• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-23 06:45:38 följande:
    Jag har nu bestämt mig för att höja prednisolondosen ti ll 20 mg med upptrappning med 15 mg, höjer under två dagar igår och idag. Har. ET idag Vad tror ni om det upplägget? Hur viktigt är det med uppupptrappning resp nedtrappning? Vad kan hända annars?
    20 mg är inte nån jättedos jämfört med när man får prednisolon av andra orsaker. Jag har själv ätit prednisolon många gånger förut pga inflammation. Upptrappning är inte viktigt men däremot så är nedtrappning väldigt viktigt! Man kan slå ut kroppens egen produktion av kortisol genom att ta prednisolon och om man tar bort det för snabbt kan man bli väldigt dålig. Allmänn rekommendation är att trappa ner med 5 mg/vecka (jag har dock märkt av erfaranhet att det går att göra snabbare än så om man vill).

Jag tog prednisolon på eget bevåg vid min senaste FET (som lyckades, men om det var därför vet jag ju inte). Jag tog 20 mg från dagen före FET och 5 dagar framåt, därefter 15, 10, 5 i några dagar vardera.
  • cff
    Sweetiepai skrev 2013-05-23 01:05:41 följande:
    cff - Tack för studien. Det var mycket att ta in! Har inte hunnit läsa hela studien, men vet du om ICSI-dagen räknas som dag 1 eller som dag 0? Fick tillbaka ett 6-celligt embryo idag.

Sorry att jag inte svarat på ditt mail - ville kolla upp vad som stod i rapporten. Jag tolkad det som att ICSI-dagen/ÄP är dag 0, eftersom de talar om "day 6 after ICSI".
    Stort grattis!
    Vad planerar du att använda för GnRH-analog (jag har letat över hela Europa, men det verkar inte gå att få tag på Leupron i injektionsvätska - kanske finns det bara i USA)?  
  • Sweetiepai

Missne - Tack! Vad roligt, lycka till idag!

Cff - Tack! Det borde ju vara så eftersom man räknar ET på dag 2, men jag ville vara säker. Jag har fått Suprefact utskrivet. Jag hoppas det ska funka.

• Ingrid1989

Jag som gjorde rispan i falun här!
    Det blir ingen bebis på det ägget ;(
    Vet någon hur det gick med den andra tjejen som också gjorde det?

Ruta ett igen nu. Känns skit

• Missne
    AnnaF skrev 2013-05-27 08:32:03 följande:
    Jag som gjorde rispan i falun här!
    Det blir ingen bebis på det ägget ;(
    Vet någon hur det gick med den andra tjejen som också gjorde det?

Ruta ett igen nu. Känns skit
    Åh, nej vad tråkigt Lider med dig. Har ni funderat nåt på nästa steg? Ska ni försöka rispa nån mer gång eller? Vad säger Falun?
    Massor med styrekekramar.
  • cff

AnnaF - så tråkigt och så jobbigt. Jag skickar en varm kram {#emotions_dlg.flower}

• Ingrid1989

Tack tjejer
    Hemkliniken skall prata med Falun nu och göra en ungefärlig plan.
    Vi har ett försök kvar och båda första har vi gjort korta behandlingen. Kanske att det blir långa nu?
    Jag behöver ingen exakt plkan bara ett hbunm om vad jag har att vänta för nu ska vi vila.
    Nytt jobb och en sommar emellan.
    Men fan vad tungt allt känns

rispa vet jag förresten inte 

• cff

SKÖLJNING AV LIMODERN MED NEUPOGEN KAN TJOCKA TILL SLEMHINNAN

En studie (flera pilotstudier har visat på samma sak), A pilot cohort study of granulocyte colony-stimulating factor in the treatment of unresponsive thin endometrium resistant to standard therapies visar att man kan rädda en tunn slemhinna genom att skölja livmodern med neupogen/filgrastim två gånger (samma dag som ÄL-sprutan samt direkt efter ÄP). I studien av 21 kvinnor som hade <7 mm i slemhinna (vilket är alldeles för tunt) i genomsnitt en förbättring på 3 mm med hjälp av denna behandling.  Inboxa mig om ni vill att jag mailar studien (länken går bara till en sammanfattning).

För närvarande pågår en större studie om huruvida denna behandling även kan förbättra oddsen för kvinnor med slemhinna som före behandlingen är >=7 mm (det finns ju en del studier som visar på ett linjärt samband med slemhinnetjockleken och chansen att bli gravid – ju tjockare, desto bättre).

Jag har själv genomgått denna procedur och även min slemhinna växte med 3 mm mellan ÄL-sprutan och dagen för återförande (dag 2 efter ÄP).

Proceduren är mycket enkel:

”In short, the content of the ampule was aspirated into a 1-ml insulin syringe, the Tomcat catheter was introduced into the endometrial cavity as performed during an intrauterine insemination and the content of the syringe was slowly injected into the cavity, while the catheter was gently moved back and forth. Upon completion of the injection, the syringe was disconnected, a small amount of air was aspirated, the syringe was reconnected to the catheter and the air bubble was injected, to pass whatever small amount of G-CSG was left in the Tomcat catheter into the endometrial cavity.”

• Missne
    cff skrev 2013-04-20 19:39:25 följande:

Det är sprutor som man eventuellt kan välja att ta i lutealfasen, dvs efter att man fått ägg tillbaka. Det är ingen vedertagen behandling, men Dr C (vår gemensamme) berättade att han nu börjat skriva ut hcg till vissa till lutealfasen. Min danske läkare menar att man inte behöver ta hcg när man äter östrogen (Progynon) efter återförandet - vilket jag gör.
    Jag fick också progynon nu senaste behandlingen och fick därför inte extra äl-spruta vilket jag också frågade efter. Men det är väl säkert så att det inte behövs både och. Känns ju skönt att läkaren i Danmark också sade att man inte behöver hcg när man tar östrogen. Jag har ju hållit på och velat om jag skulle ha tjatat lite till.
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!