• Issabell

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?

• Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?
  • Coyote

Any, vem gav er den rekommendationen, och varför?

• La Lola
    any19877 skrev 2012-11-24 09:15:44 följande:
    Det var faktiskt läkaren. Min son blev inte mätt bara på ersättning.
    Ger man inte mer ersättning då i första hand?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • any19877

Inte i vårar fall. Han åt väldigt mycket å gick upp i vikt väldigt mycket... När han föddes vägde han 2800 vid 3 månader vägde han 7300!

• La Lola
    any19877 skrev 2012-11-24 09:20:23 följande:
    Inte i vårar fall. Han åt väldigt mycket å gick upp i vikt väldigt mycket... När han föddes vägde han 2800 vid 3 månader vägde han 7300!
    Han gick upp i vikt...ja? Är det konstigt?
  • any19877

Läkaren sa att han var överviktig och att det inte var bra flr honom att förutsätta gå upp i vikt så mycket. Nu, när han äter gröt, är han mättare å gladare;)

• La Lola
    any19877 skrev 2012-11-24 09:27:21 följande:
    Läkaren sa att han var överviktig och att det inte var bra flr honom att förutsätta gå upp i vikt så mycket. Nu, när han äter gröt, är han mättare å gladare;)
    Överviktig?! Nu tappade jag hakan.
    Han var en bebis, bebisar kan inte vara överviktiga.
  • any19877

Vad vet jag, det är ju mina första barn å jag lyssnar ju på vad läkaren säger....

• La Lola
    any19877 skrev 2012-11-24 09:30:27 följande:
    Vad vet jag, det är ju mina första barn å jag lyssnar ju på vad läkaren säger....
    Ja man vill ju tro att de har koll.....
  • Coyote
    any19877 skrev 2012-11-24 09:27:21 följande:
    Men herregud! Ja, du har en stor kille, men för helvete, bebisar är inte överviktiga, och man ska INTE försöka ge sig på att "banta" en bebis! Man blir ta mig fan mörkrädd!
  • hannis

Väldigt konstigt sätt dessutom att banta en bebis med gröt. Det brukar ju användas på bebisar som man tycker går upp för lite. Då är argumentet att bröstmjölken inte "räcker till". Märkligt hur det kan vara så viktigt att introducera fast föda så tidigt! :-O

• Coyote
    hannis skrev 2012-11-24 09:49:32 följande:
    Väldigt konstigt sätt dessutom att banta en bebis med gröt. Det brukar ju användas på bebisar som man tycker går upp för lite. Då är argumentet att bröstmjölken inte "räcker till". Märkligt hur det kan vara så viktigt att introducera fast föda så tidigt! :-O
    Men exakt! Jag har ofta hört att "han går inte upp tillräckligt i vikt, kanske bäst att börja putta i lite gröt", men motsatsen..? Som om gröt är svaret på alla viktproblem?
  • any19877

Jag bantar inte honom. Han får gröt 1gg om dagen ( på morgonen vid 8-9) sen får han ersättning 200ml var 4 timme å välling innan läggdags.

• Coyote
    any19877 skrev 2012-11-24 09:56:07 följande:
    Jag bantar inte honom. Han får gröt 1gg om dagen ( på morgonen vid 8-9) sen får han ersättning 200ml var 4 timme å välling innan läggdags.
    Det är läkaren jag är sur på. Vad menade han var syftet med att börja med gröt, hur skulle det stoppa viktuppgången?
  • Tjohalia
    Coyote skrev 2012-11-24 09:51:48 följande:
    Men exakt! Jag har ofta hört att "han går inte upp tillräckligt i vikt, kanske bäst att börja putta i lite gröt", men motsatsen..? Som om gröt är svaret på alla viktproblem?
    Låter märkligt i min ögon med! När sonen var drygt 3 månader gick han upp för långsamt i vikt, och då fick vi rekommendationen att börja lite försiktigt med gröt, vilket gjorde susen både för mättnaden och vikten. Så att banta en bebis med gröt låter ju helt galet!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • any19877

Hon sa att om han får gröt då behöver han inte mer ersättning. Innan kunde han dricka 250-300 ml ersättning åt gången.

• Agnesmamma01

Började ge välling till min lilla tjej vid 6-månader, gröt började jag ge som smakportion när hon var 5 månader! Ett tips är att börja med gröten och ge som smakis och sen öka på mängden efter ett tag :)

Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?