Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Indianica skrev 2012-12-04 19:52:44 följande:

Jag förespråkar dock att man som förälder ska bada barnet i olika texter, för att utveckla barnets literacy, vilket de har nytta av i skolan. Någon litteraturforskare uttryckte det som så att man sviker barnen om de t ex bara får läsa Kalle-tidningar eller höstböcker, att det vore som att man låter sitt barn äta karameller varje dag istället för en allsidig kost! (det är alltså inte nyttigt).

Håller verkligen med dig.
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-04 19:52:44 följande:
     Att som lärare däremot ha ett bildningsperspektiv innebär att man riskerar att ge vissa (en hel del?) barn för krångliga texter, eftersom det i regel bara är barn ifrån hem där man läser mycket klassisk litteratur för barnen som klarar av att med behållning läsa den sortens texter. Men undantag finns.

Jag anser att risken finns med skolan idag. Barnen på högstadiet och gymnasiet klarar inte av för krångliga texter. Det här med "att man anpassar sig" efter elevernas/inlärares nivå genomsyrar hela samhället och skolan också. Det räcker inte "med att fånga" någons intresse, medan man lägger sig på dennes nivå, genom att anknyta till någon spännande fantasyserie som denne är involverad i. Man måste faktiskt "ta sig igenom" nya svårigheter genom att tvinga sig till det, -ibland.
    Det som är faran med tv, och datorspel, är att de har ett mycket "lösryckt" förhållande i sin litteracitet. Det bygger på korta, korta fraser. (Precis samma uppstyckade sätt som dokusåpor är. Det "går inte att bygga vidare" på saker som är uppbyggda på enkla resonemang. För att förstå komplicerade saker så måste man ge sig in i det.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-04 20:34:17 följande:
    Det är inte det att jag inte vill förstå, det är det att jag försöker få dig att förstå att literacy (eller ens ett vidgat literacy-begrepp) i sig endast är ett begrepp, och inte ett arbetssätt.
    Så du läser om begrepp på universitetet, där det står om hur man ska tänka i sitt arbetssätt, för det står det väldigt mycket om då det gäller literacy, utan att "ta till dig det" i din undervisning (eller influeras av det)? Lycka till. Inte konstigt att skolan ser ut som den gör. Begrepp som folk tar till sig men inte tillämpar (och då menar jag vare sig mot eller med eller influeras av, för enligt ditt sätt att resonera så influeras du inte ens av det. Fast i nästa mening säger du emot dig själv i detta för du säger då att du ändå influeras och "lär dig förstå" av begreppet.) Det är verkligen att gagga.

Och mycket riktigt är det så, att lärarutbildningen och pedagogiken borde bygga på mycket mera vetenskap, annars blir det ju så här.

Det vill säga. Lärarutbildningen bör intressera sig för vad minnesforskare säger exempelvis, om hur vi bäst lär oss. Massa forskare som "gör antaganden" som studenter "vagt influeras av" i en viss politisk riktning, har vi sett för mycket av.

• En struts

Jag vill tillägga att det går oerhört mycket prestige i såna här forskarbegrepp och teorier. För mig som inte är forskare i just detta specifika ämne är det svårt att ta diskussionen heluttömmande. Men tyvärr tycker även forskareliten totalt olika uppfattningar om exakt samma ämne.
    Detta är däremot viktigt att förstå.

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-05 00:34:58 följande:
    Om man får tro Kuhn så utvecklas ny kunskap ur olika paradigm som möts och exempel på det finns historiskt, så det stämmer. Men kunskap/sanning är ju inte något statiskt, utan det utvecklas hela tiden, åtminstone inom humaniora.

Nåväl. Detta med den låga nivån är intressant eftersom man inte kan tvinga barn att t.ex. läsa och få utbyte av en text som ligger på alldeles för "hög nivå", det skulle vara som om jag som är 1.58 "lång" avkrävdes hoppa 2 meter högt (vilket aldrig kommer att gå pga fysiska förutsättningar, men läsning kan utvecklas).
    Absolut inte på för hög nivå. Det är helt fel. Något högre än ens nivå hela tiden. Då lär man sig bäst.

