Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Maybe skrev 2012-11-15 10:47:02 följande:

Hur menar du att man ska starta på ett visst sätt?
    Du tar på bältet och ställer in speglar, sen trycker du ner kopplingen och vrider om nyckeln. Eller har jag missat något?

Hoppa över växlar är bra. Det är eco-körning. Det vill de se på uppkörningen.
    Du ska börja köra iväg på ettan, sen växla så fort som möjligt till tvåan. Sen hoppar du över trean så du går direkt från tvåan till fyran. I stan alltså.
    Har bilen 6 växlar och du ska köra tex motorväg så kan du även hoppa över femman och gå direkt från fyran till sexan när du kommit upp i fart.

Du ska även köra på så hög växel som möjligt där det är lämpligt.
    I stan kan man köra på tex både trean och fyran om man kör 50km/h. Välj då fyran.
    Motorbromsa gärna också när du känner dig trygg med det så blir de glada när du kör upp sen Glad         
    Aha, tvåan till fyran kanske det va! Kan dock inte göra så på vår bil, men har iofs för mig jag växlade fr trean till femman då på kkörskolan men det ändras ju alltid lite med.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-15 11:11:07 följande:
    Då gör du precis som sambon och mamma och det är just det vi pratade om. Dom tycker det är helgalet att lägga i ettan och ta ur handbromsen innan man startar bilen Tungan ute Och då funderade jag på om jag ska göra enligt boken eller bara göra det som jag tycker är lättast och blir bäst.

Ja jag har nog en bra bit kvar. Speciellt i den här takten när jag aldrig hinner köra haha! Men jag ska absolut satsa på att hoppa över växlar så fort jag kommit så långt Glad
    Kan säga att jag aldrig fick starta bilen innan jag la i växeln och drog handbromsen på den bilskola jag gick, det är nog för att man ska låta bilen gå så lite som möjligt om du förstår va jag menar Alltid starta bilen sist av alla moment och stänga av den först. Sen vet jag inte om de gör olika på olika skolor.
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2012-11-15 15:01:56 följande:
    Ja, infarterna till Stockholm en måndagsmorgon är liksom inte att leka med. Jag får ångest bara av att sitta på bussen och se trafiksituationen
    Huu, ja fy! jag vill ens inte köra i Gbg Tungan ute Nu kommer jag ju alltid ta tåg/buss till mitt jobb då jag jobbar borta varannan vecka så jag behöver inte köra i centrala Gbg i första taget och närmsta storstad är inte så stort som tur är Men övning ger ju färdighet, är ju kanon att du kan öva dig på det innan så du klarar det sedan när du väl har kortet Hade aldrig vågat mig på det om jag inte vart van vid den trafiken!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-15 16:40:12 följande:
    Okej. Ja, vi får väl se. Lika bra att göra som det står i boken och inte riskera att lära sig fel från början. Det där med växlarna kommer ta tid för mig att lära mig haha. Inte så duktig på sånt Flört
    OkejGlad Jag fyllde 20 i början på månadenTungan ute
    Okej, ja så kanske det är! Tyckte bara det var lite intressant att ordningen skulle spela någon rollTungan ute

Ja precis. Men som det är nu så gör jag inte alls i den ordningen Går inte göra ngt förrän man startat bilen Tungan ute Förutom att ställa in växeln, så jag ställer in växeln först, trycker ner kopplingen och har foten på bromsen samtidigt och sedan drar jag handbromsen. Får se vad körskolan säger sedan, med tanke på vad Maybe skrev så verkar det lite olika Jag uppfattade det som att ordningen hade med eco-driving att göra. Att inte låta bilen gå mer än nödvändigt, även fast det handlar ju bara om sekunder liksom, så eg vet jag inte vad för roll det spelar i längden.

Ja växlingarna är lite knepigt (fast logiskt) men gör man det mycket och ofta så kommer man in i det fortare än man tror Men jag är ff på växelspaken mer än nödvändigt enligt min sambo. Och med de modernaste bilarna (som oftast körskolorna har) så är det enklare. Man behöver inte växla lika mkt! På Bonniers trafikskola står det att med de nyaste bilarna kan man köra på femman i 50 km/h.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2012-11-18 10:47:34 följande:
    Hehe ja jag är fortfarande bra förvirrad kan jag säga. Nu är det en vecka sedan jag körde och känns som att jag glömt allt och hur det kändes. Växlingen känns inge rolig att tänka på eftersom jag inte riktigt vågar gasa haha. Känns som att jag behöver ett helt flygfält för att träna. Är så rädd att jag ska gasa på för mycket eller krocka typ Tungan ute

