    OBS! det tar ett tag innan man får bukt med det och det finns mycket med kosten som kan spela in. Bla vitt vin som varit helt förödande för mig. Samma med för stora mängder socker eller kolhydrater. 

    Blanda väteperoxid 3% 50/50 med vatten (eller 2delar vatten och 1 del väteperoxid beroende på vad du är bekväm med eller ditt behov, man får testa sig fram).
    För mig brukade det räcka att blanda så att det blir 3/4 dl vätska. 
    Detta fördelar jag med att spruta upp i muffen 3ggr á 5min.
    Gör så här: Lägg dig bekvämt med en kudde under rumpan, så den kommer upp.
    Spruta in, vänta 5min (det kommer bubbla). Töm ut. Upprepa 3ggr. 
    Avancerad: 1:a knäna i bröstet. 2:a knäna till höger. 3:e knäna till vänster. Du gör alltså en rotation i kroppen så att vätskan kommer åt fler ställen.
    Du kan behöva göra detta varje till varannan dag i ett par veckor första gången. Men det blir bättre. Våga känn efter vad som passar för dig. Och dra ut på tillfällena allt eftersom det blir bättre. Och glöm inte att tillsätta bra bakterier emellanåt! Typ lactal. Muffen behöver kärlek, ge den det. Om du är torr vilket kan vara orsak till att bakterierna får fäste. Testa att ta havtornsolja som kosttillskott. Och smörja muffen med kokosolja (både ut och invändigt). Det är ett superbra glidmedel (bortsett från fettfläckarna) antibakteriellt och mufffen blir glad.
     
    Skulle du få återfall, så vet du vad du ska göra. Men den här gången kommer det gå mycket fortare att komma tillrätta med det. Jag kämpade med detta under ca 6mån. Och haft ett återfall de senaste 3åren. 

    Känner du fortfarande "usch väteperoxid, farligt" kan du göra samma sak fast med bikarbonat utblandat i ljummet vatten istället. 1msk bikarbonat i 0,5l vatten.  

    Lycka till! 

  • klyban

    Hur är det med äppelcidervinäger?
    Det brukar ju funka lite här och var på andra saker på kroppen.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Väteperoxid)
    klyban skrev 2017-12-11 22:35:04 följande:

    Hur är det med äppelcidervinäger?

    Det brukar ju funka lite här och var på andra saker på kroppen.


    Är det bakteriedödande menar du?
Svar på tråden Vågar jag spruta upp väteperoxid i muffen?!