• Issabell

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?

• Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?
  • Coyote
    Cannelle skrev 2012-11-23 22:26:06 följande:
    Jag fattar verkligen inte heller varför folk har så bråttom att introducera fast föda. Jag har försökt att följa de rekommendationer vi har fått, helamning till 6 månader och nu kör vi BLW. Bor utomlands och här existerar inte välling. Men visst är det väl bättre att ge barnet ersättning än välling ur näringssynpunk? 
    Ja, absolut!
  • La Lola
    Cannelle skrev 2012-11-23 22:26:06 följande:
    Bor utomlands och här existerar inte välling. Men visst är det väl bättre att ge barnet ersättning än välling ur näringssynpunk? 
    Ja. utan tvekan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Winterfell

Man kommer ju ihåg hur det var när man hade spädbarn. Alla runtomkring längtade ju efter den där 4-månadersdagen för då skulle de äääntligen få börja med smakisar och det var ju sååå roligt! 
    Inte mycket hänsyn till bebisen där inte.. 

• Winterfell
    Lajkie skrev 2012-11-23 22:25:55 följande:
    Och kan tillägga att pojken som helammades till 10 mån ålder var en riktig fetknopp:) så led inte direkt nån näringsbrist.
    Min ena var det precis samma med! Hon blåvägrade fast föda tills hon var ett år! Hon levde på bara bröstmjölk och petade i sig kanske en msk i veckan av fast föda. Hon var verkligen som en boll, magen tog i när hon satt ner så hon kunde knappt nå det hon hade framför sig.   
  • Coyote
    Winterfell skrev 2012-11-23 22:28:59 följande:
    Man kommer ju ihåg hur det var när man hade spädbarn. Alla runtomkring längtade ju efter den där 4-månadersdagen för då skulle de äääntligen få börja med smakisar och det var ju sååå roligt! 
    Inte mycket hänsyn till bebisen där inte.. 
    Det är sjukt. Och rätt äckligt. Jag längtar lite tills mina småttingar kan sitta med vid matbordet, men det är för att det är trevligare att ha familjen samlad än att de ska ligga på en filt på golvet medan vi äter.
  • Firestarter

Nej, du ska inte börja med något än, ta det lugnt. Vänta ett par månader, håll koll på din bebis, du kommer se när hen är redo =)

• Winterfell
    Coyote skrev 2012-11-23 22:32:29 följande:
    Det är sjukt. Och rätt äckligt. Jag längtar lite tills mina småttingar kan sitta med vid matbordet, men det är för att det är trevligare att ha familjen samlad än att de ska ligga på en filt på golvet medan vi äter.
    Ja, visst är det så! 
    Med första barnet fick jag erfara mycket avundsjukegrejer och jämförelsehets. Vems bebis är mest lyckad liksom.  
  • Coyote
    Winterfell skrev 2012-11-23 22:39:49 följande:
    Ja, visst är det så! 
    Med första barnet fick jag erfara mycket avundsjukegrejer och jämförelsehets. Vems bebis är mest lyckad liksom.  
    Verkligen! Nu är mina tjejer lite drygt fyra månader och folk undrar varför vi inte börjat ge dem mat ännu och hur länge vi ska ge dem ersättning egentligen? Ja...
  • hannis

Jag ammade enbart vid 4 månader. Hade jag behövt ge tillägg hade jag gett ersättning, inte välling eller gröt.

• any19877

Vi ger ersättning till våra tvillingar. Killen väger 8200 gr då fick jag rekommendation att börja ned gröten när han var 3,5 mån. Nu både tjejen å killen få gröt 1gg om dagen å välling innan läggdags. Allt gått jättebra.:)

Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?