Hur ser er julafton ut?
Vi ska i år fira jul med två ursprungsfamiljer, både min och makens, och våra julaftnar har traditionellt sett lite olika ut. Här ska vi göra så som vi gjort i _min_ familj, och undrar lite över hur det ser ut hos er.
(Nej det är INTE en tråd om alkohol eller ej på julafton, lägg ner det innan ni ens börjat, det finns det andra trådar för).
Vi brukar samlas ungefär när Kalle Anka börjar, och så serveras glögg under tiden.
Efter Kalle blir det fika. Kaffe, pepparkakor och nån annan kaka (bl a en "kärlekskaka" som mamma alltid gör).
Lite senare brukar tomten komma på besök.Är vi bara få personer så öppnar vi en klapp var "offentligt" liksom, men är vi många så är det fri öppning. Det är mest barnen som får ändå och att vänta är trist
Julbordet dukas upp framåt kvällen sen. Vi har inte saltlånga/lutfisk på julbordet. När jag var barn och firade med andra släktingar sågs vi ibland till lunch och åt fisken då men så gör vi alltså inte själva). Utan det är sill, ägg, silltårta, Jansson, potatis, gräddfil och det där. Skinka, sylta, köttbullar och prinskorv. Brun och/eller rödkål. Vörtbröd (och annat bröd) med ost och rökt korv. Och julmust/mineralvatten/öl och snaps för den som vill.
När efterarbetet efter maten är avklarat sjunker vi ner bekvämt i sofforna och avnjuter frukt, julgodis och läsk (eller saft för den som vill). Musten ska förresten vara Apotekarnes, och all läsk ska vara såna små glasflaskor ur back. Viktigt, inga stora PET-flaskor
Och varje år säger flera av oss "I ÅR ska vi minsann gå på julotta!" men i de flesta fall orkar vi ändå inte upp...