• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

JÄTTEBRA PRESENTATION SOM SAMMANFATTAR DEN SENASTE KUNSKAPEN OM ANDROGENER FÖR POOR RESPONDERS:

Role of decreased androgens in the ovarian response to stimulation in older women

Slutsatsen är: 

* att testosteron ökar antralfolliklarnas svar på stimulering och påverkas av IGF-I (insulin-like growth hormone I)

* att testosteron, DHEA, LH/hCG, AI (Aromatase inhibition) och tillväxthormoner (GH - Growth Hormones) -> var för sig eller i kombination ökar antalet folliklar vid IVF, framför allt för kvinnor som är äldre ur fertilitetsperspektiv

• cff

Cochrane har gjort en studie om tillväxthormoner: Growth hormone in in-vitro fertilisation
    På sid 20 och framåt sammanfattar de protokollen i de olika studierna som är inkluderade i analysen. Där kan man se att de ordinerat tillväxthormoner med början alltifrån någon/några veckor för stimuleringen till stimuleringsstart (för mer detaljer om protokollen måste man ladda ned underliggande rapporter).
    Tillväxthormoner är känsligt att skriva ut - kräver specifika receptblanketter - så du har väldig tur om du har en läkare som kan tänka sig att skriva ut detta.

Vad gäller spray så har jag tyvärr ingen aning.   

• cff

Soph - jag är osäker på om det kan spela roll att du har PCOS - jag har försökt att googla på LPS (luteal phase support) med GnRH-agonist kombinerat med PCOS, men har inte hittat något bra sådär direkt. Kolla gärna om du hittar någon studie där man även haft med PCO:are. Har dock kommit fram till följande:

LPS med GnRH-a har ju visat sig effektivt vid det korta protokollet (och som du påpekar, även med långa protokollet) – men, om du har gjort korta protokollet har du använt en antagonist under stimuleringen (dessa binder till GnRH-receptorerna utan att stimulera dem och därmed blockerar dessa. Då avstannar den kroppsegna produktionen av FSH and LH omgående), så kanske det är så att om du sätter in en agonist så får du effekten av ”flare-up” under lutealfasen (observera att nu spekulerar jag, jag är inte medicinskt utbildad) med en extra produktion av LH.

Agonisterna fungerar  ju genom att de binder till GnRH-receptorerna i hypofysen och stimulerar initialt frisättningen av gonadotropiner (vilket kallas en ”flare-up”). Ökningen av dessa leder till att antalet GnRH-receptorer minskar vilket i sin tur gör att färre gonadotropiner frisätts (då, efter ca 10 dagar, är man vad som kallas nedreglerad). Det är detta som händer i det långa protokollet, då ser man till att börja tillföra GnRH agonisten så pass tidigt så att ”flare-up:en” är över innan man börjar själva stimuleringen.

Om du får en flare-up under lutealfasen nu, efter återförandet när ägget skall fästa, skulle det kunna betyda att du får en ökning av gonadotropiner (dvs FSH, LH och hCG). Jag tror att hCG är bra, men att det för en PCO:are kan vara negativt om för mycket LH bildas som kan stimulera de många corpus luteum man har om många folliklar plockats (om jag har förstått texten nedan rätt). Då tror jag att man ökar risken för överstimulering (OHSS) vilket inte är bra.

Utdrag ur rapporten: GnRH agonist for triggering final oocyte maturation: time for a critical evaluation of data:

“In normo-ovulatory patients, a modified LPS involves LH activity by administration of (i) low-dose bolus hCG (Humaidan et al., 2006, 2010), (ii) multiple doses of rLH (Papanikolaou et al., 2011) and (iii) multiple doses of GnRH agonist (Pirard et al., 2006). The rationale of this approach is mild stimulation of the existing corpora lutea.

On the other hand, in PCOS patients, a modified LPS involves intensified support, devoid of LH activity, with the use of intramuscular progesterone and estradiol in the form of oral tablets or transdermal patches (Babayof et al., 2006; Engmann et al., 2008). Apparently, the rationale for the latter approach is to provide adequate luteal support, without, however, stimulating the numerous existing corpora lutea in the high risk for OHSS patients, by providing LH activity.“

• cff

Sweetiepai - det verkar som en av dina utmaningar är att dina folliklar växer så pass olika fort. Jag hade samma problem när jag körde korta protokollet, men det har gått bättre med långa (förutom senaste).