skriver mer sen
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-05 18:26:47 följande:
    Ja, fast det är jättesvårt att bara slänga fram en text som man tror är på "något högre nivå" än barnet klarar av och så blir det rätt nivå, utan det är snarare stor risk att det upplevs som för stort motstånd och då ger man upp. Har man bekymmer med läsförståelsen är det så att man måste lära sig att bli en mer aktiv läsare och det finns mycket forskning kring hur man kan hjälpa barn att blir det! Det finns t.ex. olika lässtrategimetoder osv, men detta riktar sig iofs mest till faktatexter. Vad gäller skönlitteratur handlar det till stor del om att man har en rik erfarenhet av olika läsarter (texttyper )och att man samtalar om texter. Det bästa är egentligen om en klass läser samma text/bok och så samtalar man om den och då utgår man ifrån Rosenblatts frågor till texten där barnen t ex får diskutera sådant de inte har förstått och uttrycka känslor kring texten, vilket motiverar barn att läsa mer. För vissa böcker som t.ex. har parallellhandlingar kan bli obegripliga för vissa barn och som vuxen kan det vara svårt att sätta sig in i hur komplicerat det kan vara, men så kan det vara och det är egentligen rätt naturligt att barn ger upp läsning då de inte förstår böcker. De behöver redskap för att ställa frågor till texterna och få diskutera dem med andra som läst samma text! Det är därför det är bra att som förälder läsa för sitt barn, för då kan man ställa frågor till texten efteråt (vad tror du ska hända sedan, var dte något som var konstigt och du inte förstod osv) och det utvecklas barnet väldigt mycket av. Läsning handlar ju inte bara om läsflyt och avkodning, utan är en intellektuell verksamhet som berikar livet!
    Å, vilken bra sammanfattning du har skrivit.
    Nä, du har rätt, det där med "lite högre nivå" är väl inte applicerbart på läsning då det är en så oerhört komplicerad process? Men det blir lite speciellt nu när vi diskuterar ett så stort område här i tråden (och blir lite ot. Mitt fel från början.) och till och med pratar om undervisning överhuvudtaget. Det är inget lätt område att diskutera "i sig" heller. Då det gäller att träna arbetsminne, så är det bra att lägga sig på en något högre nivå än den man befinner sig på, hela tiden.
    Men vi kanske borde släppa den utsvävningen här i tråden då läsprocessen i sig är så komplicerad. Vet inte om andra läser tråden, och kan bli förvirrade.

Jo, det där med att fråga på texten är a och o, har jag förstått, då man vill träna upp läsförståelsen. Vad bra du tipsar om här, att det är bra att få diskutera med andra som läst texten.
    Usch, nu blev det ju helt plötsligt lite knepigt, då min dotter inte lät mig läsa för henne längre. Hon nekar mig när jag frågar om det. Och jag tror att problemet ligger just där, i "läsförståelseträningen" hos henne. Det är ju så att vi faktiskt inte har någon vana att läsa på kvällar. Det blev aldrig så. Jag har lite svårt ergonomiskt att knöla ner mig i sängar, och klämma ihop mig för att läsa. Och jag har även problem ergonomiskt att sitta hur som helst på stolar, och så har vi inte hittat någon naturlig läsplatssituation på det sättet.
    Så vi har INGEN naturlig rutin, i det här med att läsa nattsaga. Det grämer mig mycket. Det känns som mitt fel att hon inte fått något större intresse för att man läser nattsagor.
    Fast pappa skulle man ju också då kunna klandra, eftersom han "inte heller fick igång det" för att "han läser entonigt" (fast det säger inte dottern). Jag har läst vid andra tillfällen än nattis, men vi har inte fått någon sån kvällrutin. Jag har lite ågren för det.
  • En struts

Jag kanske ska tjuvläsa den bok hon läser nu: "Extra - En morgon stod hon bara där"? Kan man göra så alternativt? Att jag läser den i hemlighet och börjar resonera om den. För när jag börjar prata om den så har hon velat berätta om den lite iallafall.

• En struts

(Indianica. Slå på Svt Debatt, skoldebatt om att allt fler går ut utan betyg, och att utbildningsresultaten går ner. Nu!)

• En struts

Ah, det kanske mest är ordgaffel mellan Jan Björklund och Rossana Dinamarca?

• En struts

Jan Björklund tror att han kan trolla med betyg. Det krävs fler ansträngningar från regeringen

ÅH, nu sa Rosanna något ELEMENTÄRT!!! Att lärarna måste ägna sig åt administration, istället för att få undervisa!

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-06 22:08:31 följande:
    Jag tror inte det är för sent att reparera ev. misstag man har begått tidigare och det gör vi alla. Du kan också kanske kika runt i din kommun/bibliotek efter läseklubbar för barn i din dotters ålder, det brukar finnas på större orter. Då läser man i böckerna hemma och samlas i grupp tillsammans med en bibliotekarie och diskuterar boken!
    Vad bra tips det där med läsklubb.

