• cff

Sweetiepai - går du till en gyn i Sthlm  (i så fall kanske det var samma som berättade för mig att Falun skulle börja med dettaFlört)?

• cff
    Sweetiepai skrev 2013-04-19 14:17:26 följande:
    Halloj!
    Nu har jag varit hos min hemgyn och rispat slemhinnan! Skrattande Han kommer även (troligtvis, har ju inte receptet i minhand än ) skriva ut Agonist till dag 6 och hCG till dag 8. Glad idag!  
    Vilken superläkare du har!!!

Min läkare i Danmark sa att HCG till dag 8 var bara aktuellt om man inte tog Prognynon (dvs östrogen) - jag har inte hunnit läsa på om det ännu.

Vad gäller agonist så har jag, sent ute som jag varit, haft ångest över om jag skall ta vilken agonist som helst, eller den som används i den studie som visade på bäst effekt av GnRH-tillskott. I den studien (Isik 2009) använde de Leuprolelin som i Sverige inte finns i exakt samma dosering och inte finns inne på något apotek utan man måste beställa några dagar i förväg. Jag har nu beställt så att jag kommer att få Eligard (som är Leuprorelin) till mitt apotek på måndag, eller eventuellt först på tisdag (jag gjorde ÄP på tisdag så dag 6 efter befruktningen är måndag). Den finns bara i som minst en dos på 7,5 mg och det är endast 0,5 mg som jag skall ta, men hur jag skall hantera det får jag klara ut på något sätt (jag har extra sprutor/kanyler och kan väl med lite matematik räkna ut så att jag får rätt dos Glad.

Det finns en kommentar i "brevform" (Single dose GnRH agonist administration in the luteal phase of assisted reproduction cycles: is the effect dependent on the type of GnRH analogue used for pituitary suppression?) där man ställer sig frågan om huruvida det är viktigt att använda just Leuprorelin. Jag har både detta "brev" samt Isik-rapporten i dess helhet - det är som vanligt bara att inboxa mig om ni vill att jag mailar kopior.
  • cff
    mba12 skrev 2013-04-20 17:38:49 följande:
    Tjejer , jag begriper inte helt! Vilken av dem är östrogen? Och när och hur ska man använda den?
    Fick mens idag. Ska spruta 45 Menopur+ 150 Gonal-f från och med idag!

Det är sprutor som man eventuellt kan välja att ta i lutealfasen, dvs efter att man fått ägg tillbaka. Det är ingen vedertagen behandling, men Dr C (vår gemensamme) berättade att han nu börjat skriva ut hcg till vissa till lutealfasen. Min danske läkare menar att man inte behöver ta hcg när man äter östrogen (Progynon) efter återförandet - vilket jag gör.
  • cff
    mba12 skrev 2013-04-22 11:19:14 följande:
    CFF, vet du om C kan hjälpa mig att rispa? Ska träffas på fredag. Då är det CD7 och sprutdag 7.

Du får fråga honom - jag vet inte om han har börjat med det ännu, men han kommer iaf att börja har han sagt.
  • cff
    Tuvalina skrev 2013-04-22 22:07:34 följande:
    Leuprorelin är samma som Procren depot. Det är det jag fått på dag 20 inför ÄD...

Jag valde Eligard eftersom det var den enda som inte kallades depot :). Vet inte om det är någon skillnad på blandningen eller medicinen, vet du?
    Har tyvärr inte fått medicinen ännu, borde tagit den igår... hoppas den kommer idag och denna dags försening inte förstör allt (men i många andra studier har man tagit GnRH tidigare än befruktning +6, så att som jag nu ta den på vad som blir befruktning +7 känns ju inte helt optimalt....). 
  • cff
    mba12 skrev 2013-04-23 16:19:56 följande:
    Har pratat med Falun. De har börjat med att "rispa" men månaden innan. Det finns en teknik i Japan som man gör på dag 4-7 men den tekniken finns inte här hemma! :(

Cff, om jag ska vända mig till din klinik i Danmark (kort varsel) tror du de gör det?

Jag har inte diskuterat rispning med min danske läkare och jag är ganska övertygad om att de inte att gör det (de ligger inte så långt framme med "nyheter" - även om de gjort vissa undantag för mig).

Om jag skall få hjälp med det i nästa Ivf så hänger det på C :).