Jag har först gjort 4 korta med Puregon/Menopur - alltid med stor variation på storleken på folliklarna => alla har inte hunnit mogna.

Sen 2 långa med Fostimon - med mycket mer samlad storlek på folliklarna (dock andra problem som förhindrade framgång Rynkar på näsan).

Sen 1 långt med Puregon/Menopur - samma problem som när jag körde korta - väldigt varierande storlek på folliklarna. Trots det rekommenderade min läkare att jag skulle köra med Puregon/menopur nästa gång också... jag gick med på det, men är långt ifrån övertygad om att det är rätt.

Testar nu (på eget förslag) korta protokollet igen (orkade helt enkelt inte köra långa igen), men med östrogen-tabletter (på eget förslag Skrattande) från 10 dagar innan mens fram tills starten på stimuleringen. Meningen är östrogenet skall hindra att en follikel börjar växa till sig innan stimuleringen börjar - så att det inte blir en som liksom växer ifrån övriga. Är mitt uppe i denna stimulering nu, men tillväxten går mycket långsammare än vanligt - så är osäker på om jag kommer att komma till ÄP (men jag har ganska många folliklar som växer, för att varaq mig, och storleken är ganska samlad).

Sammanfattning: För mig, som också haft problem med varierande storlek på folliklarna (vilket innebär att de mindre folliklarna inte hinner mogna innan det är dags för ÄP), har det bästa varit långa protokollet med Fostimon. Jag nedreglerar med hjälp av sprutor, Suprefact, men det är samma sak som nässprejen.  

Du skulle kunna höra med läkarna vad det tror om att testa med Fostimon istället.

• cff
    Soph skrev 2013-04-11 15:10:19 följande:
    Den här är också intressant. Lutealsupport med extra allt:
    600 mg progesteron
    dag 6 efter äggplock: 0,5 mg gnrh agonist
    dag 8 efter äggplock: 1500 IU hcg

www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(09)00004-2/fulltext?refuid=S1472-6483(10)00215-4& refissn=1472-6483

Toppen, skall läsa rapporten.

Något liknande har jag tänkt mig själv denna gång (om jag lyckas komma så långt att jag får ägg tillbaka). Progesteron är ju standard (även om Crinone bara innehåller 90 mg - så då blir det 180 mg/dag), hcg tror jag också är ganska vanligt (även om jag inte testat det tidigare - min svenske gyn har dock berättat att vissa av hans patienter får det (enda nedsidan verkar vara att man då inte kan ta grav-test utan får vänta på mensen istället...).
  • cff
    AnnaF skrev 2013-04-12 21:13:04 följande:
    Favoritar på direkten. Kommer att rispa livmodern till veckan inför et i maj

spännande - går du hos Falun?
  • cff
    Sweetiepai skrev 2013-04-11 20:14:17 följande:
    cff - Missade ditt inlägg då jag skrev samtidigt. Ja, det har du nog en poäng i. Det är alltid några som växer snabbare än de andra och det brukar alltid resultera i många omogna ägg. Jag har alltid haft en egen teori om att det är pga allt p-pillerknaprande genom åren som gjort att jag har många omogna ägg, men det vill ingen läkare hålla med om. Men har man ätit två p-piller om dagen, tre kartor på rad och därmed haft mens 4 ggr/år i en herrans massa år så måste det ju göra nånting med kroppen. Fostimon - är det samma typ av preparat som Menppur? Var är skillnaden?

Fostimon (urofollitropin) är inte samma som Menopur (menotropin).

Menopur (också kallat human menopausal gonadotropin, HMG) framtställs från urin från postmenopausala kvinnor (nunnor har jag läst någonstans Glad. Det innehåller hCG som gör att kroppen producerar LH - mao innehåller Menopur både FSH- och LH-aktivitet (på vissa ställen står det att Menopur också innehåller LH).

