Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Gud vad intressant det är att snacka med er. Jag blir så glad.

SIN74 skrev 2012-11-13 19:13:48 följande:
    Du har fått  riktigt bra svar i tråden.
    Att klara:
    Inferens - läsa mellan raderna - läsförståelse
    Läsa med flyt, ha intonation
    olika lässtrategier som t.ex. sökläsa

men jag vill också ta med läsork - för att klara kraven måste man orka läsa typ 20-30 minuter i följd för att klara vissa lästest för år 4.
    Härligt att se såna här sammanfattningar, vad läsning handlar om. Jag har nämligen blivit lite rörig i skallen av att läsa om det MODERNA begreppet literacy (litteracitet)=läs och skrivkunnighet, i en lite flummig tenta jag haft.
    Okej, där har jag nästan tolkat litteraturen som att då man kan betrakta så mycket som litteracitet i vår vardag (eller att vi utsätts för många litteracitetshändelser) som att vi liksom kan sänka ribban för våra invandrare som kommer från länder där de inte blivit så litterata "i vår bemärkelse" för att vi delvis "har en norm" i den svenska litteraciteten.
    Ni kanske inte vill hålla med mig om ni läst de här ämnena (ex. Carina Fast "Literacy" och Heaths "Ways with words")? Ursäkta att jag kom in på det här men jag tänker ju lite på den här tentan nu, när jag även blev engagerad i min dotters läsning.

På tal om det. I den här boken "Ways with words" så har en forskare studerat tre olika samhällen, med barn som kommer ifrån helt olika kulturer fast samhällena ligger nära varandra.

Samhället med Roadville-barnen är isåfall det lysande exemplet på att de inte har några läsarstrategier isåfall??
    Antar jag. De får lära sig att det som står i böckerna är sant. Nej, förresten. Föräldrarna ställer ju faktiskt frågor på texten. Jo, på innehållet ställer de frågor.
    Men ändå...barnen får problem i skolan när de ska läsa för att lära sig saker, och för att förstå saker. Då får de problem, trots att de inledningsvis har lärt sig tekniken med att läsa.

Tja, det är lite klurigt allt det här, ni får väl hjälpa mig sätta fingret på det.
  • En struts
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-13 22:01:13 följande:
    För vissa kommer lässtrategier automatiskt bara genom att de läser, men många behöver faktiskt lära sig lässtrategier och hur man gör när man tolkar och inferensläser. Ett väldigt bra sätt att lära barn inferensläsning är att modellera, dvs att själv visa hur man gör. Läs högt för henne och visa henne hur du gör när du läser genom att så att säga "tänka högt". 

Ex.
    "Åh vad mysigt det låter.....att de badar i havet. Det är ju precis som när vi var vi havet i somras. Kommer du ihåg det? Den varma sanden mellan tårna och alla kanaler vi byggde. Titta, det ser nästan ut som farfars båthus där på bilden. Där alla hallonen finns."

"Oj, vad rädd Benny blev för den där arga gubben. Har du blivit rädd någon gång när någon blivit arg? Vet du vad, när jag var liten så plockade jag blommor i en främmande trädgård. Vi skulle använda dem när vi lekte. Hon som bodde där kom ut och var jättearg och skrek på mig. Jag blev jätterädd och så skämdes jag också eftersom jag visste att jag gjort något man inte får. Jag var rädd i flera dagar att polisen skulle komma. Jag tror alla kan bli lite rädda när någon är arg. Kommer du ihåg Axel och Omar......i den boken där de skulle klä ut sig på halloween. I ett av husen de knackade på så bodde det en man som blev jättearg på dem för att de just knackat på. Axel och Omar sprang för livet och när de såg en polisbil så gömde de sig för de trodde att det var den arga mannen som ringt polisen."

"Oj, jag undrar vad han kommer att göra nu. Han kanske blev arg....eller ledsen. Det hade nog jag blivit om någon sagt så till mig. Jag hade nog gått därifrån, men jag tror inte riktigt att han vågar gå hem själv."

