• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Sweetiepai skrev 2013-05-23 01:05:41 följande:
    cff - Tack för studien. Det var mycket att ta in! Har inte hunnit läsa hela studien, men vet du om ICSI-dagen räknas som dag 1 eller som dag 0? Fick tillbaka ett 6-celligt embryo idag.

Sorry att jag inte svarat på ditt mail - ville kolla upp vad som stod i rapporten. Jag tolkad det som att ICSI-dagen/ÄP är dag 0, eftersom de talar om "day 6 after ICSI".
    Stort grattis!
    Vad planerar du att använda för GnRH-analog (jag har letat över hela Europa, men det verkar inte gå att få tag på Leupron i injektionsvätska - kanske finns det bara i USA)?  
  • cff

AnnaF - så tråkigt och så jobbigt. Jag skickar en varm kram {#emotions_dlg.flower}

• cff

SKÖLJNING AV LIMODERN MED NEUPOGEN KAN TJOCKA TILL SLEMHINNAN

En studie (flera pilotstudier har visat på samma sak), A pilot cohort study of granulocyte colony-stimulating factor in the treatment of unresponsive thin endometrium resistant to standard therapies visar att man kan rädda en tunn slemhinna genom att skölja livmodern med neupogen/filgrastim två gånger (samma dag som ÄL-sprutan samt direkt efter ÄP). I studien av 21 kvinnor som hade <7 mm i slemhinna (vilket är alldeles för tunt) i genomsnitt en förbättring på 3 mm med hjälp av denna behandling.  Inboxa mig om ni vill att jag mailar studien (länken går bara till en sammanfattning).

För närvarande pågår en större studie om huruvida denna behandling även kan förbättra oddsen för kvinnor med slemhinna som före behandlingen är >=7 mm (det finns ju en del studier som visar på ett linjärt samband med slemhinnetjockleken och chansen att bli gravid – ju tjockare, desto bättre).

Jag har själv genomgått denna procedur och även min slemhinna växte med 3 mm mellan ÄL-sprutan och dagen för återförande (dag 2 efter ÄP).

Proceduren är mycket enkel:

”In short, the content of the ampule was aspirated into a 1-ml insulin syringe, the Tomcat catheter was introduced into the endometrial cavity as performed during an intrauterine insemination and the content of the syringe was slowly injected into the cavity, while the catheter was gently moved back and forth. Upon completion of the injection, the syringe was disconnected, a small amount of air was aspirated, the syringe was reconnected to the catheter and the air bubble was injected, to pass whatever small amount of G-CSG was left in the Tomcat catheter into the endometrial cavity.”

• cff
    Strumpan81 skrev 2013-06-03 18:28:56 följande:
    Cff - har du en länk till studien som visar att injicering av 20 ml luft i katetern efter ET ökar chansen till implantation . Kan inte hitta studien och skulle vilja visa den för mina IVF-läkare. Skulle bli jätteglad om ´du har en länk  

Här är länken till sammanfattningen: Improvement of pregnancy rate by modification of embryo transfer technique: a randomized clinical trial.

Den fulla rapporten finns inte tillgänglig fritt på nätet, men jag kan maila den om du inboxar mig din mailadress. 
  • cff

MYO-INOSITOL FÖRBÄTTRAR CHANSERNA

En studie publicerad oktober 2012 (Myo-Inositol: Ovaran stimulation and IVF outcomes) pekar på att intag av myo-inositol (MI) kan förbättra chanserna. Enligt studien har man tidigare konstaterat att ju högre koncentration av myo-inositol i follikelvätskan, desto bättre kvalitet på äggen. I studien fick studiegruppen 4 mg MI plus 400 μg folsyra varje dag. Kontrollgruppen fick endast folsyra i tre månader före stimuleringsstart. MI-gruppen behövde färre stimuleringsdagar och mindre total dos FSH och äggen var av högre kvalitet. I MI-grupen blev 20.5% kliniskt gravida att jämföra med 18.4 i kontrollgrupen (P=0.06).

