Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Mli 014 skrev 2013-12-03 11:28:27 följande:

Jag var i ett s.k. T-kryss och skulle svänga till vänster, jag tittade åt höger, vänster och höger igen och svängde ut, helt plötsligt är det en bil på min högra sida, och jag repade fronten i hans främre hjulkåpa.

vilket resulterade i minimala skador på båda bilarna, och ingen direkt "krock" mer ett skrap.

Han hade kommit ut från en skymd parkering lite längre upp på gatan till höger... och körde fortare än de tillåtna 30km/h men skulden föll på mig i alla fall, eftersom jag hade "ubetinged vigepligt" alltså jag skulle hålla tillbaka från båda håll.. bara lite svårt när man inte kunde se att han kom ut dock...

Skönt ändå att det inte blev några personskador. Jag va millimeter från att bli påbackad med min nya bil på en parkering vid Mac Donalds. Jag va rätt trött, min man körde i en annan bil så han hade rean parkat. Kör långsamt förbi bilarna för att hitta en parkering när jag ser en bil närma sig och allt gick så fort så jag fattade inte om de va jag som rattade tokigt eller han som backade mot mig. Det va han dock, min man bankade i sista sekund på hans ruta och han blev lite skärrad och bad om ursäkt, såg mig inte. Ja hade han tittat bakåt så... men en olycka är väl lätt framme antar jag.
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    Mli 014 skrev 2013-12-03 22:25:53 följande:

Ja, men det kan ju hända, tur att det var i så låga hastigheter då :)
    Min pappa sa; nu kommer du alltid att dubbelkolla extra noga, så har du lärt dig det också!

Han är så bra på att hitta positiva sidor av allt. ;)
    Ja men så e de. Och det finns mer rutinerade förare än så som krockar. men man lär sig varje dag av att köra bil
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-12-09 13:20:14 följande:
    Sjukligt nervös nu då. Har min tredje körlektion på onsdag och nu ligger det snö på backen och är halt! Hoppas vi överlever och att läraren är av den lugna typen haha! Har inte kört något hemma på länge nu heller så lite ur form är jag också...
    Bra att du får köra i snö! Jag kan berätta om min spännade upplevelse i snöstormen i fredags. Skulle (dum nog) åka till jobbet. Jobbar mitt på landet i en liten byskola. Kom halvvägs och fastnar mitt på vägen i en stor snödriva. Försökte skotta mig loss men gick ej. Tur nog va min man ledig den dagen, och grannen är pensionör så hans fru passade barnen och min man och grannen kom och hjälpte mig dra upp bilen ur snöhögen. Även en busschaufför, som inte kom förbi min bil hjälpte till. Ja, så till joobbet kom jag inte. Det är en smal liten väg som jag absolut inte skulle tagit. Jaja, nu vet man Kom hem, stelfrusen och full i snö. Blåste så in i h-e. När jag tittade bakom bilen en kvart senare va det lika mkt snö bakom. I morse skulle jag öppna på jobbet kl 6 och va sååå nervös för att inte ta mig fram. Det snöade som sjutton igår igen. Men idag tog jag en annan vg som jag brukar ta annars som är mkt bättre skottad. Ja, jag kom fram även fast det tog lite längre tid Ikväll när jag körde hem snöade det åter igen, det åkte en plogbil i 30 före mig som jag inte vågade köra om förrän den stannade het, och sean hoppade det fram ett rådjur som tack o lov hade förnuft nog att vända tillbaka och jag körde inte fort så jag hann sakta ner riktigt ordentligt. Nä fy, det va riktigt jobbigt att hamna i den södrivan och inse att jag inte kommer loss själv, trots snöskyffel o allt. Men jag klarade ig lindrigt undan. Va bilar som åkt ner i diket, bussar som fastnat etc. kaos den dagen milt sagt.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-12-09 19:47:52 följande:

Men oj! Ja lite tur i oturen hade du allt!

Jag ser fram emot lektionen med skräckblandad förtjusning. Lite kul är det ju att få komma ut och köra igen men nu vågar nog inte mamma övningsköra med mig när det är så halt.