Fostimon (enligt FASS: "ett mycket rent humant follikelstimulerande hormon (FSH)" - till skillnad från t.ex. Puregon (follitropin beta) som endast beskrivs som  "ett hormon som kallas follikelstimulerande hormon (FSH)") innehåller endast FSH, inget LH. 

Fostimon och Menopur är alltså båda utvunna ur mänskligt urin (postmenopausala kvinnor), medan t.ex. Puregon och Gonal-f är framställt med hjälp av DNA-teknik (lite osäker på hur, tror man kanske använder genmodifierade möss eller liknande). Dock innehåller Fostimon rent FSH, precis som Puregon och Gonal-f  - jämfört med Menopur som också innehåller LH.

Menopur ger man gärna till lite äldre kvinnor eftersom LH-nivåerna då kan gå ned. Jag tror att läkarna, utifrån vad ens basalvärde av FSH och LH, kan se om man behöver tillföra extra LH (min läkare frågade mig iaf om mina LH-nivåer häromdagen och baserat på det testade vi att höja menopur-dosen och sänka puregon). Man vill inte heller ha för mycket LH eftersom det kan skada äggkvaliteten.

Fostimon verkar ibland ordineras till kvinnor som är poor responders. Det är inte så vanligt i Sverige (var enligt min svenske gyn mer populärt för några år sedan), men verkar vanligare i USA när man googlar. Det var en slump att jag testade det (en "vikarie" från en annan klinik gjorde ett äggplock på mig och konstaterade att mina folliklar var väldigt olika i storlek), men för mig funkade det bra.

Rent generellt så verkar det som att man vet för lite om varför olika preparat fungerar olika bra på olika kvinnor (om några år kommer man kanske att kunna ta ett blodprov och då veta vilket som är bäst (baserat på hormonnivåer och annat) - så därför provar man sig fram. Blir resultatet ok med ett preparat fortsätter man med det, blir det inte det så testar man något annat.

• cff
    Sweetiepai skrev 2013-04-11 20:14:17 följande:
    Studien om rispning, sa den något om när i cykeln innan man ska rispa?

Man skall rispa antingen i månaden före återförandet eller i början av stimuleringsmånaden (i meta-analysen kom de dock fram till att man inte skulle rispa vid äggplock, det hade en negativ inverkan). När Falun nu börjar rispa gör de i månaden före för FET och i början av stimuleringsmånaden för färskförsök (har jag för mig - men jag kan ha blandat ihop de två - någon annan får gärna rätta mig :)
  • cff
    AnnaF skrev 2013-04-13 09:59:17 följande:
    Cff
    Japp det gör jag, vet dock inte än om jag ska dit eller om hemortsläkaren kommer göra det, får veta på måndag. Fick glad gubbe onsdagkväll å torsdag mitt på dagen så rispan görs nog i slutet av nästa vecka. Spännande

är det ett frys-ET du gör? Går du möjligtvis hos hemortsläkare i Sthlm (jag går nämligen hos en gyn som är hemortsläkare t Falun och hoppas att han, när han väl har gjort proceduren på en Falun-patient, också skulle kunna hjälpa mig med samma sak :) (om nu inte denna behandlingscykel går vägen :).
  • cff
    AnnaF skrev 2013-04-13 11:48:03 följande:
    Cff
    Jag bor uppåt i landet så tyvärr inte sthlm:/
    Ja det är en liten eskimå som skall sättas in. Vår sista i frysen... Vågar man lita på en läkare hemma tror du? Dom verkar ju inte ens känna till metoden i min stad. Åker hellre alla mil isf

Jag tror att du kan lita på din läkare hemma. Egentligen tror jag ingen riktigt vet exakt vilken typ av skada som funkar bäst, eller om de kan göras på olika sätt. Jag har hört att Falun förordar att man skall rispa flera (4?) gånger (dvs allt på en gång, men 4 "rivsår") - det låter proffsigt och jag tror inte att de ser till att hemortsläkaren vet exakt hur hon eller han skall göra. Spännande, berätta gärna mer när du har blivit rispad - vad läkare sa, hur det känns, osv.
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!