Om du modellerar och visar när du högläser och du ställer frågor som så att säga går lite mer på djupet (varför personerna gör som de gör, vad hon skulle ha gjort, om hon vet någon annan som....., och ja, som exempel du fått i tidigare inlägg också - varför-frågor helt enkelt, så blir det inte att du rättar det hon läser. Ni har en mysig stund tillsammans där du läser för nöjets skull för henne och ni samtalar....om livet .

Tips på högläsningbok:
    Böckerna om sandvargen av Åsa Lind

Där finns det mycket att prata om och gott om möjligheter till inferensläning och att dra kopplingar. Underbara böcker......även som vuxen .

Tack för tipset!

Vi läser just Böckerna om sandvargen faktiskt.

Men allra sist så läste hon ett kapitel som hon var jätteengagerad i, hon älskade det. Men du har rätt. Jag hade kunnat fråga mer om den där flickan. Jag tror jag ska läsa kapitlet "Vän eller fiende" läste vi sist igen, och så ska jag fråga mer sådär.

Alltså jag tror jag har blivit lite lurad av att min dotter läser så inlevelsefullt?... Obestämd Och att det faktiskt finns en stor funktion med att jag läser texten också, så gör man kanske den där djupdykningen som läraren är ute efter?

Jo, Hon har just tipsat om att vi ska låna hem Sandvargen, och så ska vi göra en djupdykning i den.
    Det där har jag haft lite svårt att greppa.
    Men jag tror att jag börjar få klarhet i det här tack vare dig "Flickan och kråkan".
  • En struts
    En struts skrev 2012-11-13 22:51:23 följande:
    Men jag tror att jag börjar få klarhet i det här tack vare dig "Flickan och kråkan".
    Till på köpet så sjunger min dotter "Flickan och kråkan" jättefint. (Vi var på spelmansstämma i sommar, och då satt hon och sjöng den så fint ihop med en gitarrist, och det samlades en hel flock runt dem. Men det är en populär låt nu, som många barn sjunger fint har jag upptäckt.)
  • En struts

Nu har jag fått veta lite mer. "Läshastighet och ordförståelse" är väldigt bra, men läsförståelse och rättstavningen ligger i underkant.

Det där med stavning. DE rättar ju inte sånt längre i skolan!! Rynkar på näsan Kan förstå att hon inte fått träna på det, baserat av den förra undervisningen hon gick i förra skolan. Då är det väl bra att hon går en ny skola nu då kanske? Obestämd

Att träna på läsförståelsen är ju det där att "jag läser en bit" och hjälper henne komma in i handlingar.
    Men nu har det låst sig!!! Hon vägrar att jag läser för henne ens, för hon har börjat ta illa upp, om de här riktlinjerna kring hennes läsande.

Så nu VÄGRAR hon att jag ens läser alls! Det har slagit knut nu.

Hon är sur på skolan som ger såna råd.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen? Jag får väl låta henne "läsa på" själv bara, men det är mitt fel att jag skapat ett stressmoment kring det här nu då?

