snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?
Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?
Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?
Frågan är väl varför du vill börja ge gröt/välling?
Helammar du nu? Ger du ersättning? Går hon inte upp i vikt som hon ska?
Rekommendationen från WHO (och ditt bvc) är nu att helamma i sex månader, och att först då börja ge smakportioner.
Välling ska man väl vänta med till 6 mån, vi började med smakportioner av gröt när vår kille var 4,5 mån. Det gick jättebra så börja du lite försiktigt med lite gröt. Vi körde Nestles milda havrevälling från 4 mån, den älskade han!
Ni vet väl att gröt och välling är samma sak bara i olika form?
Från 4 månader kan man börja doppa fingret i något och låta bebisen smaka.
Från 6 månader kan man börja ge smakportioner, man börjar med någon tsk och ökar långsamt. Först efter någon/några månader till blir det aktuellt med att byta ut hela mål.
www.slv.se
Jag började med smakpotioner med båda barn vid fyra månader. Gröten kom vi ganska snabbt upp i en portion. Vällingen har jag för mig att vi väntade med till närmare sex månader.
Rekomendationerna ändras ju hela tiden också. När mitt första barn var litet så kunde man ge smakportioner från 4 månader. Båda mina barn har börjat vakna en massa om nätterna igen vid 4 månader och då har BVC rekomenderat att börja ge gröt. Jag har gett gröt morgon och kväll och vid 5 månader börjat även med lunch. Smakportioner i alla målen ungefär (inte varit helt slavisk som vissa är utan sett hur mitt barn reagerat). Mitt första barn ville inte äta så mycket så det gick sakta uppåt och vid 6 månader så var det mer hela portioner och amningen byttes ut helt vid frukost, lunch och middag och sen ammade jag mellanmål och första morgon och sista kväll. Nu vill han äta mycket mer än smakportion och jag har ger nu (5 månader) hel potion vid middag och dubbel smakportion till frukost och lunch. Han ammar ändå en väldans massa och vaknar fortfarande en massa på nätterna så han behöver mer än bara amning. En mycket gladare bebis nu och det är viktigast tycker jag en glad och välmående bebis och en mamma som orkar med allt.
Den gröt man ger är bra näring så inget dåligt med att ge den. En del barn behöver mer andra är jättenöjda med amning länge och sover superbra nätterna andra inte. Var och en bör se till sitt barn och göra det som är bäst för en själv och sitt barn :)