Anonym (kvinna) skrev 2012-10-29 10:24:22 följande:
Det är ju egentligen precis som kockar när de håller på med julbord...de är ju så jäkla trötta på den maten när julen kommer. Kanske en dum jämförelse men om man sitter och tittar på sex hela tiden så blir det kanske inte lika speciellt att se sin fru naken på kvällen?
Liknelsen är nog inte så fel
Om vi tittar på genomsnittsparet (ja, man skall akta sig för att generalisera men ändå) där detta problem troligtvis kan dyka upp så är det:
Antingen ett par där de är yngre. Killen kanske har varit singel innan och vant sig vid att kolla på porr som han har velat. Självklart då även som en ersättning för den partner han inte har haft. Nu är han tillsammans med en kvinna. De första förälskelsen har lagt sig lite (då de även var som kaniner) och han försöker nu hitta tillbaka till den
han är i förhållandet. De har inte sex lika ofta som förut vilket inte är något fel i sig. Kvalité för kvantitet typ. Bara båda känner att de får det de behöver av varandra. Men om han återvänder till porren och hellre väljer den istället för henne så blir det ett problem.
Det andra exemplet är paret som är lite äldre än de tidigare. Kanske har barn och har varit tillsammans en längre tid. Förälskelsen är något som man bara minns men har kanske ersatts av något djupare - eller inte. Sexlivet finns dock där - eller inte. Lusten kanske gå på sparlåga. Oavsett vad så kanske mannen väljer att surfa porr istället för att ha sex med sin fru/sambo.
Jag pratar alltså om en vardagssituation och inte om en period av förälskelse eftersom den är så annorlunda. Just som de flesta lever i vardagen så är det nog vanligt med att man får "hushålla" med sin lust (det finns självklart de som är undantag). För hur många är det som är lika kåta, som man var innan, direkt efter en orgasm? Handen på hjärtat här. Så om vi tar de två paren ovan så är väl chansen liten att de skall bli något över till frugan/flickvännen/sambon om han väljer att fixa det på egen hand. Här kommer julbordet in.
Nej, det handlar
inte om att förbjuda någon att onanera. Det handlar om en av effekterna av att välja att onanera till porr
istället för att ha sex med sin partner. Nu pratar jag om själva lusten. För om jag har gjort det någon timme eller så innan jag skall ha sex med min partner så lär det påverka min lust till att ha sex med henne. Klådan finns inte kvar s.a.s.
Men man får inte glömma att porr bara är visuellt. Lusten föds i sinnet och vi måste lära oss att använda det. Porr kan stimulera för stunden men sinnet behövs för att göra skillnad. Det kanske kan låta flummigt men om man sätter det i ett sammanhang så brukar det vara lättare att förstå. Om man kollar på porr så tänder man på det man ser. Stäng av skärmen och det är borta. Läser man porr/erotik så försvinner det så fort du stänger boken. Men - om du tar med dig det i huvudet så händer plötsligt saker. Man funderar, fantiserar, målar upp saker som man vill skall ske. Så kanske man skickar det där SMS:et eller mailet där man berättar och
delar det med sin partner. Det blir en del av ett förspel.
Just delandet är så viktigt. Men även att man använder sinnet. När man väljer att kolla porr och bara ha sex med sig själv (jämt) gör att man inte låter sin partner vara med. Chansen är också liten att man bara konsumerar för stunden och inte skapar saker i sitt sinne. Till sist kanske man har tappat bort förmågan och man bara kan konsumera. Till detta kommer det stora i att få känna en annan kropp, det fysiska. Både innan, under och efter sexet. Något som det på skärmen aldrig kan ersätta.