Studiens slutsats var: "MI treatment is able to reduce the number of FSH IU administrated and the stimulation days and to improve fertilization, cleave rate, embryo quality and pregnancy rate. Therefore we conclude that MI treatment should be routinely introduced in IVF protocols."

Tyvärr finns ingen sammanfattning fritt tillgänglig på nätet, men inboxa mig er mailadress om ni vill att jag mailar (den mycket korta) studien/sammanfattningen.

• cff
    Fröken Frågvis skrev 2013-06-04 22:37:26 följande:

4 mg MI?! Stämmer det verkligen? Jag har tidigare läst 4 g. Inofolic innehåller ju 2000 mg per påse.

Helt rätt, det var ett typo från min sida - 4 g per dag skall det vara.
  • cff
    Strumpan81 skrev 2013-06-05 16:46:37 följande:
    MER varför får du ÄL-spruta efter ET. Vilken dos tar du? Min läkare vill inte skriva ut Ovitrelle för bruk efter ET. Hon menar att det inte har mån effekt. Vad tror ni andra här inne om det?

Läste studierna tidigare i tråden att GnRH agonist förbättrar chanserna att lyckas, men Ovitrelle är väl ingen agonist, utan en GnRH ANTAGONIST? Eller har jag fått det hela om bakfoten?

GnRH-antagonist är det man vid det korta protokollet använder för att förhindra för tidig ägglossning, t.ex. Orgalutran (dvs inte Ovitrelle).

Ovitrelle är hCG och enligt en Cochrane-analys (Luteal phase support for assisted reproduction cycles) skall det kunna hjälpa under lutealfasen. HCG stimulerar progesteron- och östrogenproduktionen och enligt min danske gynekolog behöver man inte ta hcg om man tar östrogen efter ET, men det skadar inte (förutom att man kan bli lite dålig i magen enligt min läkare.??).

Man bör ha i åtanke att hCG ökar risken för övestimuleringssyndrom/OHSS.

• cff
    Strumpan81 skrev 2013-06-06 23:00:31 följande:
    Cff precis så har jag också uppfattat det. Enligt cochrane-analysen så skulle ju en agonist (orgalutan eller Cetrotide) ge en signifikant ökad chans till graviditet. Har du tagit det efter ET? Medan Ovitrelle (Hcg) inte ger ökad chans till graviditet.

Tack för svar!
    Orgalutran och Cetrotide är GnRH-antagonister (inte agonister). Det är agonister, t.ex. suprefact och lupron som man testar som lutealfas-support. 

Jag har inte testat det ännu, ville få tag på lupron (som användes i den studie som hade jättebra resultat), men har inte lyckats ännu. Om jag inte får tag på det i tid denna cykel så testar jag nog med suprefact.
  • cff

TILLSKOTT AV ACETYLCYSTEIN FRÅN OCH MED POSITIVT GRAVIDITETSTEST MINSKAR RISKEN FÖR MISSFALL - FÖR KVINNOR SOM HAFT ÅTERKOMMANDE MISSFALL

I en studie från 2005, N-Acetyl Cysteine (NAC): a Possible Option in the Treatment of Unexplained Recurrent Pregnancy Loss (60 kvinnor som hade haft återkommande ej förklarade missfall), jämförde man tillskott av acetylcystein 600 mg plus folsyra 500 mg/dag med endast folsyra 500 mg/dag från och med konstaterad graviditet. Gruppen som fick både folsyra och acetylcystein hade en signifikant högre andel av graviditeter som fortsatte efter 15 veckor (73% jämfört med 20% för den andra gruppen). Man konstaterade två fall av ”minor side effects” (men specifierade inte vad dessa var)

I en studie från 2008 (delvis samma forskningsteam) N-acetyl cysteine for treatment of recurrent unexplained pregnancy loss med totalt 160 kvinnor konstaterade man att sannolikheten att föda ett levande barn var dubbelt så stor för kvinnor som vid konstaterad graviditet åt acetylcystein plus folsyra istället för endast folsyra.

Jag har beställt acetylcycstein från Bodystore.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!