• Anonym

Är fjärrvärme så dyrt?

Bor i hus och vår driftkostnad är ca 2500 kr/mån i genomsnitt.   El, värme, vatten och sophämtning.
    Vi har direktverkande el.

En av mina bekanta bor i radhus och har fjärrvärme.  Hon betalar nästan 4000 kr/mån i driftkostnad.
    Jag funderar på ett radhus i samma område, men blir avskräckt då driftkostnaden verkar så dyr!  
    Kan det verkligen stämma att det blir så dyrt?  

• Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?
  • Ms H
    Anonym skrev 2012-11-27 11:19:10 följande:

Jo, fast det var ju värmekostnaden, inte priset för värmen. Alla ger ju samma, men man har mer värmeförluster om man bor i ett gavelhus, därav blir kostnaden dyrare. Förvisso har det liten påverkan på radhus. Men desto mer på KEDJEHUS, skulle jag vilja påstå. Radhus är vad man kallar fristående villor vars tomter gränsar till varandra, men inte husen...

Radhus sitter ihop "hus mot hus", kedjehus sitter ihop "hus mot garage". Tomterna gränsar till varandra både när det gäller radhus, kedjehus och villor.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-26 18:16:31 följande:

Hur stor är er familj om ni behöver hämtning varannan vecka?
    Tre personer.
  • Tom Araya
    Ms H skrev 2012-11-27 14:43:51 följande:

Radhus sitter ihop "hus mot hus", kedjehus sitter ihop "hus mot garage". Tomterna gränsar till varandra både när det gäller radhus, kedjehus och villor.
    Vad kallar du hus, exakt likadana i rader med små tomter men där inte byggnaderna sitter ihop?
  • Ano Nymast
    Tom Araya skrev 2012-11-27 23:23:58 följande:
    Vad kallar du hus, exakt likadana i rader med små tomter men där inte byggnaderna sitter ihop?
    Villor?
  • Anonym (hm)

Bor i norrbotten. Huset är på 180 kvm. Fjärrvärme. Förbrukning ligger kring 26 000 kWt per år i fjärrvärme. + 6000 hushållsel. Bland den billigaste fjärrvärmen i landet.

Mina föräldrar bor i hus med direktverkande el. Storlek 200 kvm. Förbrukning 50 000 kWt..

Min brors familj bor i soldat torp med direktverkande el. Storlek 90 kvm (eldar när det är som kallast) och ändå över 40 000 kWt per år.

Men som tagits upp tidigare
    Isolering
    Läge (medeltemperaturer ute)
    Temperatur man håller inne
    Elavtal
    Övriga frysar, datorer, tvättmaskiner man kör per vecka osv spelar också in.

Är man många i familjen som dushar ofta går det mycket varmvatten (o ström).              

• jannej
    Gruppbebyggelse

• Ms H

Villa.
  • Tom Araya
    Ano Nymast skrev 2012-11-27 23:34:41 följande:
    Villor?
    Ms H skrev 2012-11-29 18:39:20 följande:

Villa.
    Ingen skillnad på masstillverkade hus som alla ser likadana ut och egenbyggda hus av olika sort?

• Ano Nymast
    Tom Araya skrev 2012-11-29 21:09:57 följande:
    Ingen skillnad på masstillverkade hus som alla ser likadana ut och egenbyggda hus av olika sort?

Nä, möjligtvis HSB-tillverkade villor (som ofta hade en hand med i 50-talets likartade villaområden) Glad
  • NHult
    Anonym skrev 2012-11-26 14:21:59 följande:
    Hej, bor i fristående villa 1 ½ plan med källare 5 pers på 110 kvadrat. vi betalar 36 000 i drift per år varav 13 000 är vår fjärrvärme, elnät 3 500, vatten och avlopp 5 000 samt el 13 000 samt sopor 2 200.
    13K för el om ni har fjärrvärme låter väldigt mycket
    Bloggar lite här på FL <3
  • Ms H
    Tom Araya skrev 2012-11-29 21:09:57 följande:

Nej, då hade ju inte Fiskarhedenvillan och liknande varit villor heller, det är också massproduktion men de moteras (oftast) inte i stor mängd brevid varandra.
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-11-26 23:44:12 följande:
    Det var billigt för fjärrvärmen, räknar du med den fasta avgiften på det priset abonnemanget så att säga.
    Här ligger den på 6000:- om året.
    13 000 totalt för fjärrvärmen, servicen ingår. Har ingen övrig kostnad, fast kostnad? Vet inte vad du menar.
  • Anonym
    NHult skrev 2012-11-29 21:18:06 följande:
    13K för el om ni har fjärrvärme låter väldigt mycket
    Kanske ett dåligt avtal? Jag vet inte. Vi är fem i familjen äldsta sonen är 19 år.
Svar på tråden Är fjärrvärme så dyrt?