Ja, jag hade verkligen tur i oturen Idag va det modden som gjorde väarna läskiga. Men när jag körde hem va modden nästan helt borta och vägarna va som vanligt

Jag förstår din mamma, min man vågade hlr inte köra med mig i halka. Snö ok men blixthalka nej.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-12-13 20:22:58 följande:
    Godkänd på parkering, högerregeln och huvudled så visst fan går det framåt iallafall. Hade turen att all snö försvann under natten till den dag då jag skulle ha körlektion haha! Vädergudarna har varit på min sida varenda gång hittills!
    Grymt nu går det bara av farten Solig
  • frukarlssonn

Grattis till alla körkort, det är en av de mest underbara känslorna som finns. Jag gjorde min första ensamma bilresa till återvinningsstationen En kille som gjorde intensivkursen efter mig köpte en bil i Säffle där vi gjorde utb och drog hem

• frukarlssonn

Som föregående skriver så kan du boka halkan sj utan körskola, sen tycker jag du ska testa en annan körskola, kanske är det så att du har helt fel lärare! Det hände mig första ggn jag började med körkortet. Andra ggn va helt annorlunda. Halkan är inte avancerad, du ska bara kunna manövrera en bil!

• frukarlssonn
    Mamma till 3 M skrev 2014-03-08 17:16:29 följande:
    Idag köpte jag min första bil! Wie
    Kul. Vad blev det? Jag köpte en golf, men va tvungna att sälja den förra veckan pga familjeökning, igår hämtade vi en sjusitsig chrysler Saknar min golf.
  • frukarlssonn
    Mamma till 3 M skrev 2014-03-11 07:41:40 följande:
    En huyndai :) hade som mål att hitta en lågmilare då vi ska pendla med den då våran v70 drar satan :P  Hittade en 99:a som gått 7000 o till bra pris så de blev perfekt :)
    Ahaa okej va kul Vi hade också en v70 innan och den va svindyr i soppa. Sen skaffa de min man en bmw som drog bara hälftn, diesel dessutom, det har vi sparat mkt pengar på.
  • frukarlssonn
    Mamma till 3 M skrev 2014-03-12 09:58:59 följande:
    Aa men vi älskar bilen som familjebil då alla 3 bilstolarna får plats. Men vi bor på landet o mannen pendlar 6 mil varje dag så då får han köra "min" bil:)
    Va skönt, vi fick ju verkligen inte plats med alla tre stolar så va tvungen att byta ut en av bilarna.
  • frukarlssonn
    giftgrodan skrev 2014-03-19 21:26:38 följande:
    Fast jag är rätt säker på att man inte blir en säkrare förare bara för att man kör automat, växlingen sitter verkligen i ryggmärgen efter ett tag och tar inget fokus alls. Men det är klart att ni ska ta för automat om ni vill det.
    Exakt vad jag tänkte säga. Jag växlar utan att tänka att jag växlar, det sitter där vare sig man vill eller ej efter ett visst antal körda mil. Däremot är det smidigt och jag tror det är bra ur miljösynpunkt om bilen växlar själv, om man kanske är en person som kör på lite för hög eller låg växel. I USA t.ex finns endast automat. Och jag kan nog tro att i framtiden kommer bli mer automat här med, så kör på automat, ät ju kanon, bättre än inget alls! Finns ju massor av automatbilar i Sverige med!!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2014-04-04 10:44:30 följande:
    Här står det stilla fortfarande. Vi har haft fullt upp med sjukdomar, flytt och jobb så att ta tag i körkortet har liksom inte varit så prioriterat kanske. Har jag kunnat så har mamma haft problem med kroppen osv.
    Nu har jag bf i början av augusti och det börjar kännas tveksamt om jag hinner fixa körkortet innan dess!
    Du har inte funderat på intensivkurs? Fördel är ju att man kan kära relativt bra men du har ju kört en del och tror du skulle fixa det
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2014-04-07 08:54:17 följande:
    Alltså tanken har väl slagit mig men samtidigt vill jag inteinte stressa med det. Jag kommer att börja på ett vikariat snart så då blir det svårt att hinna med en intensivkurs samtidigt.
    Ok. Men möjlightene finns ju alltid det kan va bra att ha i baktanken :) Jag körde ju länge utan att eg komma ngnvart och med två barn insåg jag att det inte fanns tid att köra på körskola, då va intensivkurs en räddning :) Så jag menar OM du skulle tillslut känna att tiden inte finns, så kan det va skönt att kunna välja det alternativet, tänkte bara så du inte ger upp istället Tänkte eftersom du redan har såpass mkt förkndkaper så skulle det i nödfall vara en bra lsning
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ Lilly 25/3 2014
  • frukarlssonn

