Sirendes skrev 2012-10-29 09:35:33 följande:
Ja, jag vet att det finns par där porr är en del av bådas liv inte är ett problem utan de har lika mycket och roligt sex ändå, jag vet inte vad det är som gör att vissa blir förstörda för livet medan andra inte påverkas på det sättet alls.. Borde forskas mer på det då det säkert ligger bakom många skilsmässor/uppbrott och onödigt psykiskt lidande. Om man nu vill kolla på porr, hur skyddar man sig från att det påverkar lusten till partnern/framtida partner? Går det att kontrollera eller vilka faktorer är det som spelar in?
Det där gäller nog för allt som ger personen njutning av något slag och en njutning personen själv kan skapa.
Porr, alkohol, droger, spel, shopping osv. Vissa utav dessa har en kemisk beroendeeffekt men de andra kan vara lika svåra att hantera pga vad det gör med vårt sinne och det vi är som varje unik individ. Och det är här det återkommande problemet ligger:
Vissa kan konsumera under en lång tid, men kan sedan sluta utan alltför stora problem. Men en del fastnar direkt och har en livslång kamp framför sig.
Det har skrivits kilometervis med artiklar och studier i ämnet och ingen har något 100% svar på varför vissa trillar dit medan andra inte gör det. Egna problem, konstans exponering och genetiska förutsättningar har nämnts men det finns ingen förklaring som man kan peka på som den huvudsakliga orsaken.
Så när det gäller att fastna i porren där man t.ex hellre väljer att ruska tupp istället för att vara med sin kvinna så måste man se på varje enskilt fall. Det kan bottna i att man har anlag till att överkonsumera, det kan handla om att man har fått en skev bild på hur filmen och verkligheten är, det kan bero på att ens känslor för partnern har svalnat eller blivit skadade av konsumtionen, det kan vara en personlig flykt från något. Problemet är att det för många som kollar på porr OCH har sex med sin partnern (och den är nöjd/accepterar det) även får en släng av sleven. Därför gäller det att vara uppmärksam på vad är det vi pratar om. Jag tror inte det råder något tvivel om att de flesta anar att något är fel ifall någon föredrar med att ha sex med sig själv istället för sin partner.