Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 15:15:45 följande:
Läsförståelsen märker man på många sätt. Det kan vara när man samtalar om handlingen, karaktärerna, miljöerna i det man läst, när man jobbar med frågor eller de skriver en sammanfattning etc.
Lässtrategier är strategier vi använder oss av för att förstå vad vi läser. Läsförståelse handlar mycket om att läsa mellan raderna och att tolka. En god läsare använder per automatik många olika lässtrategier när han/hon läser som t.ex:
- Ställer frågor hela tiden till han/hon läser (Vem är han? Varför sa hon så? Undrar vart de ska gå nu? Vad menas med....? etc etc)
- Drar kopplingar (kopplingar till sig själv, till omvärlden, till andra texter), dvs vi drar kopplingar/känner igen oss/drar paralleller till sådant vi själv upplevt, till sådant vi hört om från andra eller hört på TV etc, och till andra böcker och texter vi har läst. Kan gälla handling, karaktärerna, miljöer etc.
- Är medveten om när han/hon inte förstår och har strategier för att lösa detta (t.ex. gå tillbaka och läsa om, samtala med någon, förstå av sammanhanget etc etc).
Jag tycker du ska fråga läraren lite mer om var exakt det är läsningen svajar lite så att ni jobbar med rätt sak. Handlar det enbart om lästeknik, så måste man rätt och slätt träna att läsa och läsa mycket. Handlar det mer om förståelsen så får man ju ha en lite annan approach - att bara läsa på och mängdläsa är i det läget ingen bra strategi....appropå strategier

.
Å vilket bra och uttömmande svar. Vilken oerhört bra beskrivning på hur läsförståelse kan se ut. Det där tror jag knappt en föreläsare i ämnet på universitetsnivå lyckas förklara.
Jo, men det handlar nog lite om att de vill att vi/jag/och min dotter "ska fånga upp" läsförståelsen då.
för jag har fått lite riktlinjer "att ställa frågor": "Vem handlar det om? Vad var det som hände?" o s v.
Jag börjar förstå lite vad det handlar om då kanske? I början när barnet läser ( som hon hade ju en tråkig "läsebok" ett tag i den förra skolan) så blir de (blev hon iallafall) sådär irriterad om man rättar, frågar, och kanske vill diskutera om texten. Det är som de bara vill läsa på?
Då hon inte läste med flyt, så var det mycket så. Det blev fel betoning och sånt, och man rättade till. Hon vart så irriterad så jag tror man bromsas upp lite där som förälder? Man kanske ska ligga i lite mer då de beter sig sådär?
Ja, ni/du vet nog vad jag menar?

Men det är ju lite försent att vrida tillbaka det momentet, för nu har hon ju börjat läsa mer med flyt.
Men då förstår jag lite på den punkten kanske också, att man ska rätta även om barnet blir irriterad då kanske? Om det ökar förståelsen så kan det väl vara viktigt?