• Anonym (livrädd)

I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.

Ni får ursäkta om rubriken är konstig men har sån panik och ångest just nu.. 

Jag och min sambo har vart tillsammans 2 år nu, jag är 19 och han 21.

Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och är redan i v.18 så mitt liv förändrades väldigt plötsligt. I söndags förklarade jag för honom att det är för sent för att göra en abort och han slutade direkt prata med mig och ville inte att jag skulle röra honom. 

Idag sa jag till honom att det går att ansöka om abort tills v.22 och då blev han glad och började prata med mig som vanligt och låtsades som ingenting. Han antar alltså att jag kommer ansöka. Men jag vet faktiskt inte vad jag vill. Vi har inte de bästa förutsättningar för barn då han vart av med jobbet och just nu får vi hjälp av soc. 

Jag ska på arbetsintervju nu i veckan och såg verkligen fram emot att kanske få möjlighet till att arbeta, men väljer jag att behålla så kommer jag vara tvungen att fortsätta få försörjningsstöd. 

Jag vet att om jag säger åt honom att jag vill ha barnet så kommer han lämna mig och jag vet inte om jag kommer klara detta ensam heller. Ni behöver inte komma med några "lämna idioten" för jag kommer nog lämna honom hur som helst, han är inte den personen jag trodde han var.. 

Är det någon som kan ge lite stöd eller råd över hur jag ska göra? 

• Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.
  • Tealhawk

Fan är felet på alla prolife äckel här inne? Om TS inte vill ha barnet är självklart abort bäst. Att behålla ett oönskat barn för barnets skull är bara idiotiskt att tro.

These are not the droids you're looking for
  • Topcom

Eh så vad är viktigast?! Ett foster med eventuella något flummiga helt okopplade tankar eller en vuxen fullt medvetande person?

• Anonym (ina)
    Tealhawk skrev 2012-11-17 19:18:00 följande:
    Fan är felet på alla prolife äckel här inne? Om TS inte vill ha barnet är självklart abort bäst. Att behålla ett oönskat barn för barnets skull är bara idiotiskt att tro.
    Idiotiskt är likså att ta så lättvindigt på en abort i så höga veckor och det som ts rent psykiskt kan utsättas för som hon kanske inte har räknat med, vilket antagligen även socialstyrelsen tar med i tankarna då dom beslutar i ts fall, för beslutet ligger inte hos ts längre och det finns en anledning till det också.
  • hangonasec
    Tealhawk skrev 2012-11-17 19:18:00 följande:

Topcom skrev 2012-11-17 19:21:40 följande:
    Eh så vad är viktigast?! Ett foster med eventuella något flummiga helt okopplade tankar eller en vuxen fullt medvetande person?

• Tealhawk
    Anonym (ina) skrev 2012-11-17 19:23:14 följande:
    Idiotiskt är likså att ta så lättvindigt på en abort i så höga veckor och det som ts rent psykiskt kan utsättas för som hon kanske inte har räknat med, vilket antagligen även socialstyrelsen tar med i tankarna då dom beslutar i ts fall, för beslutet ligger inte hos ts längre och det finns en anledning till det också.
    Jag tar inte lättvindigt på abort, var har jag sagt det? Jag säger att det är idiotiskt att tro att man behåller ett barn för barnets skull. Ett ofött foster har inga känslor eller bryr sig om ifall det kommer födas eller inte. Såna saker kan man först börja känna efter födseln. Jag säger också att ifall TS behåller sitt barn när hon själv inte är redo är risken stor att hon kommer bli en dålig mamma vilket kommer skada både henne och barnet.
    Ja visst är det ingen semesterresa med sen abort, men det är fortfarande en isolerad händelse av hela hennes liv. Anledningen till varför folk börjar må så sjukt dåligt efter abort är för att folk tutar i dem att man är ett monster när man genomgår en. Hur sjukt är inte det att man ska behöva tycka så bara för att man är smart nog att tänka längre än sig själv?
  • Anonym
    Topcom skrev 2012-11-17 19:21:40 följande:
    båda är lika viktiga (ingen förresten tänker döda TS), men om TS inte vill ha barnet är det mer omtänksamt att adoptera bort det än att döda. Barnet har chans att växa upp men kärleksfulla - även om de inte är biologiska - föräldrar. 
    Topcom. om du var den lilla foster som du kallar med flummiga tankar - skulle du vilja att din mamma hellre dödat dig för sin egen bekvämlighetens skull? att du inte fick chans att leva och sitta här och skriva?  
  • Tealhawk
    Anonym skrev 2012-11-17 19:30:26 följande:
    båda är lika viktiga (ingen förresten tänker döda TS), men om TS inte vill ha barnet är det mer omtänksamt att adoptera bort det än att döda. Barnet har chans att växa upp men kärleksfulla - även om de inte är biologiska - föräldrar. 
    Topcom. om du var den lilla foster som du kallar med flummiga tankar - skulle du vilja att din mamma hellre dödat dig för sin egen bekvämlighetens skull? att du inte fick chans att leva och sitta här och skriva?  
    Inte för att jag hade höga tankar om dig, men det där tog priset. En vuxen människa kan aldrig ponera över hur det varit att aldrig födas eftersom personen har ett medvetande och minnen. Det är som att fråga personen, skulle du ta livet av dig? Det går bara inte ihop. 

Men jag kan svara åt dig bara för att jag är lagomt morbid ibland. Ja, jag skulle lätt ha valt att inte födas för min biologiska mammas skull. Måste ha varit hemskt att bo i ett land, med sådana förhållanden att hon var tvungen att bära ett barn 9 månader bara för att lämna bort det, för att det inte fanns tillräckliga abortmöjligheter. Förmodligen förstördes alla hennes chanser till att bli lyckligt gift och skaffa en familj på hennes villkor i samband med graviditeten med mig.
    MEN! Nu lever jag och så är det med det. Har inga planer på att sluta göra det, för jag gillar mitt liv.
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2012-11-17 19:30:06 följande:
    Jag tar inte lättvindigt på abort, var har jag sagt det? Jag säger att det är idiotiskt att tro att man behåller ett barn för barnets skull. Ett ofött foster har inga känslor eller bryr sig om ifall det kommer födas eller inte. Såna saker kan man först börja känna efter födseln. Jag säger också att ifall TS behåller sitt barn när hon själv inte är redo är risken stor att hon kommer bli en dålig mamma vilket kommer skada både henne och barnet.
    Ja visst är det ingen semesterresa med sen abort, men det är fortfarande en isolerad händelse av hela hennes liv. Anledningen till varför folk börjar må så sjukt dåligt efter abort är för att folk tutar i dem att man är ett monster när man genomgår en. Hur sjukt är inte det att man ska behöva tycka så bara för att man är smart nog att tänka längre än sig själv?
    Hur kan du veta att fostret inte har känslor och inte kan känna smärta???? 
  • Tealhawk
    Anonym skrev 2012-11-17 19:40:34 följande:
    Hur kan du veta att fostret inte har känslor och inte kan känna smärta???? 
    För att forskning säger att foster/barn innan vecka 35 inte kan skilja på sinnesintryck så de vet inte vad smärta är och kan därför inte sortera komplexa saker som känslor. Det enda sättet ett foster kan reagera på är hormoner från mamman. Sluta vara så okunnig och högerextrem, det är skrämmande.
Svar på tråden I v.18, sambon vill absolut inte ha barnet.