• Anonym

Är fjärrvärme så dyrt?

Bor i hus och vår driftkostnad är ca 2500 kr/mån i genomsnitt.   El, värme, vatten och sophämtning.
    Vi har direktverkande el.

En av mina bekanta bor i radhus och har fjärrvärme.  Hon betalar nästan 4000 kr/mån i driftkostnad.
    Jag funderar på ett radhus i samma område, men blir avskräckt då driftkostnaden verkar så dyr!  
    Kan det verkligen stämma att det blir så dyrt?  

• Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?
  • Tom Araya

Direktverkande el och olja är nog de dyraste du kan ha idag så fjärrvärme borde vara billigare.
    Men så beror det ju på huset också, storlek, isolering mm.

• gbgumman

Vi har fjärrvärme. Bor i brf radhus. Ingår i avgiften. Är du säker på att hon inte bor i brf och 4000 kr är avgiften till ev förening.

• Maisie
    Frontline skrev 2012-11-25 03:20:30 följande:
    Så är det inte där vi bor iaf här ger alla 61.5 öre per kWh oavsett var vi bor i längan..
    Ett gavelhus har fler ytterväggar och kräver fler kWh för att bli varmt.
  • Anonym

Jag bor i fritstående hus byggt 2000. Har vattenburen luftvärmepump som då ska göra det billigare med förbrukningen. Huset är cirka 180 kvm. Jag förbrukar cirka 17000 kwh (inkl hushållsel) och det är cirka 20 000 kr per år. Lägger jag till vatten och sopor så snittar jag på drygt 2000 kr per månad. Har du betydligt lägre inomhustemp än henne.?... Jag måste säga att dina 2500 låter lågt för direktverkande el. 

• Anonym
    Fjällräven skrev 2012-11-24 23:14:57 följande:
    Beror lite på var i längan hon har sitt hus också.
    Ett gavelhus har högre värmekostnad än dom som ligger i mitten.
    I det område vi bor i nu var det flera som inte bytte till fjärrvärme då deras läge på huset innebar högre månadskostnad om dom bytte från el till fjärrvärme. Men det beror ju också på hur många man är i familjen och hur slösaktig(el sparsam) man är i förbrukningen.
    Nästa familj kanske skulle tjäna på att ha fjärrvärme.
    Hennes hus ligger i mitten.

De är fyra personer i hushållet, två vuxna och två barn.  I mitt hushåll är vi en vuxen och två barn, så inte så stor skillnad där kanske.
    Anonym skrev 2012-11-24 23:15:14 följande:
    Hennes hus är kanske väldigt dåligt isolerat? Jag har ungefär samma kostnad i mitt hyresradhus på 85 kvm som jag hade i huset på 180..... Där jag hyr eldar man för kråkorna.
    Jag vet faktiskt inte, men det är bara några år sedan de radhusen byggdes.  
    Mitt hus är från 30-talet, väldigt bra isolerat tror jag.
    gbgumman skrev 2012-11-25 08:01:39 följande:
    Vi har fjärrvärme. Bor i brf radhus. Ingår i avgiften. Är du säker på att hon inte bor i brf och 4000 kr är avgiften till ev förening.
    Ja, jag är säker.  De 4000 är värme, el och vatten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-25 08:29:24 följande:
    Jag bor i fritstående hus byggt 2000. Har vattenburen luftvärmepump som då ska göra det billigare med förbrukningen. Huset är cirka 180 kvm. Jag förbrukar cirka 17000 kwh (inkl hushållsel) och det är cirka 20 000 kr per år. Lägger jag till vatten och sopor så snittar jag på drygt 2000 kr per månad. Har du betydligt lägre inomhustemp än henne.?... Jag måste säga att dina 2500 låter lågt för direktverkande el. 
    Vi brukar ha ca 20 grader inomhus.
     Vet faktiskt inte vad de brukar ha, vi är bekanta genom att vi har våra barn på samma förskola och vi träffas och leker med barnen ibland, har inte varit hemma hos dem mer än ett par gånger, men det är möjligt att de har mycket högre temperatur.  De har badtunna också, den kanske kostar en del i drift? 

• Momalicious

Sen är det ju även så (om nån nämnt det innan ber jag om ursäkt) att vad värmen kostar beror ju på allt möjligt. Isolering, antal fönster och vilken slags fönster, byggmaterial i huset, var det ligger (alltså, om det är ett gavelradus eller i mitten) och såklart hur varmt man har inne.
    Jag jobbar med värme och fjärrvärme hör inte till det billigaste man kan ha. Sen beror det på var i landet man bor, avtal och om man får ha komplement osv.

• Tom Araya
    Anonym skrev 2012-11-25 08:36:59 följande:
    Ja, jag är säker.  De 4000 är värme, el och vatten.
    Då vore det intressant att få veta kostnaden för det andra, åtminstone elen som är den andra stora posten.
  • Frontline
    Maisie skrev 2012-11-25 08:25:31 följande:
    Ett gavelhus har fler ytterväggar och kräver fler kWh för att bli varmt.
    Jo men man betalar ju inte mer per kwh vart man än bor i längan så att säga.

Vi bor i ett fristående hus och har då alla 4 väggar fria från andra och ger 1500:- i snitt varje månad för värme och varmvatten och då sparar vi inte på det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ms H

Räknar ni in samma saker i driftskostnaden? Har ni ungefär samma elförbrukning (exklusive värme)? Har ni samma sopabonnemang? osv...

Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?