Idag fick jag läsa för dottern iallafall. (men jag tror faktiskt att den här boken är lite för lätt "Extra". Att läsa så. Jag tror hon snappat upp det mesta i det hon läst där. Den är ju rätt lättläst.)
    Nja, det där med att jag sa smygläsa, var ju bara för att hon var så störd på att jag skulle läsa också. Men jag får kämpa vidare.
  • En struts

Oj då, Nu var det någon som var lyrisk till Björklund som säger: "Vi pratar om läsinlärning i skolan idag!" som en av de positiva Björklund-effekterna. Håller ni med?

• En struts

(Oj, nu säger de, SVT Debatt, att just litteratur har nedprioriterats i svenskämnet, utan det har satsats mest på läs och skrivinlärning. (Eller hur de nu uttryckte sig?)?) Håller ni med?)

De berör ju topic här i tråden ändå nu, så jag måste kommentera det.

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-07 20:08:17 följande:
    Alltså, en grund för att man ska kunna tillgodogöra sig texter på högre nivå är att man knäckt läskoden ordentligt, så i åk 1-3 har det förhoppningsvis prioriterats, men ett problem har snarare varit att tidigare har lärare under utbildningen kunnat välja bort läs- och skrivinlärningskurser, vilket givetvis inneburit en katastrof för barnen som ska lära sig att läsa och skriva,
    Näe, fy vad hemskt.
    He, he, jag funderar lite på den där skolläseboken min dotter hade då (Den kanske var boven i dramat? )
    Alltså JAG tyckte iallafall att den var så dööötråkig "Moa och Mille", men min dotter tyckte nog om den lite. så nu ska jag inte komma och skylla på den att hon inte "kom igång med läsningen"?
    Googlade lite på den nu. Ha,ha då såg jag massa kritik och att föräldrar är i upprorsstämning för att barnen har den i skolan. Men då är det mer innehållet de ifrågasätter, förstås.
  • En struts

Alltså vi var ett gäng föräldrar som tyckte att den här boken var himla trist, iallafall. Och den höll de på med till trean och tragglade (alltså jag hittar ingen bild på fortsättningsböckerna), men det är naturligtvis svårt för mig som lekman att bedöma om den var för tråkig för att få igång läsningen. Men jag tänker iallafall på den som väldigt tragglig. Och sen är det såhär. I våras hade hon läsläxa med den varje vecka, och då blev det inte som att man satsade på övrig litteratur (men det är naturligtvis mitt fel som förälder också) men nu i 4:an när hon inte har någon läsebok, så blir det att man lägger mer krut på annan litteratur liksom.
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 09:34:45 följande:
    Jag tycker det är dåligt om man bara har denna typ av böcker, för ofta blir det lite torrt, även om dagens läsläxeböcker ofta är mer pedagogiska än de var på vår tid. Det värsta med dem är väl att lärare brukar anse att texten ska läsas flera gånger, vilket blir astrist eftersom läxan kanske är 8-9 sidor lång. Mitt tips är att strunta i att texten ska läsas flera gånger, det blir för trist!
    Okej, så då ligger det något i min teori, att de här läsläxböckerna kan vara lite begränsande för läslusten och läsinlärningen? Jo men det känns så nu i efterhand när vi fokuserar på litteratur och läsinlärning på annat sätt här i 4:an (som min dotter går i nu). Har dina barn haft den här typen av läroböcker?
    Jag vet att du har nämnt Indianica i någon tråd, att du hittar på "extraläxor" till dina barn? Gör du det nu?
    Min dotter har börjat i fyran i en friskola (med musik sång och dans) och det jag reagerade på i början här av terminen, var att de inte har några strukturerade läxor, från vecka till vecka.
    Sen har jag försökt klura på om jag ska hitta på egna läxor själv till dottern. Men inte kommit på hur jag ska lägga upp det.
    Samtidigt så verkar det faktiskt uppbyggt på ett mycket mer "ansvarigt system" för eleven själv här på skolan, som gör att hennes eget arbete "bygger upp mycket mer" än om hon skulle ha dessa små läxor varje vecka. ?
    Jag vet inte. Dels så har de ganska stora egna arbeten, som de gör mycket på skoltid. (Det är då de gör läxorna liksom också.) Sen har de massa stora prov. (Det har de inte alls i den gamla skolan hon gick.) Och så bygger mycket av skolarbetet på självständighet. De har nyhetsuppdateringsläxor hela tiden. Så de ska följa med i nyheter VARJE vecka. De har NO-prov. Och nutidsfrågeprov. osv. Så det verkar likna den sortens arbete som man har som högstadie, eller gymnasie-elev.
    Håller du inte med om, att om man jobbar på det här strukturerade sättet, så behöver man väl inte plädera för läxor för läxläsandets skull?
    (Jag vill gärna att du håller med mig, för jag var kritisk till att börja med att dottern inte har med sig läxor varje vecka hem så jag får del i hennes arbete men nu börjar jag fatta att de lär ut, en massa eget ansvar till henne istället.)
    Skulle DU hitta på egna läxor utöver, om du hade ditt barn på en skola som arbetade såhär?
  • En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 16:57:16 följande:
    Jag vet att det finns forskare som nagelfar dessa läseböcker och att det finns bättre och sämre varianter av dem, även om jag inte är så insatt att jag kan nämna vilka som anses bra/mindre bra. Det är ju helt klart säkert svårt att utforma ett läromedel som både uppmuntrar läslust och som ska utveckla läsningens rent tekniska sida. Men jag vet inte hur länge man brukar använda dessa böcker, tror det är slut med det i fyran, min son har inte längre någon läsebok. Däremot har min son sedan i första klass haft en stående läsläxa som ska redovisas varannan vecka (valfri roman) vilket jag är positivt inställd till.

