• Anonym

Är fjärrvärme så dyrt?

Bor i hus och vår driftkostnad är ca 2500 kr/mån i genomsnitt.   El, värme, vatten och sophämtning.
    Vi har direktverkande el.

En av mina bekanta bor i radhus och har fjärrvärme.  Hon betalar nästan 4000 kr/mån i driftkostnad.
    Jag funderar på ett radhus i samma område, men blir avskräckt då driftkostnaden verkar så dyr!  
    Kan det verkligen stämma att det blir så dyrt?  

• Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?
  • Momalicious

Det måste vara ett himla litet hus om ni betalar så lite med direktverkande el. Men ja, fjärrvärme är inte speciellt billigt. Billigare än direktverkande el, olja och de där grejerna såklart, men billigt - nej.

• Frontline

Vi ger i snitt 1500:- i månaden för fjärrvärmen så 4000:- låter dyrt.
    Fjärrvärmepriserna skiljer sig lite i landet men inte så extremt mycket kan jag tänka mig...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Momalicious skrev 2012-11-24 18:19:52 följande:
    Det måste vara ett himla litet hus om ni betalar så lite med direktverkande el. Men ja, fjärrvärme är inte speciellt billigt. Billigare än direktverkande el, olja och de där grejerna såklart, men billigt - nej.
    2500 i månaden låter billigt men det beror ju väldigt mycket på VAR man bor. I sydliga Skåne kan det stämma men knappast i Karesuando! En skillnad i genomsnittlig yttertemp över året på 8-10 grader gör väldigt mycket på uppvärmningskostnaden. Vi har en 2-plansvilla i Skåne på 170 kvadrat och vår driftskostnad ligger på 2800:- i snitt.
  • Anonym (SL)

Som sagt så är fjärrvärme billigare än direktverkande el, men summan per månad beror ju på vissa saker. Hur stort hus har de, hur tätt är det med tanke på fönster osv?

Vi betalar ca 2400-2500 i månaden i snitt för vårt hus på ca 200 kvadrat och det ligger i mellansverige.

• Anonym

Tack för svar!

Mitt hus är 160 kvadrat, så himla litet är det inte.   Men hennes radhus är bara på 90 kvadrat. 
    Jag räknar i genomsnitt, beroende på sommar eller vinter så ligger det på allt mellan 450 och 3500 kr/mån. 
    Bor i västsverige.

Hade tänkt att det skulle bli billigare att flytta dit, men det verkar inte så.

• Anonym (Norrland)

Vi har konverterat till fjärrvärme från direktverkande el. Vi sparar ca 700 kr/månad på det så för oss är det billigare med fjärrvärme iaf.

Vi betalar 2825 kr/månad för hushållsel, fjärrvärme, vatten och sophämtning. 145 m2 i norrbotten. (Och då kör vi ändå motor och kupevärmare på bilen typ några timmar varje dag i minst 5 månader/år)

• Fjällräven

Beror lite på var i längan hon har sitt hus också.
    Ett gavelhus har högre värmekostnad än dom som ligger i mitten.
    I det område vi bor i nu var det flera som inte bytte till fjärrvärme då deras läge på huset innebar högre månadskostnad om dom bytte från el till fjärrvärme. Men det beror ju också på hur många man är i familjen och hur slösaktig(el sparsam) man är i förbrukningen.
    Nästa familj kanske skulle tjäna på att ha fjärrvärme.

• Anonym

Hennes hus är kanske väldigt dåligt isolerat? Jag har ungefär samma kostnad i mitt hyresradhus på 85 kvm som jag hade i huset på 180..... Där jag hyr eldar man för kråkorna.

• summerhunter

Vi bor på landet med en samfällighetens (gemensamt) vatten och gråvattenavlopp.

Huset är 5rok o kök, direktverkande el, luftvärmepump och en gammal braskamin sedan-76.

Sopor och slamtömning 700 kr/månad
    Avgift till samfälligheten. 500 kr/månad
    El (medel över året). 2000 kr månad

Så 3000-3500 kr varje månad lägger jag på det,

• Frontline
    Fjällräven skrev 2012-11-24 23:14:57 följande:
    Beror lite på var i längan hon har sitt hus också.
    Ett gavelhus har högre värmekostnad än dom som ligger i mitten.
    I det område vi bor i nu var det flera som inte bytte till fjärrvärme då deras läge på huset innebar högre månadskostnad om dom bytte från el till fjärrvärme. Men det beror ju också på hur många man är i familjen och hur slösaktig(el sparsam) man är i förbrukningen.
    Nästa familj kanske skulle tjäna på att ha fjärrvärme.
    Så är det inte där vi bor iaf här ger alla 61.5 öre per kWh oavsett var vi bor i längan..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?