• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • mamaleona

Din sista mening säger allt - "han e inte den du trodde han var o du kommer lämna honom iaf". Har tyvärr ingen lösning att ge dej men du verkar vara en ovanligt klok o förnuftig ung dam, tvivlar inte på att du kommer att klara av livet  som mamma om det blir den vägen du väljer. Råder dej ex att gå o prata någonstans o få lite perspektiv på saken, trots att du inte har många dagar på dej att fundera, svaret kommer att komma till dej. Lycka till. Hälsn en bm

• agnieta

Gör inte de barn ångrar man inte aborten gör man !!! Idag du kanske tycket att du vill inte men jag lovar när du ser bebbisen du ska älska den från första stunden då du ska förstå va betyder kärlek <3

• maaammaaa

Mmmm Barn är helt underbara, man kan inte låta bli att älska dem och göra allt som står i ens makt för att de ska må bra.

• carrobergstrom
    Anonym (livrädd) skrev 2012-11-13 14:56:13 följande:
    Jag får helt enkelt inse att jag ska bli mamma. Just nu vill jag inte ha barnet, känner mig inte redo. Men har bokat tid hos kurator så får se hur det känns efter det. 

Sen är det sambon, han kommer lämna mig direkt jag förklarar att det inte finns något alternativ och att vi ska bli föräldrar. Det  känns enormt jobbigt eftersom jag inte ville att det skulle sluta så här. 
    Om din pojkvän är en vettig kille kommer han tillslut att inse att hans plats är att stanna med dig och ert gemensamma barn! Han kanske tror nu att han inte vill ha barnet men den dagen barnet kommer ut så kommer han avguda det!
    Min sambo är också lite tveksam och vill helst inte prata om att jag är gravid men när vi väl kollar på vagnar och sånt så är det han som snarare vill bestämma än jag haha:D
    Så jag håller alla tummar för att det löser sig för dig! <3 
  • Höghus

Anonym: du har fel. Antalet sena aborter som medges av sociala skäl ligger på runt 45%. I antal ca 150 om året (av 30 000 aborter). De sociala skäl som kan ge medgivande är om kvinnan är djupt nere i ett missbruk eller om det är barn i 12-13-årsåldern som blivit gravida. Det är högst otroligt att TS skulle få göra abort.

• Singoallaa

Är ledsen, tänk på att din bebis lever inuti dig och lever.....tänk igenom allt mycket noga. Du har dina föräldrar son kan hjälpa dig med ditt barn!

• MansonDust

Klart du klarar dig utan det där svinet. Han inser inte hur ett barn ser ut i v 18 alt. v 22. Visa bilder. Tvinga honom! Det är DU som måste FÖDA fram den lilla bebisen med värkar, vattenavgång osv. Det är DU som har barnet i dig. Om du vill behålla barnet tycker jag faktiskt att du får stå upp för det Du vill & för ditt barn. Gör inte en sån här sen abort för hans skull.

• Anonym
    Höghus skrev 2012-11-14 18:19:21 följande:
    Anonym: du har fel. Antalet sena aborter som medges av sociala skäl ligger på runt 45%. I antal ca 150 om året (av 30 000 aborter). De sociala skäl som kan ge medgivande är om kvinnan är djupt nere i ett missbruk eller om det är barn i 12-13-årsåldern som blivit gravida. Det är högst otroligt att TS skulle få göra abort.

Nej du har missförstått.
    Av det totala antalet sena aborter så var 47% pga sociala skäl är 2010. 

Men av alla ansökningar om att få göra sen abort pga sociala skäl så beviljades 80%.

Förstår du nu? 

Totalt antal ansökningar 2010: 498
    Antal beviljade 2010: 450 (90,4% av alla ansökningar beviljade)
    Antal sena aborter 2010: 410

Så du har fel.....

Och det är alls inte endast missbrukare eller unga tonåringar som beviljas sen abort.
    Det är föräldrarnas/kvinnans upplevelse som är avgörande, både när det gäller missbildning och sociala faktorer.

Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.