• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Bambi2

Jag kommer be om hjälp från både gyn och mödravården på Mama mia imorgon. Men med tanke på det helt sjuka bemötandet från SÖS är jag rädd att de inte heller kommer vilja hjälpa mig och hänvisa till specen igen. Jag trodde det var specialmödravårdens roll att ta de fall som inte är helt uppenbara och kan hanteras på annan instans. Jag tar ju en hel del olika läkemedel och det vore bra att få en koll på att de funkar ihop. Men med tanke på den inkompetens jag hittills stött på på specmödravården kanske det är onödigt att förvänta sig det.

• Ingrid1989

Sweetiepie
    Åååh fasiken så trist att ingen av oss lyckades:(
    Vet hur det känns.
    Kram

• Sweetiepai

cff - Tack! Känns tungt. Ser fram emot semestern nu och släppa det ett tag. Inte likt mig, men efter 5 hela behandlingar är man väl lite trött! Tack för tipset. Har försökt googla på det men det verkar som det i stora hela är samma sak. Oj, varför blev det akut? Bra att du fick hjälp iaf! Kram

Anna - Ja, j-la skit! Kram tillbaka

• Mikki

Har hittat en studie som jag har lite svårt att tolka men jag tror att det står att FET lyckas bättre om man får vaginalt östrogen istället för oralt i stimulerad cykel? Verkar som det är rätt stor skillnad också. Cff du är så bra på att tolka studier så du kanske kan komma med en förenklad version? Läs här: www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16984757/

• cff
    Mikki skrev 2013-06-15 22:27:03 följande:
    Har hittat en studie som jag har lite svårt att tolka men jag tror att det står att FET lyckas bättre om man får vaginalt östrogen istället för oralt i stimulerad cykel? Verkar som det är rätt stor skillnad också. Cff du är så bra på att tolka studier så du kanske kan komma med en förenklad version? Läs här: www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16984757/

Jag tolkar sammanfattningen på samma sätt som du, dvs att vaginal östrogen (eller snarare en kombination, där man först använde oral, sedan, efter ett antal dagar, men fortarande före FET, vaginal östrogen) gav bättre resultat i en FET.

Jag hittade också en artikel i Fertility & Sterility från 2010 (Does luteal estradiol supplementation have a role in long agonist cycles?)  som jämförde tre typer av lutealfassupport:

Endast progesteron (100 mg/dag intramuskulärt från och med ET) (grupp A)
    utöver progesteron även östrogen (också från ET) (2 mg, 3 ggr/dag) oralt (grupp B)
    alternativt vaginalt (tabletten placeras i den översta tredjedelen av slidan, annars får man inte rätt effekt) (grupp C).

I grupp B hade man 22% högre sannolikhet för klinisk graviditet jämfört med Grupp B. Högst graviditetsfrekvens hade man in grupp C, 24% högre sannolikhet än i grupp B.

Så – tack för tipset, framöver kommer jag att ta mina progynon-tabletter i slidan istället för oralt (jag vet dock inte om jag kommer ta 2 eller 3 tabletter, min läkare har föreskrivit 2, men i denna studie tog man 3).

• Mikki

Menar du att man kan ta progynonen vaginalt? Elr att man kan få dem som vagitorier? Äter progynon inför fet nu nämligen så vill gärna praktisera detta

• cff

I rapporten ovan refererar de till en annan rapport (First uterine pass effect” is observed when estradiol is placed in the upper but not lower third of the vagina) när de beskriver proceduren med vaginalt östrogen. Den tolkar jag som att de stoppar in s.k. vaginaltabletter i slidan (som kommer med en "tablet dispenser", Vagiferm, marknadsförs också i Sverige) - det viktiga är bara att pillret hamnar tillräckligt långt in (i den övre tredjedelen av vagina, den s.k. posterior fornix - se bild). Vidare så fick kvinnorna ligga stilla när de fått tabletten (i två timmar eftersom man mätte effekten under två timmar, sedan togs tabletten ut för att man skulle försäkra sig om att den inte flyttat på sig - så jag vet inte om det är stor risk att tabletten "åker ut").  Studien ifråga gjordes med lägre dos än vad vi tar (0.025 mg E2), jag vet inte om det spelar någon roll.

Jag föreslår att du dubbelkollar med din läkare - berätta gärna vad han säger. 

