• Noro

Dåligt Specsavers!

Jag gjorde synundersökning hos Specsavers idag.
    Jag ville plocka ut och låna hem några bågar för att känna efter hemma vilka jag ville köpa.
    Svaret jag fick var: "Nä, vi lånar inte ut några bågar. Vi vill ha hela sortimentet i butiken".
    Ju mer jag tänker på det desto dummare tycker jag att det är!

Är det så här på Specsavers överallt?

I morgon går jag till Synsam istället!

Hoppas jag kan få med mig mitt recept från Specsavers.
    Vet någon hur det är med recept? Visst borde jag få det skickat till mig!?

• Svar på tråden Dåligt Specsavers!
  • Fia 28
    Noro skrev 2012-11-01 10:28:30 följande:
    Och jag har aldrig tänkt att man inte ska få låna hem.
    Alla är vi olika...
    I em. går jag til Synsam och får låna hem "6 bågar i taget".
    Toppen!
    Fast jag brukar ha med smakråd till affären när jag köper nya glasögon. Sen har jag 25 km till specsavers så orkar inte gå dit, ta hem och pröva och sen åka dit igen för att beställa.

Mamma har faktiskt lånat hem två par bågar från ett ställe en gång, men det var i en kommun med 5000 pers och ingen storstad med betydligt fler kunder.
  • Noro

Har varit på Synsam idag.
    Bättre allt!
    Mer grundlig undersökning.
    Bättre service vid glasögonprovning.
    Mer klart vad mina glasögon kostar i slutänden.
    Det blir inte speciellt mycket dyrare!
    I mitt fall verkar det tom. bli billigare!
    Och jag får låna hem bågar och låna nya om jag behöver, om och om och om igen!
    Nu är det inte svårt att välja för att jag inte hittar något roligt utan för att jag hittar många alternativ som jag gillar!

• Mint
    mammatill6 skrev 2012-10-31 21:15:01 följande:

så är det inte här. En båge kostar ju nån tusenlapp oftast, får ni bara låna hem det sådär. ÄR det samma iklädaffärer, man lånar hem det man är intresserad av.
    Ursäkta!? Jag har bott i flera städer, provat glasögon många gånger och alltid fått låna hem.
    Och ja, i princip får man ju låna hem kläder - hört talas om öppet köp? När det gäller glasögon är det dock bäst att prova ut bågarna före köp, eftersom man ska ha specialgjorda glas och så vidare.

Senast jag köpte glasögon gick jag förresten först runt hos optiker och provade/lånade bågar. När jag bestämt mig för en båge beställde jag tid för synundersökning. Från det att jag lämnade tillbaka bågarna tills att glasögonen var klara låg min utvalda båge i en liten låda hos optikern. Jag tror de tänker så att de har så mycket att välja på ändå att det inte spelar någon roll om de har 10-20 bågar utlånade hos olika personer (man får ju låna kanske max 5, i några dagar och de skriver givetvis upp personuppgifter och vilka bågar man lånar). 
  • Fia 28
    Mint skrev 2012-11-03 06:23:39 följande:
    Ursäkta!? Jag har bott i flera städer, provat glasögon många gånger och alltid fått låna hem.
    Och ja, i princip får man ju låna hem kläder - hört talas om öppet köp? När det gäller glasögon är det dock bäst att prova ut bågarna före köp, eftersom man ska ha specialgjorda glas och så vidare.

Senast jag köpte glasögon gick jag förresten först runt hos optiker och provade/lånade bågar. När jag bestämt mig för en båge beställde jag tid för synundersökning. Från det att jag lämnade tillbaka bågarna tills att glasögonen var klara låg min utvalda båge i en liten låda hos optikern. Jag tror de tänker så att de har så mycket att välja på ändå att det inte spelar någon roll om de har 10-20 bågar utlånade hos olika personer (man får ju låna kanske max 5, i några dagar och de skriver givetvis upp personuppgifter och vilka bågar man lånar). 
    Men i ditt fall försvann ju den bågen du valde helt ur hyllan, så funkar det ju inte vid specsavers där det bara finns provexemplar.
  • Noro
    Fia 28 skrev 2012-11-05 10:46:09 följande:
    Men i ditt fall försvann ju den bågen du valde helt ur hyllan, så funkar det ju inte vid specsavers där det bara finns provexemplar.
    Men den som kommer efter och ska låna hem bågar, vet ju inte vad andra lånat hem.
    Den lånar ju hem det den gillar av det som finns inne nu.
    Är man inte nöjd så får man ju låna hem nya igen och igen och igen. Iaf. på Synsam.
    Under tiden hinner ju folk lämna tillbaka bågar också!

