• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Missne
    Sweetiepai skrev 2013-04-19 14:17:26 följande:
    Halloj!
    Nu har jag varit hos min hemgyn och rispat slemhinnan! Skrattande Han kommer även (troligtvis, har ju inte receptet i minhand än ) skriva ut Agonist till dag 6 och hCG till dag 8. Glad idag!  
    Hej, tror att vi går till samma hemortsgyn Fick du ovanstående utskrivet av honom?
  • Missne
    Serafine 84 skrev 2013-05-23 07:29:28 följande:
    20 mg är inte nån jättedos jämfört med när man får prednisolon av andra orsaker. Jag har själv ätit prednisolon många gånger förut pga inflammation. Upptrappning är inte viktigt men däremot så är nedtrappning väldigt viktigt! Man kan slå ut kroppens egen produktion av kortisol genom att ta prednisolon och om man tar bort det för snabbt kan man bli väldigt dålig. Allmänn rekommendation är att trappa ner med 5 mg/vecka (jag har dock märkt av erfaranhet att det går att göra snabbare än så om man vill).

Jag tog prednisolon på eget bevåg vid min senaste FET (som lyckades, men om det var därför vet jag ju inte). Jag tog 20 mg från dagen före FET och 5 dagar framåt, därefter 15, 10, 5 i några dagar vardera.
    Varför tog du 20 mg bara under 5 dagar? JAg fick ju ordinationen 10 mg ända fram till testdag. Eftersom jag låg på 10 mg redan innan så höjde jag till 20 mg från ET-dagen (kanske för sent? och tänkte då att jag fortsätter med 20 mg till testdag. Tänkte att det blir som 10 mg höjning eftersom jag redan låg på 10. Vågar inte trappa ner förrän tidigast vid testdagen.Idag är det dag 7 och jag har ytterligare 10 dagar till testdag. Är det dumt tänkt?
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-30 21:24:06 följande:
    Varför tog du 20 mg bara under 5 dagar? JAg fick ju ordinationen 10 mg ända fram till testdag. Eftersom jag låg på 10 mg redan innan så höjde jag till 20 mg från ET-dagen (kanske för sent? och tänkte då att jag fortsätter med 20 mg till testdag. Tänkte att det blir som 10 mg höjning eftersom jag redan låg på 10. Vågar inte trappa ner förrän tidigast vid testdagen.Idag är det dag 7 och jag har ytterligare 10 dagar till testdag. Är det dumt tänkt?
    Jag gjorde så dels för att jag läste en studie där man bara medicinerade i 5 dagar totalt, från ET-dagen och framåt. Dels berodde det också på att jag tyvärr får ganska jobbiga biverkningar av prednisolon och ville minimera dem. Men om du mår bra ser jag inte att det skulle vara något negativt med att medicinera lite längre.
  • Missne
    Serafine 84 skrev 2013-05-31 12:19:42 följande:
    Jag gjorde så dels för att jag läste en studie där man bara medicinerade i 5 dagar totalt, från ET-dagen och framåt. Dels berodde det också på att jag tyvärr får ganska jobbiga biverkningar av prednisolon och ville minimera dem. Men om du mår bra ser jag inte att det skulle vara något negativt med att medicinera lite längre.
    ok, tack för ditt svar. Då fortsätter jag åtminstone till testdag med 20 mg. Jag känner inte av några som helst biverkningar. Vad fick du för biverkningar?
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-31 21:00:12 följande:
    ok, tack för ditt svar. Då fortsätter jag åtminstone till testdag med 20 mg. Jag känner inte av några som helst biverkningar. Vad fick du för biverkningar?
    Jag får svårt att sova och svullnar upp väldigt mycket i ansiktet. Eftersom vi har velat hålla våra IVF:er hemliga kändes det jobbigt med svullnaden som ju folk märker och undrar över.
  • Sweetiepai

Anna F - Vad tråkigt. Jag var den andra tjejen. Jag ruvar fortfarande så jag vet inte än.

• Ingrid1989

Swetiepai
    Okej lycka till

Tjejer, jag/vi har gjort en riktig fuling.
    Vi har ätit pergotime denna månad.
    Ett försök ger jag det sen ska kroppen vila.
    Man blir knäpp på detta, det är som en drog att vara i någon typ av behandling.

• MRE
    AnnaF skrev 2013-06-03 14:39:36 följande:
    Swetiepai
    Okej lycka till

Tjejer, jag/vi har gjort en riktig fuling.
    Vi har ätit pergotime denna månad.
    Ett försök ger jag det sen ska kroppen vila.
    Man blir knäpp på detta, det är som en drog att vara i någon typ av behandling.

Jag känner såväl igen mig. Funderar på "ska jag ta en ovitrellespruta.,. det kan väl inte skada"...
    Allt i väntan på nästa behandlingsplan...
    Men det är nära nu, drar igång nästa vecka. Skönt!
  • Ingrid1989

Har du fått många såna utskrivna? Fick bara en vid varje ivf jag. Fast jag har ju egen äl och är regelbunden men lite kort lutealfas.
    Tar 1 1/2 tablett och sista imorgon. Vet dock inte om jag pallar med äl tester eller och jag "bara" ska förföra gubben typ varannan dag hela nästa v? Hur hade ni gjort?

Börjar du ny ivf MRE?

• MRE

Japp, jag kör igång ny IVF.
    Jag får några stycken sprutor utskrivna då jag även får en halv spruta ett par gånger efter ÄP. jag tror iofs att jag också har egen ägglossning men man vet ju aldrig...
    jag orkar inte med stickorna och de har aldrig gjort något utslag på mig så vi kör varannan dags försök under några dagar. min bröstömhet och flytningarna ger viss indikation.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!