"The study demonstrated that the vagina to uterus preferential distribution of E2 takes place if E2 tablets are placed in the upper third of the vagina but not in the lower third. Therefore, for improving endometrial maturation in premenopausal women, vaginal E2 tablets should be placed in the upper third of the vagina; whereas for treating postmenopausal vaginal atrophy, E2 tablets should be placed in the lower third of the vagina to minimize the risk of endometrial hyperplasia."

Lite mer teknisk text från rapporten:
    "

Clinically, these results underscore the importance of the proper placement of vaginal hormones pending on the effects sought. Although only postmenopausal women with atrophic vaginal mucosa participated in this study, we can speculate that these results can also be extended to premenopausal women who may be using vaginal P supplementation but in a well-estrogenized mucosa. Estrogenization of the vaginal mucosa indeed improves hormone absorption throughout the vaginal wall (5). Moreover, preferential delivery to the uterus or periurethral area is governed by the particularity of the vascular arrangement of the upper vaginal and uterine areas, as demonstrated by preferential temperature diffusion after local cooling of various segments of the vagina (4). Hence, we believe that preferential delivery to the uterus pending where substances are placed in the vagina applies to all mucosal conditions (premenopausal or postmenopausal) and substances applied (E2, P, and so on). 

In conclusion, in the case of P, deep placement is preferred (and possibly crucial) for optimizing the effects on
    the endometrium through the first uterine pass effect; some reported failures of vaginal P may stem from erroneous positioning (6). On the contrary, when vaginal E2 tablets such as Vagifem are used for a local cure of vaginal atrophy [OBS DETTA GÄLLER KVINNOR EFTER KLIMAKTERIET, DET ÄR INTE DENNA EFFEKT VI VILL UPPNÅ VID IVF], the least possible impregnation of the endometrium is desired to limit the risk of hyperplasia (7). Consequently, E2 tablets should be positioned in the lower third of the vagina, which will also optimize the desired effects on periurethral vessels. Proper positioning of the E2 tablet Vagifem is not intuitive, however, because the manufacturer provides a long dispenser and instructions for deep placement of the tablets in the vaginal fornices (5)."

• cff

Angående E2: Jag tycker det verkar som om man kanske använde helt vanliga (orala) piller vaginalt i studien "Does luteal estradiol supplementation have a role in long agonist cycles?", men är inte helt säker. Skall försöka maila forskarna och fråga.

Så här beskrev man "grupperna" i studien:

"Participants in group A (P only) received daily intramuscular injection of P, 100 mg (Gestone; Pains & Byrne Limited, Surrey, United Kingdom) starting from the ET day and continued until a negative pregnancy test or a positive fetal heart beat was documented by transvaginal ultrasound . Along with P supplementation, 2 mg E2 valerate (Cycloprogynova, Schering, Belgium) was given three times daily starting from ET day and lasting for the entire luteal phase, orally in group B (P/oral E2 group) and vaginally—upper third (16)—in group C (P/vaginal E2 group)."

och denna text tolkar jag som att grupp C (vaginalt- östrogen-gruppen) fick samma östrogenmedicin som grupp B (som fick den oralt).

• Cice
    Hej tjejer{#emotions_dlg.flower} 

En stor kram till alla kämpare, o  grattis till er som har blivit gravida.

Jag  brukar skriva inte så mkt på denna tråd, men jag skulle vilja bidra med en del information från min sista IVF i U.K .

Jag tog  Estrofem ( estradiol ) 2 mg o  Litunus 100mg x 3 ggr om dag, efter äggplockning, och jag kommer att fortsätta att äta dem i 12 veckor ...  Jag  hoppas  på en stor Plus  på TD.

Min läkare sade att patienter som använder dessa två läkemedel tillsammans har större chans vid  i IVF  samt ÄD behandlingar.

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Mikki

Cff: dessvärre har jag gett upp en diskussion med mina läkare på Huddinge. Har blivit avsnäst varje gång jag försökt ta upp en diskussion. Och det är inte bara ny forskning utan ang min säcktuba som de inte vill göra något åt. Som bara den i sig sänker chanserna ordentligt. Känns som att jag pratar med en vägg och har tom blivit tillsagd att de inte har tid att svara på frågor så jag bestämde att jag kommer göra allt själv tills jag går privat (Falun). Har lite svårt med engelskan i dessa rapporter men vad jag förstod så är placeringen av tabletten kritisk. Det står inget om varför det blev bättre resultat av vaginalt piller? Tänker att slemhinnan blir tjockare när den påverkas lokalt, men såg inte att de hade några mått på det i studien.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!