• En struts
    Mumu skrev 2012-11-27 06:55:03 följande:
    Vilken klass går din dotter i egentligen? Trean eller fyran? Jag tycker nog att den där låsningen borde kunna lätta med hjälp av diskussion om varför man läser och vart man är på väg med sin läsning. Jag använder ett schema med mina elever där de tydligt ser vilka krav som ställs på dem i slutet av åk 3 och åk 6, och alla stegen de måste igenom på vägen dit. Det här schemat är ett levande dokument i klassrummet och barnen förstår varför de måste träna på vissa moment. Kolla om skolan har något liknande, något som hjälper barnen att få syn på sin egen läs- och skrivutveckling.
    Å, tack för tipset. Det ska jag ha med mig, och kolla med skolan.
    Jo, det där med att fatta varför man ska läsa, och vilken funktion det har med läsandet, ska väl vara en viktig grundsten att förmedla, för att fånga läsandet, har jag uppfattat?
  • En struts
    Tuffen skrev 2012-11-27 21:51:39 följande:
    Men har de inte screenat eleverna? Vad har ditt barn fått för staninevärde på de olika testerna? 
    Jag har inte fått veta vad hon har fått för värde på staninevärdena, men jag har fått veta att det gjorts. Jag kommer väl få veta värdena på utvecklingssamtalet? (men det var först i februari nästa år).
  • En struts
    Tuffen skrev 2012-11-28 21:33:25 följande:
    Har ni haft samtal den här terminen? Om ni redan har haft det, kräv ett till. Inte ska ni behöva vänta till februari! 
    Ah, jag tror inte att jag behöver veta exakt värde. Som jag sa, hennes styrkor var läshastighet och ordförståelse, men kanske sviktade det mer då det gällde läsförståelse och rättstavning.
    Det jag behöver veta där som förälder är hur man går till väga för att främja att bättre läsförståelse uppnås.
    Det jag tänker om det fallet:
    Läshastigheten är bra. Okej. Då kanske det är så att hennes läshastighet "är så bra" att hon inte stannar upp och "tänker" vad hon läser. Det är så jag tolkar det.
    Jag har ju för övrigt fått "tillvägagångsätt" för att "hjälpa till" med det, och det är att jag läser ett par kapitel ur en bok som hon läser kanske (för att hjälpa henne att komma in i handlingen) och sen får hon läsa själv.
    Man ska prata om det man läst: Vad hände? Var var de? Vad gjorde de? etc Jag har fått fina tips här i tråden om hur man varvar läsandet, med barnet.
    (Problemet jag fick nu, var ju att min dotter blev för medveten om att "vi fått lite riktlinjer om det här" så hon blåvägrade att jag läste. Nu vill hon bara läsa själv.)
    Men all lästräning utvecklar väl såna här förmågor så småningom kanske?
  • En struts
    miljarden skrev 2012-11-29 09:09:22 följande:
    Vad menar du, att "literacy" skulle vara ett begrepp kring läsning som är till för att även kunna inbegripa invandrare med sämre läskunnighet än svenskar?
    Literacy är ett begrepp som väger in fler aspekter av läsprocessen än att kunna avkoda ord och hitta mening i texten. Det handlar även om språkkänsla, känsla för språkljud, förmåga till situationsobundet språk med mera.

Det vidgade begreppet litteracitet (är svårfångat) men jag tolkar det som delvis, att man kanske sänker kraven, på litteracitet, för man ser folk som litterata även om deras kultur närmar sig en talspråklig kultur.
    Jag tolkar det som att man sänker ribban lite för när individen uppnått läs- och skrivkunnighet (och jag har även kursare som tolkar det på samma sätt) men vi kanske har tolkat det fel?
    Men tex Carina Fast skriver (nu har jag inte kvar boken längre då jag klarat tentan) att det vidgade begreppet litteracitet inte innebär att man ska göra avkall på den traditionella synen på litteracitet (eller hur hon nu uttryckte det?) utan att man istället "ska ta in" all vardagslitteracitet och den verklighet man lever i, ihop med den traditionella formen för undervisningen inom läs- skrivkunnighet. (någonting i den stilen skrev hon)
    Men jag anser att det finns en "sänka-ribban-mentalitet" i det här vidgade begreppet litteracitet och att hennes sistnämnda reflektion inte går ihop med det hon förmedlat i övrigt.
    Men visst är det bra att veta hur många litteracitetshändelser vi hela tiden är omgiven av.

