• Anonym

Är fjärrvärme så dyrt?

Bor i hus och vår driftkostnad är ca 2500 kr/mån i genomsnitt.   El, värme, vatten och sophämtning.
    Vi har direktverkande el.

En av mina bekanta bor i radhus och har fjärrvärme.  Hon betalar nästan 4000 kr/mån i driftkostnad.
    Jag funderar på ett radhus i samma område, men blir avskräckt då driftkostnaden verkar så dyr!  
    Kan det verkligen stämma att det blir så dyrt?  

• Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?
  • Anonym
    Ms H skrev 2012-11-25 18:38:48 följande:

Räknar ni in samma saker i driftskostnaden? Har ni ungefär samma elförbrukning (exklusive värme)? Har ni samma sopabonnemang? osv...

Ja, vi räknar in samma.  Vad de har för elförbrukning vet jag dock inte, men har svårt att tro att det kan skilja såå mycket.
    Ja, samma sophämtning, vi bor i samma område. 
  • Anonym

Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 10:10:10 följande:
    Ja, vi räknar in samma.  Vad de har för elförbrukning vet jag dock inte, men har svårt att tro att det kan skilja såå mycket.
    Ja, samma sophämtning, vi bor i samma område. 
    Här betalar man sopor utifrån hur ofta man har hämtning, våra grannar har varannan vecka så de betalar mer än oss.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 14:30:29 följande:
    Här betalar man sopor utifrån hur ofta man har hämtning, våra grannar har varannan vecka så de betalar mer än oss.
    Ja, men det är samma här.  Och de räknar även på vikten.
    Vi har varannan vecka.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 14:21:59 följande:
    Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.
    Ok, tack!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 18:05:23 följande:
    Ja, men det är samma här.  Och de räknar även på vikten.
    Vi har varannan vecka.

Hur stor är er familj om ni behöver hämtning varannan vecka?
  • Dracarys
    Anonym skrev 2012-11-26 18:16:31 följande:

Hur stor är er familj om ni behöver hämtning varannan vecka?
    Vi är 2 personer och har hämtning varannan vecka. =) Det är lagom.
  • Frontline
    Anonym skrev 2012-11-26 14:21:59 följande:
    Det var billigt för fjärrvärmen, räknar du med den fasta avgiften på det priset abonnemanget så att säga.
    Här ligger den på 6000:- om året.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-11-25 03:20:30 följande:
    Så är det inte där vi bor iaf här ger alla 61.5 öre per kWh oavsett var vi bor i längan..

Jo, fast det var ju värmekostnaden, inte priset för värmen. Alla ger ju samma, men man har mer värmeförluster om man bor i ett gavelhus, därav blir kostnaden dyrare. Förvisso har det liten påverkan på radhus. Men desto mer på KEDJEHUS, skulle jag vilja påstå. Radhus är vad man kallar fristående villor vars tomter gränsar till varandra, men inte husen...
  • Frontline
    Anonym skrev 2012-11-27 11:19:10 följande:

Jo, fast det var ju värmekostnaden, inte priset för värmen. Alla ger ju samma, men man har mer värmeförluster om man bor i ett gavelhus, därav blir kostnaden dyrare. Förvisso har det liten påverkan på radhus. Men desto mer på KEDJEHUS, skulle jag vilja påstå. Radhus är vad man kallar fristående villor vars tomter gränsar till varandra, men inte husen...
    Jo men jag undrade om du räknade med dom 6000:- i din fjärrvärme, jag vet inte om det är samma kostnad överallt.

Det intressanta är ju vad det blir totalt på 1 år med alla avgifter...
    Vad kostar 1 kWh där ni bor, vi får ge 61.5 öre...
Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?