Oj, en valfri roman. Det verkar bra. Jag blir avis, det kanske man kan föreslå hennes pedagoger?

VÄLDIGT intressant inslag i nyheterna idag, svt Rapport:

Svenska fjärdeklassare läser sämre idag än för fem år sen, medan det går bättre i de naturvetenskapliga ämnena. Samtidigt framgår det att svenska elever lär sig mindre i matematik och NO mellan årskurs fyra och åtta, jämfört med andra länder.

När det gäller läsning, så blir elever i årskurs fyra, allt sämre. Från att 2001 ha legat i topp, så hamnar vi nu på en femtondeplats. Och framförallt har svenska elever blivit sämre på att läsa faktatexter, samtidigt som de riktigt duktiga läsarna, har blivit färre.

Sofia Grip (lärare i inslaget): ”En nyckel är, att jobba ämnesintegrerat. Då tror jag att man ökar förståelsen, att det hänger ihop. Förstår man en faktatext bra, så blir man också bra, på biologi tillexempel.”

Anna Ekström (generaldirektör skolverket): ”Dom elever som har föräldrar, som läser högt för dem och som läser mycket. Dom lyckas mycket bättre med läsning. Där tror jag att skolan har mycket att göra för de fall, där eleverna inte får så mycket stöd hemifrån.”

Samtidigt så visar undersökningarna att svenska fjärdeklassare, fortfarande är sämre i matematik, än snittet, även om inte resultatet försämrats. Dessutom visar undersökning att svenska elever läser mindre matte och naturvetenskap mellan årskurs fyra och åtta än elever i andra länder.

Anna Ekström: ”Vi vill verkligen ta reda på mer om, hur det kommer sig att andra länders elever lär sig mer mellan fyran och åttan. För om andra länder kan se till att eleverna lär sig mycket mellan fyran och åttan, då måste vi ju kunna det i Sverige också.”

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-11 16:57:16 följande:

Vad gäller läxor så ser jag två syften med läxor, dels är det repetition som är pedagogikens urrmoder och det lämpar sig bäst för saker som multiplikationstabeller, glosor etc eller helt enkelt sådant som barnen har det svårt med och dels är det ett sätt för barnet att vänja sig vid alla läxor som kommer i senare årskurser och att bli van vid att avsätta lite tid för läxorna samt komma ihåg att ta hem. och tillbaka dem till skolan Men sedan är läxor också bra för barn som har det svårt med saker i skolan, eftersom de helt enkelt kan behöva mer tid än man får i skolan. Läxor är alltså rätt individuellt tror jag.

Jo just det här grämer mig lite då det gäller frånvarandet av hemläxor på den här skolan. Men de andra föräldrarna verkar inte protestera så mycket.
    Det är nästan lite skämmigt att bråka om läxor som förälder. Jag tycker det verkar som att många är rädda att ses som konservativa. Jag tjatade en del om det i början, men nu har jag gett upp lite. Och onekligen så verkar det som skolan istället har ett annat system som gör att eleverna har mycket och ingående jobb. Men jag är inte helt säker.
  • En struts

I Aktuellt nu så skulle inslaget om den svenska skolan, fortsätta.

Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?