Sweetiepai skrev 2013-04-19 14:17:26 följande:
Halloj!
Nu har jag varit hos min hemgyn och rispat slemhinnan!

Han kommer även (troligtvis, har ju inte receptet i minhand än

) skriva ut Agonist till dag 6 och hCG till dag 8. Glad idag!
Vilken superläkare du har!!!
Min läkare i Danmark sa att HCG till dag 8 var bara aktuellt om man inte tog Prognynon (dvs östrogen) - jag har inte hunnit läsa på om det ännu.
Vad gäller agonist så har jag, sent ute som jag varit, haft ångest över om jag skall ta vilken agonist som helst, eller den som används i den studie som visade på bäst effekt av GnRH-tillskott. I den studien (Isik 2009) använde de Leuprolelin som i Sverige inte finns i exakt samma dosering och inte finns inne på något apotek utan man måste beställa några dagar i förväg. Jag har nu beställt så att jag kommer att få
Eligard (som är Leuprorelin) till mitt apotek på måndag, eller eventuellt först på tisdag (jag gjorde ÄP på tisdag så dag 6 efter befruktningen är måndag). Den finns bara i som minst en dos på 7,5 mg och det är endast 0,5 mg som jag skall ta, men hur jag skall hantera det får jag klara ut på något sätt (jag har extra sprutor/kanyler och kan väl med lite matematik räkna ut så att jag får rätt dos

.
Det finns en kommentar i "brevform" (Single dose GnRH agonist administration in the luteal phase of assisted reproduction cycles: is the effect dependent on the type of GnRH analogue used for pituitary suppression?) där man ställer sig frågan om huruvida det är viktigt att använda just Leuprorelin. Jag har både detta "brev" samt Isik-rapporten i dess helhet - det är som vanligt bara att inboxa mig om ni vill att jag mailar kopior.