Indianica skrev 2012-12-11 16:57:16 följande:
Jag vet att det finns forskare som nagelfar dessa läseböcker och att det finns bättre och sämre varianter av dem, även om jag inte är så insatt att jag kan nämna vilka som anses bra/mindre bra. Det är ju helt klart säkert svårt att utforma ett läromedel som både uppmuntrar läslust och som ska utveckla läsningens rent tekniska sida. Men jag vet inte hur länge man brukar använda dessa böcker, tror det är slut med det i fyran, min son har inte längre någon läsebok. Däremot har min son sedan i första klass haft en stående läsläxa som ska redovisas varannan vecka (valfri roman) vilket jag är positivt inställd till.
Oj, en valfri roman. Det verkar bra. Jag blir avis, det kanske man kan föreslå hennes pedagoger?
VÄLDIGT intressant inslag i nyheterna idag, svt Rapport:
Svenska fjärdeklassare läser sämre idag än för fem år sen, medan det går bättre i de naturvetenskapliga ämnena. Samtidigt framgår det att svenska elever lär sig mindre i matematik och NO mellan årskurs fyra och åtta, jämfört med andra länder.
När det gäller läsning, så blir elever i årskurs fyra, allt sämre. Från att 2001 ha legat i topp, så hamnar vi nu på en femtondeplats. Och framförallt har svenska elever blivit sämre på att läsa faktatexter, samtidigt som de riktigt duktiga läsarna, har blivit färre.
Sofia Grip (lärare i inslaget): ”En nyckel är, att jobba ämnesintegrerat. Då tror jag att man ökar förståelsen, att det hänger ihop. Förstår man en faktatext bra, så blir man också bra, på biologi tillexempel.”
Anna Ekström (generaldirektör skolverket): ”Dom elever som har föräldrar, som läser högt för dem och som läser mycket. Dom lyckas mycket bättre med läsning. Där tror jag att skolan har mycket att göra för de fall, där eleverna inte får så mycket stöd hemifrån.”
Samtidigt så visar undersökningarna att svenska fjärdeklassare, fortfarande är sämre i matematik, än snittet, även om inte resultatet försämrats. Dessutom visar undersökning att svenska elever läser mindre matte och naturvetenskap mellan årskurs fyra och åtta än elever i andra länder.
Anna Ekström: ”Vi vill verkligen ta reda på mer om, hur det kommer sig att andra länders elever lär sig mer mellan fyran och åttan. För om andra länder kan se till att eleverna lär sig mycket mellan fyran och åttan, då måste vi ju kunna det i Sverige också.”