Detta är dock svårdiskuterat tycker jag.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-11-29 17:36:23 följande:
    Jag har aldrig hört talas om den tolkningen. Det handlar inte om att sänka ribban eller ens som vårt svenska samhälle med det senaste femtio årens ökade invandring. Det är ett sätt att förstå /barns/ läs- och skrivutveckling. 
    Vad jag har förstått är det vissa som är kritiska till den vidgade synen, som jag sa "låt barnen se på tv, låt dem sitta vid datorn" är ju bland annat ett budskap i Literacy- Carina Fast. Det kan man ha invändningar mot.
    Man kan DELS se det som du säger, att det är ett sätt att förstå hur man lär sig läsa skriva, men man kan dels se det ur negativ synpunkt -lägg dig inte och vila och tro att de lär sig tillräckligt -
    Hon nämner ju till och med Big Brother som ett inlärningstillfälle.
    Visst samtidigt säger hon (Carina Fast) att det handlar inte om (att låta såna inlärningstillfällen ersätta formell läs och skrivundervisning) utan det handlar om att fånga upp barns verklighet och använda den för att fånga deras litteracitet.
    MEN man kan lika gärna tolka det som att "vi ska göra allt till en dokusåpa" för att fånga upp inlärares litteracitet.
    Även om inte du håller med om det! Men så har vi kursare diskuterat (där några varit kritiska) till den här boken exempelvis. Det är bra "att fånga upp" elever, genom att anknyta till deras verklighet, men man får passa sig så man inte gör allt för lättillgängligt. Jag ser den faran med förhållningssättet.
    Det är liksom som samma skit att varenda jädra tv-program, ska ha dokusåpaformatet, för att det är lättillgängligt och det är det tittarna vill ha, om de ska orka och sitta kvar och titta på programmet. Vi blir slöare och slöare. Men visst, vi får informationen och vi får inblick i ämnet. Men frågan är om ifall vi ska göra allt så lättillgängligt? Vi borde istället ha det förtroendet för tittarna att de kanske orkar plöja genom program och dokumentärer UTAN att de har dokusåpaformatet.

Men om inte du ser den faran med det vidgade begreppet litteracitet, får det stå för dig. Jag ser den faran, iallafall.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-11-30 10:42:29 följande:
    Jag har inte läst Carina Fast, men det låter som att du hänvisar till just hennes åsikter och idéer kring att stimulera barns läslust. Det säger ju inget om vad begreppet i sig står för. Varken begreppet literacy eller begreppet "det vidgade textbegreppet".
    Jag hänvisar mycket till henne, men man kan överlag se det som ett sätt att förstå barns läs och skrivinlärning, man kan också se det som ett "sätt att förenkla" inlärningen, som inte bara är av godo. Budskapet med det moderna sättet att se på litteracitet, är att vi kan använda oss av den verklighet där vi blir litterata, för att väcka intresse, och på så sätt skapa en brygga till den rent formella undervisningen i skolan.
    Jag ser faran med synsättet, att lärare "förenklar", "anknyter till folks vardag" och utvecklar den, på bekostnad av den "svenska/formella litteraciteten".
    Jag kan ge ett exempel på det tex då vi kursare hade ett grupparbete då vi skulle analysera en "vetenskaplig, skolboks -text" (göra en textanalys) och folk tenderade att säga "oj, vad svår den här texten var!", både det ena och det andra begreppet "var för svårt" för inlärarna enligt olika gruppredovisare. Detta var inte ALLS för svåra texter. Man behöver inte begripa allt när man läser. Man utvecklar sitt språk ändå. Och det är bra att "bli hemma" på olika genrér. Men om attityden är bland lärare att "oj, den här skolbokstexten är så svår" jag måste göra det till "en intervju", ha massa bilder till, välja en bok som inte har svåra begrepp" så kanske förenklar man det lite väl mycket.
    Däremot är det självklart bra med texter som fångar läsaren. Det är alltid bra. Och det finns inget självändamål med byråkratspråk i texter. Däremot vetenskapliga texter och olika genrér kan det finnas ett självändamål att utveckla läsaren med.
    Att locka in inläraren i läsningen med att anknyta till deras vardagslitteracitet är en sak, men att använda den för mycket ser jag en fara med, om man vill få läsaren van vid olika genrér.
    Jag ser den här faran med det här moderna sättet att se på litteracitet, vad du än tycker själv
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?