Förhoppningsvis kanske någon annan här känner till någon läkare som kan rispa under stimuleringsmånaden.
  • cff

MRE - jag har bara erfarenhet från Vitanova (plus Stork för insemination). Jag valde dem pga att de, när jag skulle börja med IVF hösten 2011, var den enda kliniken som tolkade lagen på samma sätt som "dansk obstretrisk sellskab" och diverse andra proffstyckare - dvs att även anonym sperma med en sk extended profile också var tillåten vid IVF (då var nämligen öppen donatorsperma - det enda som är tillåtet i Sverige, olagligt att använda vid IVF i Danmark). Jag tycker att Vitanova tolkade lagen rätt och eftersom jag ville använda just en anonym donator men med en extended profile (eller, helst hade jag velat använda en öppen donator, men det var ju inte tillåtet) så valde jag Vitanova.

Vitanova är otroligt trevliga, det är hemtrevligt, lugnt och avslappnat att komma dit. Efter äggplocket får man ofta kakor som någon i personalen bakat. Helle som är huvudansvarig läkare verkar väldigt duktig. Jag uppfattar dem dock inte som experter på "svåra fall" som jag (men jag börjar undra om någon är det...).
    Men, de har varit extremt tillmötesgående och förstående för min drivkraft att vilja "prova allt". Akupunktur är en del av deras basutbud av tjänster, men hcg-sköljning mm gör de för att jag har önskat det. Det är nog bra att ta upp det lite försiktigt (istället för "jag vet att ni gör...", snarare "jag har läst och hört om olika saker man kan göra som kanske kan öka chanserna och som jag gärna skulle vilja pröva - om jag väljer er klinik, kan ni då tänka er att hjälpa till med sånt också").

Jag har inte gjort rispning på Vitanova - men det betyder inte att de inte gör det (det verkar ju som om många börjar komma igång med det nu). Min senaste IVF tog jag en extra spruta hcg (Ovitrelle) efter ET, men det var på eget bevåg... - enligt Helle så gör det ingen skillnad när man äter östrogen och det tror jag kanske stämmer (försökte googla en hel del på det), men det gör enligt Helle heller ingen skada. 

Kortison har jag för mig att Vitanova sa ok till (men jag fick recept från min svenske gyn). Tillväxthormoner har jag för mig att jag kanske frågat dem om (men är inte säker, har försökt gå lite försiktigt fram och lagt till en sak åt gången). Tillväxthormoner tror jag är lite kontroversiellt - men helt klart värt att fråga om. 

Det är nog en bra idé att fråga klinikerna om vad de kan hjälpa till med innan du väljer klinik. Jag skulle också fråga om de har låg-syre i inkubatorerna (jag är lite osäker på hur det är på Vitanova - har fått lite olika bud, och har inte velat tjata för mycket - återigen, de har varit så otroligt tillmötesgående med så många saker så jag vill liksom inte pusha dem för långt :).    

• cff
    Sweetiepai skrev 2013-05-19 13:26:29 följande:
    Jag har fått Otrivelle och Suprefact för injicering på dag 6 resp dag 8 efter ET. Men jag har fått det för att jag bett om det (och hänvisat till studierna i denna tråd ) och min gyn har ingen erfarenhet av detta och är därför heller inte säker på doserna. Kan någon upplysa mig?

Jag har bestämt mig för att följa det protokoll som finns i Isiks rapport från 2009:

"All patients received intravaginal 600 mg micronized progesterone (Progestan; Kocak, Istanbul) three times daily starting on the day of oocyte recovery for 17 days. In addition, all cases received a single-dose (1500 IU) HCG (Pregnyl) on day 8 after ICSI. In the GnRH agonist group, patients also received an additional single 0.5 mg dose of GnRH agonist (leuprolide acetate, Lucrin daily injection; Abbott) subcutaneously on day 6 after ICSI. bHCG testing was performed 15 days after retrieval. Clinical pregnancies were identified by the visualization of fetal heartbeat on ultrasound examination."

Notera att ICSI är samma som befruktingsdagen, dvs ÄP. Mao  0.5 mg Lupron (tyvärr inte tillgängligt i Sverige, men Suprefact är också en GnRH-agonist, så förmodligen bör det fungera lika bra...) på 6e dagen och 1500 IU Pregnyl (vilket är hcg, så samma som Ovitrelle, även om det framställs på ett annat sätt) på 8e dagen efter ÄP.

Om du vill kan jag maila dig Isik-rapporten, messa mig i så fall din mailadress. 

• cff

Ett tips om man söker vilket apotek som har en viss medicin inne (i söktjänsterna på nätet kan man bara söka om en medicin finns inne på ett visst apotek, inte vilket apotek som har den inne):

För att söka i Apotekets lager: Använd istället den sida som är anpassad för mobilen: http://m.apoteket.se/produkter/

Där kan du söka efter en viss medicin per ort och inte bara per apotek. 

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!