Hur går det för alla? Jag har varit kass på att svara, är ofta inne och läser och tittar men jag är alltid sån, läser och sen glömmer jag liksom bort att skriva. Kan ju ana varför folk tycker jag är så tråkigt när dom skickar sms osv Tungan ute
    Tror det blir körning imorgon. Vill verkligen men jag är fortfarande så jäkla feg. Hur kommer man över rädslan och nervositeten? Vill ju att det ska kännas roligt att få lära sig men jag är fortfarande så nervös och rädd haha!
    Precis, säger som Maybe, kör kör kör och åter kör! Jag har vart så rädd för att köra och ställt mig frågan HUR ska jag komma över rädslan? Men efter många körtimmar så kommer man över det! Jag kan ff känna så innan jag sätter mig bakom ratten. Men så fort jag börjar köra försvinner det! Ja såvida jag inte kör på ställen dr jag inte riktigt fixar än, men det gör jag inte, skyndar långsamt

Idag körde vi åter till Skövde då vi skulle handla lite på köpcentret. Detta ligger då lite i utkanten så har ff inte vågat mig på att köra i centrum. Gick väldigt bra men eftersom det går ibland en vecka mellan körningarna så blir jag lite ringrostig, dochk inte som förr, märker att det börjar sitta i djupet men krävs ändå lite uppvärmning, när jag kör tillbaka är det som jag suttit bakom ratten flera dgr i sträck Tungan ute Sambon tycker ff jag bromsar för mkt vilket beror på att jag inte riktigt lärt mig titta långt fram! Eller det gör jag men jag har ff svårt att läsa av trafiken. Dock går det så mkt bättre i de stora rondellerna nu som jag förr va livrädd för att köra in i utan att stanna!

På körskolan har de platser där de kr just för att du på ett effektivt sätt ska lära dig växla! Och när man kan grunderna så är det bara övning som gäller. När man gjort det tusen ggr så kan man det. Jag kommer nog få ställa om mig med växlingen n'r jag ska kra med körskolan eftersom bilar alltid funkar lite olika. Detta är en tysk bil som är byggd efter att köra i höga hastigheter så man kan inte köra på så höga växlar i lägre farter som t.ex med deras nya bilar! De bilar som min körskola har är Wolkswagen, gissar på att de inte är några sportbilar iaf

Försök bara köra så ofta du kan, även om det bara är små stunder eller till affären så ger det dig ngt varje gång!
  • frukarlssonn

Just det, läs teori vid sidan om så mkt du kan, det hjälpte mig jättemkt när jag va nybörjare!!

• frukarlssonn

Ja Bonniers är skitbra! Jag kör med den nu, varje dag! Men du hade väl möjlighet att köra trafikskolans teori hemifrån va Afasi?

Kan bara hålla med Maybe, massa bra tips

Jag har haft jättesvårt med rondeller. De större rondellerna. Därför har jag tränat extra mkt på detta nu.

• frukarlssonn

Ang backspegeln, min sambo vill alltid att jag ska säga till när jag har en bil bakom och när den kör om. Kör den om frågar han mig alltid om jag såg att den skulle köra om. På landsväg/motortrafikled då. (Eller motorväg) I stadskörning är inte backspeglarna riktigt lika viktiga men man ska givetvis ha koll!!

• frukarlssonn
    Maybe skrev 2012-11-19 17:27:48 följande:

Enligt mig är backspeglarna minst lika viktiga i stan! Där är det fler filbyten och stressade folk som rusar genom stan som ska till jobbet. Cyklister, mopedister osv. Mer att hålla koll på öht. 

Jag kom på att min körlärare gjorde likadant som din sambo marinero!
    Jag skulle säga till så fort en bil skulle köra om mig under en hel lektion på 80 minuter.
    Jag ville rycka av backspegeln och hutta den i huvudet på körläraren Skrattande       
    Ja absolut i sådana lägen är det jätteviktigt. likaså döda vinkeln!  Beror kanske på hur stor stad man bor i oxå Här är det inga filer precis Men jag kollar av ren vana mkt i backspeglarna ändå

Jag höll på att krocka på motorvägen en gång för att jag inte kollade döda vinkeln! Fick avbryta den körningen, fy va rädd jag blev!!

Haha, ja man kan bli galen på tjatet ibland {#emotions_dlg.djavulsk} 
  • frukarlssonn
    Maybe skrev 2012-11-19 17:52:17 följande:
    Lika bra att gå in vanan med backspeglarna så slipper ni det tjatet som jag fick ha med körläraren sen. Plus att på uppkörningen kan man bli kuggad för att man inte tittar ordentligt i backspeglarna...
    Absolut! Man kan ju inte titta i den för mkt precis! Blir ju snarare tvärtom, att man kollar för lite!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?