• Alltid Daph

Mormor får inte ge julklappar

Med anledning av alla julklappstrådar:

Min mamma är hemskt upprörd eftersom jag säger att hon inte ska köpa julklappar till barnen. Jag tycker nämligen att de bara ska få en julklapp, något de verkligen önskar sig. Inte saker man köper bara för att det ska öppnas många paket på julafton. Hatar det här fenomenet att ungar sitter i en hög av paket, öppnar det ena efter det andra och kastar åt sidan för att öppna nästa. När jag var liten gick jag hela hösten och hoppades på något särskilt, blev överlycklig om jag fick det och kommer inte ihåg de övriga presenterna, så de var uppenbarligen onödiga. Önskar man sig inget särskilt ska man inte ha någon julklapp, man ska inte ha presenter bara för sakens skull

Vad tycker ni, har jag rätt att säga nej eller är jag elak mot min mamma?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 07:17
    Oj. Detta är uppenbarligen ett knepigt ämne. Folk tycker att jag är bitter, elak, oförskämd, blåst och gissar att mina barn kommer att hata mig och bli överkonsumenter, allt pga detta. Julklappar måtte spela MYCKET stor roll i era familjer. Om man läst hela tråden (vilket jag har full förståelse för att man inte ids) vet man att mormor ger en mycket generös julklapp i form av en resa och jag därför inte tycker att det ska vara prylar från hennes sida också.
    Man vet också att min son inte önskar sig något alls utöver denna resa.

Jag har alltså barn som inte önskar sig något men som måste få klappar för att inte växa upp till modershatande prylfantaster, som dessutom genomlidit en skolgång i olycka pga klasskamraternas fler paket. All den kärlek och omsorg jag lägger på dessa barn hjälper inte, för den 24 december är det enda som räknas? Nåväl, jag kompromissar och ger honom en ny inredning till hans rum. Det vet han inte om att han vill ha, men kommer ändå uppskatta när det är klart.

• Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar
  • nymedlem

Jag resonerar helt tvärtom. Jag anser att julafton är den enda dag på året som jag verkligen vill ge mitt barn presenter. Han älskar att öppna klappar och smygkikar under granen vilka paket som är till honom. Min sambo är lite som du, han ger barnen EN sak (oftast lite dyrare), alltid något dem vill ha och behöver. Jag köper istället flera lite billigare saker, men inget skräp.

• Alltid Daph
    Mad as snow skrev 2012-11-09 20:07:27 följande:

Fast har vi fått ta del av någon reaktion från mormor? Alltså, har du någon grund för dina starka ord mot TS när det kommer till just hennes mammas känslor, eller utgår du från dina egna (din mammas?) känslor?

Mamma blev bestört eftersom hon ju älskar att ge saker och tycker att det ska vara mycket paket till barnen på julafton. Hon tycker att jag är Medusa som vill förvägra de små stackarna detta. Medan jag som är minimalist och försöker ge barnen andra värderingar än materiella förtvivlat försöker hålla presentfloden utanför dörren. =)
  • Oförglömlig

håller med dig om att man inte behöver köpa massa julklappar! min son älskar att köpa saker, gå i affärer och titta han är snart 3 år.
    MEN förra året fick han sååå mycket saker så¨han ledsnade på att öppna hade julklappar kvar efter nyår han inte öppnat....

av oss fick han böcker för han älskar sagor. men gjorde felet att slå in en och en 4 böcker.... köpte alla 4 för 99 kr=)

men sedan har jag 3 syskon alla köpta 1 present var där är vi uppe i 7 presenter och mormor och morfar köpte nog 2-3 st. farmor och farfar kusinfamiljerna ja han hade nog en 15 presenter och iår sa jag faktiskt att mina syskon kan lägga ihop och köpa en sak tillsammans, då något han tycker om och som kommer till användning. på detta då fyller han år innan jul. så vi ska nog inget ge kanske pengar på sparkontot?

tycker du gör rätt i att de inte ska ha mängder med paket! 

• Anonym (Min åsikt)
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 20:36:48 följande:

Mamma blev bestört eftersom hon ju älskar att ge saker och tycker att det ska vara mycket paket till barnen på julafton. Hon tycker att jag är Medusa som vill förvägra de små stackarna detta. Medan jag som är minimalist och försöker ge barnen andra värderingar än materiella förtvivlat försöker hålla presentfloden utanför dörren. =)
    Men han får ju tydligen allt han pekar på? Fantomtidning, biobesök etc. Inte undra på att han inte önskar sig något då. Han får ju materiella ting löpande. De flesta få ju önska sig saker.
  • Ellan92
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 20:16:49 följande:

Mitt barn, jag bestämmer. 

Bra resonerat, hur många år till ska du fortsätta se ditt barn som din personliga ägodel?
  • Alltid Daph
    Anonym (Min åsikt) skrev 2012-11-09 20:39:42 följande:
    Men han får ju tydligen allt han pekar på? Fantomtidning, biobesök etc. Inte undra på att han inte önskar sig något då. Han får ju materiella ting löpande. De flesta få ju önska sig saker.
    Får de önska sig sådana saker? Dvd-filmer, tidningar och bio ingår i våra vardagsinköp. Har man ett barn som inte leker eller sportar så... Han måste ju ha något att göra på sitt rum, kan inte vara ute och gå med mig och hunden jämt. 

Men ja, det är kanske snarare det som är problemet än mormors presenter. =/  
  • Alltid Daph
    Ellan92 skrev 2012-11-09 20:54:18 följande:
    Bra resonerat, hur många år till ska du fortsätta se ditt barn som din personliga ägodel?
    Han är i högsta grad sin egen. Men uppfostran sköter jag, inte mormor. Jag kan inte tänka mig att hon skulle ha låtit min mormor eller farmor styra min uppfostran när jag var liten heller.

Blir julen trist när man är tillsammans, lagar och äter god mat och har gjort fint i huset? Är det alltså antalet paket som gör julen rolig och trevlig? Han får ju det han önskar sig, vad är det som är så förskräckligt?
  • pappanifamiljen

det där låter väldigt bra tycker jag. konsumtionen är skitdålig för världen så köp så lite som möjligt. kan inte din mamma få vara med och betala för presenten då?

• Ellan92
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 20:59:41 följande:
    Han är i högsta grad sin egen. Men uppfostran sköter jag, inte mormor. Jag kan inte tänka mig att hon skulle ha låtit min mormor eller farmor styra min uppfostran när jag var liten heller.

Blir julen trist när man är tillsammans, lagar och äter god mat och har gjort fint i huset? Är det alltså antalet paket som gör julen rolig och trevlig? Han får ju det han önskar sig, vad är det som är så förskräckligt?
    vad har några paket den 24e december med uppfostran att göra `?

Ja, JAG tycker det  är förskräckligt, för hos oss är julklapparna halva julen, och har varit sedan jag var liten 
Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar