• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • polly1979

Cathy; Tack! Ska kontakta CFC och höra med dem vad de säger. Yes, KK är kvar och det är henne vi tyvärr har
     Rynkar på näsan Kram

• Mar14

Polly: Helt ny i tråden, men har också haft rätt dåligt med ägg vid IVF.

Jag vet inte hur det fungerar i Stockholm, men nog måste ni ha rätt att byta läkare och/eller klinik? Precis som Cathy skriver skulle jag rekommendera Falun - de är nytänkande, de lyssnar på det man har att säga (även om man ibland får tjata lite för att de skall ta sig tid) och de är flexibla. De jobbar med både DHEA och melatonin, men jag tror att klinikerna är väldigt fristående från varandra.

Att fortsätta att göra samma sak om och om igen och tro att man får ett annat resultat är ju slöseri med pengar, och du har rätt till en second opinion enligt lag. Detta bör gå att ta via landstinget och helt enkelt säga att du anser att läkaren har fel, du vill ha en second opinion av en annan läkare och du anser att läkaren slarvar med landstingets pengar. Försök att göra allting så formellt så möjligt, genom brev/mail med relativt proffsigt språk så att du har det sparat.

Här är det inte klinikens läkare utan landstingets egna läkare som avgör försöken. Man har rätt till tre stycken och de trodde jag man hade rätt till oavsett vilka chanser man har eller inte har.

Tycker också att du skall begära ut dina journaler (det har du laglig rätt till en gång per år, tror jag) och sedan se till att det finns inskrivet i journalen att du har gett läkaren studier som visar på andra behandlingsprotokoll och att läkaren sagt att dessa inte hjälper pga av...?

Läs på så mycket du kan om dina rättigheter. Det är ett tråkigt sätt att göra det, men ibland måste man visa att man inte accepterar vad som helst och att man faktiskt är betalande kund, oavsett om det är landstinget eller man själv som betalar fakturan. 

(Rent praktiskt undrar jag också om det inte är så att Gonal-F och Puregon är likadana, medan Menopur innehåller ytterligare ett hormon och att det därför kan vara värt att prova Menopur om man tidigare fått sämre resultat... så var det iaf för mig när jag hade kört Puregon på första, då bytte vi till Menopur och fick bättre respons.)

Hoppas du kan få den hjälp du bör ha! Det är tillräckligt kämpigt ändå utan att läkarna skall behöva motarbeta en.

• Cathy

polly; tråkigt att ni har henne, hon är svår att ha att göra med. Vet inte vilken annan läkare dom har där nu? Jag träffade en man en gång, han var bättre men envis han också, ville absolut ge mig crinone även om jag tycker vaggisarna passar bättre för crinone blir en klump och ger mig blödningar men nix han ville inte lyssna Du nämnde att du har ett BMI på 33 det kan skapa obalans i hormonerna och således ge sämre resultat. Du kanske ska prova metmorfin? Det påverkar insulinresistensen gynnsamt som man ofta har om man har övervikt - vet inte om KK vill prova det men Falun kan jag tänka mig skulle kunna! Läs gärna Agathe's tips, hon kan ge dig idéer på vad du ska fråga dem om. Mar; bra tips, du ar helt rätt i det du säger! Ja, gonal, puregon och fostimon är alla endast FSH, menopur har även LH men om man får mindre antal blåsor så tror jag inte menopur är lösningen men lågdos behandling kan vara en god ide att prova. Kram på er

• polly1979
    Mar: Kollat upp detta och enligt Stockholms läns landsting så är det behandlande läkare som får fatta beslutet om hur många försök utav de 3 de vill ge.. De har också rätt att endast erbjuda "beprövade" metoder och således neka annat (ex. kort protokoll med lägre dos under längre tid). Jag har utnyttjat vårdvalet därav att jag hamnade där jag är nu. Enligt reglerna så kan jag inte byta till kliniken i huddinge utan att behöva ställa om mig igen i kön från början igen. Det finns 2 läkare där jag är nu och jag bad om en second opinion av den andra läkaren som kollade i mina journaler och sa att hon höll med min första läkare.

Fick underlaget nedan av henne jag pratade med när jag ringde:

Krav på behandling och antal behandlingar (IVF o ICSI)

• Behandling skall vara medicinskt motiverad genom att förutsättningar finns för att behandlingen resulterar i en rimlig graviditetsfrekvens (> 10 %). Om detta inte finns, bör möjlighet till alternativ behandling erbjudas.
    • Maximalt upp till 3 st återföranden med färska befruktade ägg ges. Utebliven transfer som kan hänvisas till att fel befruktningsmetod använts eller till medicinsk/tekniska problem kan misstänkas, skall inte räknas som fullföljd behandling. Likaså om transfer har gjort med befruktade ägg, som bedömts ge en mycket låg graviditetschans, skall inte behandlingen räknas som ett försök. Vid ny behandling skall alternativ behandling övervägas.

I mitt fall innebär att de erbjöd mig den långa metoden också samt bytte till fostimon och ändrade dosen att de erbjudit mig ett alternativt behandling utifrån rådande vetenskap som finns i Sverige idag (så jag kan inte ens åberopa att fel befruktningsmetod använts eller medicinska problem). Med andra ord så har de ryggen fri...Rynkar på näsan

Cathy: Har mailat läkaren på CFC och efterfrågat en annan typ av protokoll samt om det har några vetenskapliga studier som jag kan hänvisa till (ex. det du skrev om lägre dos med längre tid). Alltid lättare att argumentera för sin sak om man har något vetenskapligt bakom. Har förhalat framt nästa försök till min nästa mens (dvs om ca 1 månad) så jag hinner få lite mer kött på benen och hitta belägg för att prova något annat än maxdos Gonal-F återigen.
  • Mar14
    Cathy skrev 2014-01-14 12:45:35 följande:
     Mar; bra tips, du ar helt rätt i det du säger! Ja, gonal, puregon och fostimon är alla endast FSH, menopur har även LH men om man får mindre antal blåsor så tror jag inte menopur är lösningen men lågdos behandling kan vara en god ide att prova. Kram på er
    Det där var intressant. Varför skulle lägre dos ge fler blåsor? Jag trodde jag fick Menopur just pga jag fick så få med Puregon, så har jag alltid förstått läkarna... att LH skulle hjälpa till för stimuleringen.

(Är bara nyfiken, tycker det är intressant att veta så mycket som möjligt om allt detta.)
  • Zwillinge86
    polly1979 skrev 2014-01-14 13:37:49 följande:
    Mar: Kollat upp detta och enligt Stockholms läns landsting så är det behandlande läkare som får fatta beslutet om hur många försök utav de 3 de vill ge.. De har också rätt att endast erbjuda "beprövade" metoder och således neka annat (ex. kort protokoll med lägre dos under längre tid). Jag har utnyttjat vårdvalet därav att jag hamnade där jag är nu. Enligt reglerna så kan jag inte byta till kliniken i huddinge utan att behöva ställa om mig igen i kön från början igen. Det finns 2 läkare där jag är nu och jag bad om en second opinion av den andra läkaren som kollade i mina journaler och sa att hon höll med min första läkare.

Fick underlaget nedan av henne jag pratade med när jag ringde:

Krav på behandling och antal behandlingar (IVF o ICSI)

? Behandling skall vara medicinskt motiverad genom att förutsättningar finns för att behandlingen resulterar i en rimlig graviditetsfrekvens (> 10 %). Om detta inte finns, bör möjlighet till alternativ behandling erbjudas.

? Maximalt upp till 3 st återföranden med färska befruktade ägg ges. Utebliven transfer som kan hänvisas till att fel befruktningsmetod använts eller till medicinsk/tekniska problem kan misstänkas, skall inte räknas som fullföljd behandling. Likaså om transfer har gjort med befruktade ägg, som bedömts ge en mycket låg graviditetschans, skall inte behandlingen räknas som ett försök. Vid ny behandling skall alternativ behandling övervägas.

I mitt fall innebär att de erbjöd mig den långa metoden också samt bytte till fostimon och ändrade dosen att de erbjudit mig ett alternativt behandling utifrån rådande vetenskap som finns i Sverige idag (så jag kan inte ens åberopa att fel befruktningsmetod använts eller medicinska problem). Med andra ord så har de ryggen fri...

Cathy: Har mailat läkaren på CFC och efterfrågat en annan typ av protokoll samt om det har några vetenskapliga studier som jag kan hänvisa till (ex. det du skrev om lägre dos med längre tid). Alltid lättare att argumentera för sin sak om man har något vetenskapligt bakom. Har förhalat framt nästa försök till min nästa mens (dvs om ca 1 månad) så jag hinner få lite mer kött på benen och hitta belägg för att prova något annat än maxdos Gonal-F återigen.

På CFC erbjuder de ivf-metoden crash som om jag har fattat rätt bland annat innefattar låg stimulans.
  • Bambi2

Polly! Jag går på CFC och det är förvisso en stor klinik med mycket teknik till sitt förfogande men jag och många med mig tycker att det kan vara lite svårt att få tid att tala med läkare, samt att man måste bli sin egen läkare och strida för att få testa nya saker. Jag avråder inte från CFC, inte alls men kolla kanske även andra klniker.

Jag har läst mycket bra om kliniker i Tjeckien. De ska tydligen ta myckert fler prover, vara mycket noggranna och vissa klniker intresserar sig även för immunproblematik. Det är dessutom billigare än i Danmark (och Sverige). (Jag skulle absolut valt Tjeckien själv men det är egentligen inte tillåtet för singlar att behandlas där. )

Kanske kan du spara dina landstingsförsök till senare? Typ ställa er i kö till Falun men göra en privat IVF utomlands i väntan. Om det skulle behövas fler försök.

• cff

Jag vet inte hur reglerna ändrats, men antar att man fortfarande kan få försäkringskassan att betala om man behandlas utomlands - värt att kolla iaf?

• polly1979

Har kollat upp det och det står följande:

Ersättning för vård utomlands Vården för ofrivillig barnlöshet i Sverige är begränsad av landstingen på ett sådant sätt att begränsningarna inte kan sägas bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Att det finns formella sådana regler är unikt för IVF. Det ger många ofrivilligt barnlösa en möjlighet att få ersättning från Försäkringskassan för vård utomlands, trots att de inte kan få vård i Sverige. Det Försäkringskassan tittar på är nämligen om det är vård man borde få, det vill säga om den är enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, inte på hur landstingens regler ser ut.

För att få ersättning för vård i annat EU/EES-land krävs olika saker beroende om man söker förhandsbesked eller ersättning i efterhand.
    För att få ersättning i efterhand räcker det med att det ska vara en behandling man borde fått i Sverige och att man genomför vården i ett EU/EES-land, vilket innebär att i stort sett alla par som är under 43 borde uppfylla kravet. Däremot får man inte ersättning för annat än själva vården då, det vill säga inte resor eller motsvarande.

För att få förhandsbesked krävs det att det är en behandling som hade varit helt eller delvis skattefinansierad i det landet samt att man lyckas få kontakt med en klinik som tar emot förhandsbeskedsblanketten. Det land vi känner till med bäst villkor är Finland. För att få vård genom den skattesubventionerade vården i Finland krävs:

En barnlöshetsutredning ska vara gjord som säger att förutsättningarna för en graviditet finns Sannolikheten för att lyckas ska vara mer än 10% Maximalt ett gemensamt biologiskt barn sedan tidigare (de har alltså ett tak på två barn till skillnad från det svenska taket på ett barn) En individuell prövning ska genomföras om någon av parterna genomgått en sterilisering Vissa infektionssjukdomar, såsom HIV, gör att man inte får vård Det finns exempel på par på 45 år som fått ersättning beviljad. I mitt fall så bedömer de (läkarna) sannolikheten till mindre än 10% enligt beprövad erfarenhet och vetenskap och då ersätter inte försäkringskassan. Även om jag skulle hitta en klinik utomlands som kan tänka sig erbjuda någon annan protokoll än gängse praxis så anses dessa tyvärr inte i dagsläget som vetenskapligt beprövade enligt svensk standard.
  • polly1979

Bambi2: Tack för tipset. Ska kolla upp det. Ska ringa Falun och kolla med dem lite hur det ser ut med tider och sånt. Vill bara ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar dem så jag har exakt koll på vad det är för protokoll jag ska be de köra och vilka tester & andra mediciner jag vill att de provar.

• Cathy

polly; klart kliniken jobbar så att de har ryggen fri men du har blivit ganska illa behandlad där så stå på dig! Har de gjort ett VUL innan första försöket där de såg hur många antrala folliklar du hade i dina äggstockar? Det är ett ganska bra måttstock på hur man reagerar på behandling. Läs mera här: www.advancedfertility.com/antralfollicles.htm Vad gäller förändring av protokoll så ska man inte göra fler än en förändring per gång. Det har t o m två ivf läkare sagt till mig, bl a hon som arbetade innan på kliniken (hon är på SH nu). Och du får skjuta upp ditt nästa försök så länge du vill, du behöver inte göra nåt i de kommande cyklerna (om du inte vill, även om jag förstår din barnönskan).

• Mar14
    polly1979 skrev 2014-01-14 18:41:46 följande:
    Bambi2: Tack för tipset. Ska kolla upp det. Ska ringa Falun och kolla med dem lite hur det ser ut med tider och sånt. Vill bara ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar dem så jag har exakt koll på vad det är för protokoll jag ska be de köra och vilka tester & andra mediciner jag vill att de provar.
    Gör det! Det kan vara värt att undersöka möjligheterna för en undersökning som du betalar privat, bara för att veta om den andra kliniken verkligen har rätt. Om Falun bedömer annorlunda så har du ju ett case.

Kolla också upp Patientnämnden. De kan ge dig råd om vilka rättigheter du har och hur du kan klaga. Jag håller med Cathy om att du blivit dåligt behandlad, så jag tycker att du skall stå på dig ordentligt inför ditt nästa försök, inte minst för din egen skull. Låt dem inte pusha dig in i något bara för att de är stressade.
  • Cathy

Mar; jag vet faktiskt inte varför en lågdosstimulering är bättre för poor responders men som tidigare skrevs så kör bl a CFC ett sådant schema. Menopur brukar ge färre blåsor men kan ge bättre ägg (om problemet är t ex omogna ägg så kan extra LH vara lösningen) om man har för lite LH. Färre blåsor brukar den ge för att FSH är det som stimulerar blåsor att växa, inte LH.

polly; kan verkligen rekommendera dig att ta ett telefonmöte med Dr Dimitri på Lifeclinic, han är spec på immunproblematik men gör både ivf och ÄD och kan ha viktig input för dig. En tel kons kostar förmodligen ca 100? men är värt pengarna, han har ofta minst en timme till en konsultation. Har du letat efter studier på pubmed, där kan du säkert hitta något om metmorfin och ivf för jag tror att du borde prova det. Och du, begär FSH, LH, E2, prolaktinprov innan nästa försök!

• Mar14
    Cathy skrev 2014-01-15 10:54:33 följande:
    Mar; jag vet faktiskt inte varför en lågdosstimulering är bättre för poor responders men som tidigare skrevs så kör bl a CFC ett sådant schema. Menopur brukar ge färre blåsor men kan ge bättre ägg (om problemet är t ex omogna ägg så kan extra LH vara lösningen) om man har för lite LH. Färre blåsor brukar den ge för att FSH är det som stimulerar blåsor att växa, inte LH.
    Ok! Bara nyfiken som sagt.

Du har nog rätt... jag hade inte jättebra kvalitet på äggen heller, så det kanske var därför vi testade med Menopur (sedan fortsatte vi med det på min begäran, för jag tycker inte om att Puregon görs av djur).
  • tes 75

Fråga: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt sånt om D-vitamin, och Omega 3? Mer?

• Mar14
    tes 75 skrev 2014-01-29 14:02:52 följande:
    Fråga: efter äggplock, vilka tillskott bör man inte ta då, eller dra ned på? Jag har för mig att jag läst nåt sånt om D-vitamin, och Omega 3? Mer?
    Rosenrot vet jag är ett tillskott som kan ge missfall, så det skall man sluta med direkt man kan bli gravid, men D-vitamin och Omega 3 vet jag inte. Vet att Linfröolja (om man får omega-3 den vägen) kan vara lite lurigt.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Cathy

tes; ja, jag svarade visst på din fråga i en annan tråd Omega 3 bra för blodtillförseln i livmodern (fästandet) och D-vitamin balanserar immunförsvaret, också bra för fästandet. Båda viktiga under graviditeten, förebygger många sjukdomar hos fostret, redan i magen! Lycka till! Kram

• lindymunter
    germany skrev 2013-02-19 13:18:58 följande:
    Har kontatktat specialisttandvården idag och det ska inte vara någon fara. Men jag väntar på exakt information om min bettskena (hon jag pratade med hade själv beställt full info som kommer att skickas till henne).

Visst kan jag vänta till BF, har vänt och vridit när det passar bäst att börja....NÄr jag väl börjar använda den så ska den användas varje natt i 6 månader på raken. Men det känns som om det inte kommera att passa i tid någon gång :( När BF är här så vill jag ju heller inte ha den på när det knappast lär bli till att sova nätterna igenom.

Sedan får jag inte göra någon lagning för då måste den dyra bettskenan göras om, och jag tror specialisttandvården skulle bli sur på mig om jag väntar alltför länge och ställer till det så att bettskenan måste tillverkas om på nytt.

Men jag fick också till information om att tillverkarna av bettskenan hade så mycket att följa så de skulle aldrig riskera något för patienterna utan att ha kolla upp allt noga innan de börjar använda materialet. Så jag får kanske lita på vad kvinnan sa och så invänta exakt infon och ta tjuren vid hornet och påbörja den hemska nattliga behandlingen, usch! Mår illa bara av att stoppa den i munnen till råga på allt.
    Förvisso en gammal post, men för andra som läser gjorde jag samma resa tidigare. Letade också en BPA-fri bettskena och hittade Nitebite som säljs på nätet. Har funkat rätt bra och behövdes inte något av det krångel du nämner med "varje natt i sex månader".

Tycker det är konstigt att inte alla tandvårdsprodukter är fria från bisfenol och ftalater.
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!