Afasi skrev 2014-04-15 08:28:26 följande:
    Ja absolut så ska det funderas på. Ska väl börja med att ta tag i att börja köra överhuvudtaget. Just nu är det mycket med att få i ordning hemma när vi nyss har flyttat och få någon ordning på uteplatsen. Får börja prioritera körningen istället :) Man blir ju väldigt motiverad och avundsjuk när "alla andra" tar körkort ;)
    Ja precis är ju så mkt annat runtomkring som kan ta tid när man är förälder med Men förr eller senare fixar du det på ett eller annat sätt
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ Lilly 140325
  • frukarlssonn

Afasi: lycka till med både teori och uppkörning, det är jag säker på att du fixar Din lärare verkar ju nöjd med dig Som skrevs innan, stressa inte på teorin, tänk bara logiskt och allt du lärt dig. För bilderna kan va vilseledande, de kan va samma bilder som på teorifrågorna men med andra frågor, därför får man bara tänka lite extra

Jag tog körkort april förra året och trodde ALDRIG jag skulle klara det på första uppkörningen, jag liksom? Körkort? Kändes overkligt eftersom jag innan vart så rädd och anti för att köra bil. Nu går det på ren rutin. I helgen körde jag för första ggn en långtripp på 2 timmar enkel väg med alla tre barn till mina föräldrar, och en sväng til min bror innan Valde dock den lugnare vägen (de bor i Kungälv) och körde via Trollhättan. Man kan även köra via Gbg. På tillbakavägen hamnade jag av misstag MOT Gbg, och därmed i Tingstadstunneln och därifrån hamnade jag ytterigare på villovägar Fick sluta lyssna på min gps och läsa skyltar istället Så de va tur de va söndag med lite mindre trafik samt att man va relativt rutinerad bakom ratten Tungan ute

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2014-06-30 12:05:33 följande:

åååååh så lättad och glad! Jag klarade teorin med 63/65!!! Nu måste jag ju verkligen klara körningen på torsdag och det är den jag fasar för mest haha! Men det känns grymt. Höll mig avslappnad hela tiden, tog kortet och accepterade första bilden som blev för att inte tänka allt för mycket över att detta ska sitta på mitt körkort, underskriften såg ut som skit och jag nöjde mig med det med. Satt och väntade och sen väl vid datorn försökte jag bara tänka att det var en övning precis som hemma för att se hur mycket jag kan. Ändrade sen på ett enda svar innan jag tvingade mig själv att rätta. Trodde inte det var sant när det stod godkänt och resultatet blev så bra!

Wow, grymt resultat Skrattande Stort grattis, nu fixar du uppkörningen galant sa du se
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2014-07-03 11:29:55 följande:

Åååååååh!

Jag klarade det!!!! SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkål

GRATTIS!!!! 
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2014-07-03 13:34:46 följande:
    Tack!
    astors skrev 2014-07-03 12:33:06 följande:

Afasi- grattis, vad roligt. Åååh vad fick du göra? Hur kändes det?

Tack! Min säkerhetskontroll bestod av att visa vart bromsvätskan satt och hur man kontrollerade att den var bra. Sen har jag ärligt talat inte tänkt så mycket på vad hon "utsatte" mig för. En backning runt hörn, rondeller såklart, rödljuskorsningar, vänstersvängar, högerregeln, lite landsväg, följa skyltar, någon järnväg. Det mesta kändes riktigt naturligt, hon sa vart jag skulle köra och jag körde dit, inte märkvärdigare än en körlektion egentligen. Jag är ju inte världens mest sociala person så det var nervöst innan vi hittade ett samtalsämne som båda kunde relatera till, då slappnade jag av direkt. När vi väl var tillbaka på parkeringen så hade jag inte en tanke på om jag klarat det eller ej utan hajade till när hon sa att det var godkänt!Tack! Ja äntligen!
    LaFontaine skrev 2014-07-03 13:18:16 följande:
    Grymt bra, grattis! {#emotions_dlg.flower}
    Tack!! Skrattande

När jag skulle köra upp så började inspektören prata om lite allt möjligt. Jag sa att hon får mer än gärna prata men om jag inte svarar så är det inte för att vara otrevlig utan för att jag är nervös och fokuserad
  • frukarlssonn
    Niillis skrev 2014-07-04 11:41:43 följande:

Teoriprovet godkänt :)

Härligt, ett steg närmre kortet
Svar på tråden Följas åt till körkortet?