• Issabell

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?

• Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?
  • Coyote

Jag avskyr att folk avfärdar rekommendationerna med ett "det är bara rekommendationer". Varför i helvete fattar ni inte varför dessa rekommendationer finns och varför de ser ut på ett visst sätt?! Tror ni på allvar att det handlar om att "någon" vill bestämma över er, eller kan det möjligen vara så att forskningen visat att det här sättet är det bästa för bebisarna?

"Jag känner mitt barn bäst". Jamen vad fint! Då behöver du inte uppsöka någon läkare heller, för du känner ju ditt barn bäst, i alla lägen!

• La Lola
    Coyote skrev 2012-11-23 22:04:34 följande:
    Jag avskyr att folk avfärdar rekommendationerna med ett "det är bara rekommendationer". Varför i helvete fattar ni inte varför dessa rekommendationer finns och varför de ser ut på ett visst sätt?! Tror ni på allvar att det handlar om att "någon" vill bestämma över er, eller kan det möjligen vara så att forskningen visat att det här sättet är det bästa för bebisarna?

"Jag känner mitt barn bäst". Jamen vad fint! Då behöver du inte uppsöka någon läkare heller, för du känner ju ditt barn bäst, i alla lägen!
    Drömmer
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Winterfell

Kyss
  • Natulcien

Precis...eller ännu värre: "Det är ju bara rekommendationer - ingen lag"...
    Nej, det är mycket som det inte är lag på, men som kan vara ganska vettigt ändå; det finns ingen lag på att man ska hålla sig nykter under graviditeten heller...eller låta bli att röka... Obestämd
  • Coyote
    Natulcien skrev 2012-11-23 22:10:41 följande:
    Precis...eller ännu värre: "Det är ju bara rekommendationer - ingen lag"...
    Nej, det är mycket som det inte är lag på, men som kan vara ganska vettigt ändå; det finns ingen lag på att man ska hålla sig nykter under graviditeten heller...eller låta bli att röka... Obestämd
    Men precis! Bara för att det inte är reglerat i lag så betyder det inte att det är helt utan substans! Jag blir så jäkla trött, men det är samma människor använder argumentet "jag rökte under mina graviditeter och  mina barn mår sååååå bra! Ja, ena killen har lite astma, men det är för att hans farmor har hund, och dottern är allergisk mot sköljmedel, jättetråkigt, för hennes kläder luktar inte lika gott som mina, och mellankillen föddes lite för tidigt, sådär i vecka 34, men det var ju bara bra, för det var en lättare förlossning, och förresten så måste jag ta en cigg nu, men du vet vad som är bäst för dig och dina barn, en glad mamma är en bra mamma, puuuuuzz! /mamma_till_thyndraazh". Typ.
  • Natulcien
    Coyote skrev 2012-11-23 22:14:26 följande:
    Men precis! Bara för att det inte är reglerat i lag så betyder det inte att det är helt utan substans! Jag blir så jäkla trött, men det är samma människor använder argumentet "jag rökte under mina graviditeter och  mina barn mår sååååå bra! Ja, ena killen har lite astma, men det är för att hans farmor har hund, och dottern är allergisk mot sköljmedel, jättetråkigt, för hennes kläder luktar inte lika gott som mina, och mellankillen föddes lite för tidigt, sådär i vecka 34, men det var ju bara bra, för det var en lättare förlossning, och förresten så måste jag ta en cigg nu, men du vet vad som är bäst för dig och dina barn, en glad mamma är en bra mamma, puuuuuzz! /mamma_till_thyndraazh". Typ.
    Exakt. Och här skulle man kunna skratta åt ditt roliga inlägg...men skrattet fastnar i halsen eftersom man vet att det du beskriver faktiskt existerar...
  • La Lola
    Coyote skrev 2012-11-23 22:14:26 följande:
    Ooups!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lajkie

Har helammat två av barnen fram till 6-7 mån (pojken helammades i princip enbart fram till 10 mån pga matvägran). Andra fick ersättning till 6 mån.

Babyn klarar sig på mjölk/ersättning till 6 mån näringsmässigt.

• Lajkie

Och kan tillägga att pojken som helammades till 10 mån ålder var en riktig fetknopp:) så led inte direkt nån näringsbrist.

• Cannelle

Jag fattar verkligen inte heller varför folk har så bråttom att introducera fast föda. Jag har försökt att följa de rekommendationer vi har fått, helamning till 6 månader och nu kör vi BLW. Bor utomlands och här existerar inte välling. Men visst är det väl bättre att ge barnet ersättning än välling ur näringssynpunk? 

Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?