Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Afasi skrev 2013-09-19 14:06:21 följande:
    Ja precis. Vi ska nog öva lite till på parkering men jag kommer nog snart vilja öva lite mer på annat. Funderar på om det kanske är dags att börja på körskolan också. Mamma har nog ganska dålig koll på hur man ska köra idag enligt körskolan. Enligt både henne och sambon så startar jag fel eftersom att dom alltid startar bilen först och sen lägger i växel osv. Rädd att lära mig fel när jag bara kör med mamma.

Du har inte lust att förklara lite mer hur man gör när man närmar sig en korsning eller rondell och måste stanna till. Hur ser själva fotarbetet ut där? Vad gör man egentligen? Kommer man åkandes, bromsar, frikopplar och fortsätter bromsa tills man står stilla och sen är det dragläge och köra som gäller eller vadå? Haha jag har noll koll :P

La Fontaine gav en ganska bra förklaring där tycker jag

Jag startar alltid bilen först och lägger sedan i växel. Minns inte om körskolan bryr sig om det men det är så jag alltid gjort  
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn

Appropå körskola, så är det nog ganska klokt att du hyfsat snart tar nåra lektioner i grunderna för att få in ett stt som de vill att du ska göra. Om t.ex din mamma gör på ett sätt som körskolan inte godkänner, eftersom det va längesedan din mamma tog körkort antar jag? Så kan det bli svårt för dig att ändra på ngt som blivit inpräntat

• frukarlssonn

Ja ur miljösynpunkt har jag nog för mig min gamla körskola va noga me att man skulle lägga i växeln först, dra handbroms och sist starta bilen. Kanske va så på min sista körskola med... minns faktiskt inte. Nu får jag erkänna att jag fuskar med det. Ekodriving Och där ingår även anpassning av fart, bl.a rondell men äben rödljus och alla typer av korsningar. Allt för att du ska undvika att stanna helt. Sedan går det ju givetvis inte i alla lägen, men mycket går att träna på Så öva in det nu direkt så får du många pluspoäng  

• frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-20 12:37:32 följande:
    Haha jag är så otroligt kass på det här så jag har nog mycket att lära mig på körskolan. Att starta bilen, åka iväg, växla osv är väl inte så svårt. Men det är just det att man är på en parkeringsplats också. Ute i trafiken har man ju helt andra saker att ta hänsyn till och i en sån situation skulle jag nog inte ha en aning om hur man ska göra. Det är ju fotarbetet som stör mig. Jag vill veta i detalj hur man ska göra hela tiden så att jag kan öva.

Får nog snart dra mig till körskolan så vi kan utsätta mig för alla dessa hemskheter!

Idag körde vi igen. Lyckades växla upp till trean och det gick bra. Parkerade simpelt utan något i närheten och fick sedan backa ut. Det gick också bra faktiskt!
    Att träna på: Att inte ge för mycket gas efter att jag växlat, tycker inte ens jag nuddar gasen men ändå blir det för mycket. Ja, sen måste jag ju träna på allt annat haha. När ska man våga sig ut i trafiken egentligen? Jag är ju så jävla rädd för att inte veta vad jag ska göra.
    Egentligen tror jag man är rädd hur mkt man än kört innan... jag va skitnervös. Men jag va tvungen. Det släpper efter ett tag. Och även när jag hade kortet i handen va jag rädd Skitläskigt ju att sitta ensam utan ngn bredvid sig

Fotarbetet kommer automatiskt efter träning. Koppling t.ex behöver du endast röra när du växlar. Eller när du kommer ner i så låg hastighet så bilen börjar rycka, eller när du krypkör. Annars ska du aldrig trampa ner kopplingen så den kan du lämna utanför  

Dragläge, gas etc kan va svårt även för en erfaren, när jag köpte bil så va den inte alls likadan i gas, dragläge osv. Skitläskigt att köra bilen i början. gasade på för mkt och dragläget tog mkt högre upp än på vår bmw. Tog ett tag att vänja sig.       
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-20 19:22:41 följande:
    Tack för att du förklarar! Jag älskar människor (och böcker) som förklarar i detalj!
    Saker som stör mig är typ att jag ska hinna bromsa i köer exempelvis. Att jag ska kunna gå från vanlig körning till krypkörning osv. Att starta bilen och krypköra är ju egentligen inte så svårt men det är just det här med att komma från högre hastigheter och sen helt plötsligt hamna i en kö där man ska krypköra. I min värld har ju folk bara saktat ner hastigheten, jag har ju aldrig tänkt på det här med krypkörning förut.

När är det bäst att börja köra på väg? Och vad för väg? Vi letade idag men mammas förslag var typ ute på landet där hastigheten va 50-70 eller nå sånt haha. Kändes inte riktigt rätt att börja med. I mitt huvud är det ett lugnt villaområde med låga hastigheter, en bra vändzon eller liknande och med lite trafik och inte en massa konstiga svängar eller saker som står i vägen.

