Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Afasi skrev 2013-09-23 07:49:44 följande:
    Jo jag har hört många som brutit ihop fullständigt och tänkt ge upp men jag ska försöka kämpa vidare. Vi håller ju fortfarande på med rätt så lätta moment, blir värre med backa runt hörn osv hahah.
    Vissa gånger så går det ju mindre bra och då är jag på skitdåligt humör efteråt haha.
    Jo precis och körningen kommer ju säkerligen gå bra hela vägen, men även när man vet att man kan så kan det komma ett bakslag, man får blackout och gör alla fel som går att göra. Det fick jag nr jag hade min testuppkörning sista veckan på min intensivkurs. Jo jag blev knäckt men efter att jag lugnat ner mig så kom jag på att jag kan ju köra
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-23 09:34:46 följande:
    Hehe ja precis. Har skickat iväg en fråga till körskolan om dom snart kommer ha något hösterbjudande som dom hade förra året men vi får väl se om det kommer något svar.
    Idag ska vi köra igen men jag vet inte var ännu eftersom det är måndag och väldigt mycket trafik ute även på dom små vägarna.
    Va roligt att du kommit igång ordentligt nu Du kommer inte ångra dig, det är värt all möda
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-23 10:08:36 följande:
    Ja det känns väldigt roligt! Tog ju bara ett år att komma igångFlört Det tror jag säkert att det är. Funderat på en sak. När jag närmar mig exempelvis kurvor osv där det är lite dålig sikt så släpper jag i stort sett alltid gasen istället för att bromsa, rätt eller fel? Det är liksom inget som jag tänker att "nu ska jag göra såhär" utan det har blivit automatiskt hela tiden att när jag känner att jag ser lite dåligt eller behöver sakta ner farten lite så släpper alternativt lättar jag på gasen. Sen när jag svängt eller känner att jag har passerat den dåliga sikten så gasar jag igen.

Det är såååå svårt att köra privat därför att mamma har ju egentligen noll koll på vad jag gör med fötterna. Hon är ju dessutom så automatiserad att hon inte tänker på vad hon gör innan korsningar, rondeller osv. Dessutom tror jag att hon gör en del "fel" mot hur körskolan lär ut.
    Du gör helt rätt i att släppa gasen. Man ska undvika bromsa i den mån det går med tanke på ecodriving. Men givetvis går det inte alltid och behöver man bromsa pga dålig sikt så måste man ju
  • frukarlssonn

Precis, undvika kopplingen men växla ska du ju göra beroende på fart, och då ska du ju givetvis trycka ner kopplingen

• frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-09-23 18:46:03 följande:
    Jag har ett ganska stort problem, när jag (tex) backar runt ett hörn så vet jag inte när jag ska börja ratta tillbaka eller hur mycket/när jag rattat tillbaka och fått raka hjul. Tillslut vet jag knappt vilket håll jag ska ratta åt, blir bara helt förvirrat och misslyckat. Tips på det?
    Jag hade också vädigt mkt problem med det faktiskt. Även om det eg är enkelt. Men i praktiken så va det en av de svåraste momenten för mig. Bara öva. Misstaget som jag gjorde, va att jag backade för fort och svängde för kraftigt, vilket slutade med att jag bara höll på att ratta utan att hinna känna efter när jag hamnade rätt. Gör det sakta oc försiktigt s brukar det gå bra
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-09-27 12:50:46 följande:
    Okej, ja det går lite bättre nu men jag har fortfarande problem att veta när jag "rättat upp däcken" gäller ju även på flera moment... går tyvärr att ratta hur mycket som helst på körskolans bil, känns omöjligt att veta när ratten står rätt/hjulen är raka. 
    Ja det är en träningssak som allt annat, sen går det på känsla
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-02 16:32:50 följande:
    Jo jag försöker göra så men när det bara är liiiiite är det svårt  att avgöra, tycker jag och ibland kan man inte ju inte köra längre fram/bak. Grattis till körkortet!

Jag övningskörde idag och fick ett till problem... På alla frågor och sånt som jag läst så står det att man ska ligga i mitten av körfältet när man svänger vänster men enligt körskoleläraren ska man ligga åt höger även i vänstersvängar? Eller är det bara ibland? (när?) Känns som jag missförstått något... 
    Mot mitten har jag alltid fått lära mig. Aldrig hört att man ska ligga t höger mer än om du ska göra en högersväng.
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-03 11:40:54 följande:
    Hm, vad konstigt... Men det kanske är om vägen är ganska smal, för bilar ska ju kunna komma förbi på vänstra sidan? å andra sidan säger körskoleläraren så vid alla vänster svängar.
    Ja de va mkt märkligt. Har adrig hört detta innan.
  • frukarlssonn
    Pyret 85 skrev 2013-10-08 20:43:57 följande:
    Idag klarade jag mitt körkort! Helt underbart!
    Stort grattis! En underbar känsla
  • frukarlssonn
    Pyret 85 skrev 2013-10-12 13:35:03 följande:
    Jag gjorde alla fel man kan göra på lilla uppkörningen. Just för att jag var så nervös så han som äger körskolan tyckte inte jag var klar. Men jag chansade, misslyckades 1 gång och sen klarade jag det.
    Jag gjorde också massor av fel på min lilla uppkörning. Jag hade samma lärare även då, bytte inte som en del verkar göra under lilla uppkörningen. Kände mig helt knäckt och va säker på att jag inte skulle klara uppkörningen. han peppade mig dock och sa att jag kör bra och att jag bara va för nervös och att det vart intensiva veckor, vilket det va eftersom jag gick intensivkurs. Tack ock lov hade han rätt Jag tycker på ngt sätt det är bra att man gör felen då, för när man kör upp är man jävligt laddad och man ger sig f-n på att INTE göra dessa misstag. Givetvis kan nervositet ställa till det. Va en tjej där som körde upp sin sjunde gång och klarade det inte. Dock inte frå min grupp utan gruppen innan. Vet inte om hon klarade det sen.
Svar på tråden Följas åt till körkortet?