• Fia 28
    Noro skrev 2012-11-07 20:00:53 följande:
    Men den som kommer efter och ska låna hem bågar, vet ju inte vad andra lånat hem.
    Den lånar ju hem det den gillar av det som finns inne nu.
    Är man inte nöjd så får man ju låna hem nya igen och igen och igen. Iaf. på Synsam.
    Under tiden hinner ju folk lämna tillbaka bågar också!

Skillnaden är väl att jag inte går till optikern femtioelva gånger varje gång jag skall byta glasögon, det räcker gott och väl med en gång och då vill jag helst att alla tillgängliga bågar ska finns att välja mellan!
  • pinglan2012
    Fia 28 skrev 2012-11-08 14:42:36 följande:
    Skillnaden är väl att jag inte går till optikern femtioelva gånger varje gång jag skall byta glasögon, det räcker gott och väl med en gång och då vill jag helst att alla tillgängliga bågar ska finns att välja mellan!
    Håller med!
  • SVejsan
    mammatill6 skrev 2012-10-31 21:15:01 följande:

så är det inte här. En båge kostar ju nån tusenlapp oftast, får ni bara låna hem det sådär. ÄR det samma iklädaffärer, man lånar hem det man är intresserad av.

Inga problem att låna hem, de vet ju var man bor skulle något försvinna är det stöld.

Vill man sälja dyra bågar (som troligen har man har bra vinst på) så är det en bra ide att vara kundorienterad och låta kunden ta hem för att känna efter eller för att  fråga andra "smakråd". 
  • Noro
    Fia 28 skrev 2012-11-08 14:42:36 följande:
    Och så vill inte jag göra.
    "Alla är vi olika"...

Jag fick mail från Specsavers idag. Där står att "Vi lånar inte ut bågar", så det verkar som det skulle vara så på alla Specsavers...?
    Men av kommentarer så verkar det inte vara så på alla Specsavers..?

Ja, ja. Det kvittar ju nu. För jag har hittat min optiker
  • Mint
    Fia 28 skrev 2012-11-05 10:46:09 följande:
    Jag utgår från att lånebågen på Synsam var ett provexemplar och att mina glasögon tillverkades med ett par nya bågar.

Som sagt, jag tror att de optiker som lånar ut bågar tänker så att de ändå har så pass stor variation i utbudet att de räknar med att om båge 1, 2 och 3 är borta eftersom jag lånat hem den, så kommer du istället att hitta båge 294, 1982 och 2117 som passar dig lika bra Och hittar du ingenting så går du någon annanstans.

Efter den här tråden ska jag iallafall vara noga med att fråga först om man får låna hem bågar. Jag trodde det var standard men tydligen inte, vilket jag fortfarande tycker är konstigt och dålig service. Jag vill verkligen inte stå bland folk i en stökig affärslokal och på några minuter fatta ett så viktigt beslut som vilka glasögonbågar jag ska ha i fejan 18 timmar om dygnet de närmaste åren.
  • Noro
    Mint skrev 2012-11-10 05:31:02 följande:
    Jag utgår från att lånebågen på Synsam var ett provexemplar och att mina glasögon tillverkades med ett par nya bågar.

Som sagt, jag tror att de optiker som lånar ut bågar tänker så att de ändå har så pass stor variation i utbudet att de räknar med att om båge 1, 2 och 3 är borta eftersom jag lånat hem den, så kommer du istället att hitta båge 294, 1982 och 2117 som passar dig lika bra Och hittar du ingenting så går du någon annanstans.

Efter den här tråden ska jag iallafall vara noga med att fråga först om man får låna hem bågar. Jag trodde det var standard men tydligen inte, vilket jag fortfarande tycker är konstigt och dålig service. Jag vill verkligen inte stå bland folk i en stökig affärslokal och på några minuter fatta ett så viktigt beslut som vilka glasögonbågar jag ska ha i fejan 18 timmar om dygnet de närmaste åren.
    Just det!
    "Det man inte vet har man inte ont av" ungefär!
Svar på tråden Dåligt Specsavers!