Klappar mig lite på huvudet för att jag klarade backningen lite bra iallafall och att jag vågade växla upp till trean. Plus att jag lyckades växla ner till tvåan fast mamma sa till så sent att jag nästan fick panik haha

Landsväg ska du undvika ett bra tag i början innan du behärskar bilen. Många tror det är lugnt för att det är lite bilar, men faktum är att det är ändå rätt hög hastighet med endast två filer där det kan ske farliga omkörningar etc så man bör kunna se långt fram och kunna förutse faror. Körskolor brukar avsluta med landsväg. Och min fd körskola berättade om hemska olyckor som hänt där. Så börja med industriområde och/eller villaområde.
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-09-20 20:02:11 följande:
    Jag växlade rätt länge mellan ett industriområde, en handelsplats sena kvällar då ingen annan var där och en kort landsväg mellan två stora parkeringsplatser. Det viktiga var att lära mig hantera bilen innan jag skulle möta andra bilister.

När jag sen körde i trafik (också aviga tider när ingen annan var ute) var det ändå skitläskigt att få möte med någon annan. Första gången jag mötte en buss trodde jag att jag skulle kissa på mig

Så gjorde jag med. Och herregud när man mötte en bil första ggn, trodde jag skulle skita på mig

Kanonbra att köra tider när det är lite trafik ute, speciellt när man ska avancera.  
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-21 22:10:10 följande:
    Imorgon ska vi bege oss ut på vägen utanför vid kl 8.00. Tror knappast att så många är ute då. Om det går bra och känns rätt så ska vi ta oss till ett villaområde i närheten och testa lite.
    Jag är livrädd men har insett en sak. Jag var livrädd första gången jag satte mig bakom ratten och skulle starta bilen. Jag var livrädd för att komma iväg med bilen. Jag var livrädd att åka 10-20 km/h för att det kändes som 100 km/h. Jag var livrädd för att växla upp till tvåan. Livrädd för att växla upp till trean. Livrädd för att parkera (även på en tom enorm parkering), livrädd för att backa och livrädd för att krypköra men allt det har jag hittills klarat av utan olycka. Så det är bara slänga sig in i bilen och köra så pass bra jag bara kan på en så tom väg som möjligt tills jag känner mig rätt så trygg där.
    Varje ny sak kommer jag ju vara livrädd inför men varje ny sak är en sak jag måste klara av för att ta körkotet!
    Ja men exakt så r det. Och så har det känts för mig med. Man är livrädd för man kan ju ff inte köra. Jag va som jag tidigare nämnde, jätterdd när jag skulle köra min första långsträcka sj. me det släppte fort Det ingår att vara rädd i början, snart kommer du ha glömt va du va rädd för Små babysteps bara så kommer du fixa detta galant
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-22 15:44:21 följande:
    Åh tack du ger mig verkligen hopp!

Vi var ute på vägen utanför idag. En 30-väg så inga höga hastigheter och väldigt lite trafik eftersom det var söndagmorgon. Fick möte i sväng, fick en bil bakom mig när jag skulle vända i en liten vändzon och det åkte lite bilar, någon cykel och sen någon som gick och det gick skitbra hela tiden. Fick något litet motorstopp men sånt händer ju även den vane! (Mamma fick motorstopp direkt efter hon kommit ur garaget ;))
    Jag var inte speciellt nervös men lite jobbigt att sambon och sonen stod och glodde ut genom fönstret när jag skulle koncentrera mig!!

Fick även öva på att backa och parkera. Min första parkering blev riktigt bra faktiskt. Lite meckigt eftersom jag backade och hade mig men jag är stolt ändå!
    Hoppas på att jag har körkortet till sommaren!
    Ja du ser, det går framåt Sen kommer det såklart bakslag men det ingår för att man ska lära sig Jag fick käringstop idag Så ja det händer även efter man fått körkort Tungan ute
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-09-22 17:01:13 följande:
    Jag övningskörde lite nyss, gick väl ganska bra förutom att jag fick några motorstopp... Det brukar jag inte få, vad är det man gör fel då egentligen? Ger för lite gas?
    För lite gas och att man drar upp kopplingen innan man gett tillräckligt med gas.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-22 21:50:45 följande:
    Ja det känns som att det går framåt :) Väldigt glad och jag börjar faktiskt tro att jag har en chans att ta körkort!
    Den känslan är underbar! Men det kommer stunder då man bara vill ge upp och allt går åt h-e, kom då ihåg att INTE ge upp För det kommer ngn gång, oftast iaf. Men det är just det man lär sig på, misstagen som man gör!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?