• Anonym (orkar inte mer)

Funderar på att polisanmäla

En lång historia, nu sammanfattad till en kort historia..

Jag blev gravid med en kille när vi varit tillsammans 7 månader.. Vi var båda jätte glada, sen börjar allt bara bli helt fel. Jag känner att allt är fel, då han inte behandlat mina tidigare barn med den respekt de ska ha.. Jag ber han hitta en egen lägenhet (han flyttade väl lite halvt in hos mig en tid)  Jag gjorde allt han gjorde inget.. Och jag tröttnade.. När han vägrade lyssna på att jag kunde tänka mig att försöka ha ett förhållande med honom, men som särbos. Nu är allt bara kaos.. Han skickar otaliga sms om att jag måste ta bort barnet... Eller sluta upp med mitt trams och ta han tillbaka.. Hela tiden kommer det meddelanden med samma innehåll.. Jag förklarar och förklarar att jag inte kan ta bort barnet eftersom jag gått för lång tid..
    Och inte tusan tänker jag ta någon som beter sig så, som inte ens kan försöka hitta en lägenhet utan anser att jag beter mig som en idiot och borde avguda marken han går på, tillbaka.. ALDRIG, NEVER...
    Jag har varit snäll, försökt hjälpa honom, han har fått ha sina saker här.. Och just nu vill jag bara slänga allt på tippen..
    Vad kan en polisanmälan leda till?! Mer än att han blir ännu mer förbannad?! Jag vet vare sig ut eller in.. Är det svårt i dagens samhälle att få ensamvårdnad?! Jag litar inte på honom överhuvudtaget...
    *ledsen, lite smått höggravid tjej*

• Svar på tråden Funderar på att polisanmäla
  • Mattias 81
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2012-11-25 21:51:14 följande:
    Han var aldrig skriven här, så vet inte om vi kan kallas sambos riktigt.. Jag har sagt åt honom att ska det vara på det sättet så behöver han inte bry sig alls, att jag kan skriva fader okänd.. Men inte heller det duger... Allt jag gör är fel..
    Då handlar det inte om barnet. Då handlar det om att han vill kontrollera dig. Äga dig. Och använder barnet som en ursäkt till det.

Han låter som någon som kommer från sydlgiare breddgrader, lite hetsig kultur som inte förstår att det ska och bör vara 50/50 i ett hem. Samtidigt låter han ung när han inte kan tänka igenom hur allt upplevs ur din synvinkel. 
    Mattias 81 skrev 2012-11-25 22:01:33 följande:
    Då handlar det inte om barnet. Då handlar det om att han vill kontrollera dig. Äga dig. Och använder barnet som en ursäkt till det.

Han låter som någon som kommer från sydlgiare breddgrader, lite hetsig kultur som inte förstår att det ska och bör vara 50/50 i ett hem. Samtidigt låter han ung när han inte kan tänka igenom hur allt upplevs ur din synvinkel. 
    Börjar tro lite på det jag med.. Ju mer jag tänker på det.. Om ägandet alltså..

Kan dock meddela att han är så svensk man kan bli...
  • Mattias 81
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2012-11-25 22:11:18 följande:
    Börjar tro lite på det jag med.. Ju mer jag tänker på det.. Om ägandet alltså..

Kan dock meddela att han är så svensk man kan bli...
    Då är han väldigt macho och ung, omogen tyvärr. Han verkar inte lyssna på det du säger då han skriver och säger samma sak om och om igen. Det är ju sinnebilden av idioti att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • Anonym (A)
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2012-11-25 21:47:31 följande:
    Varmt tack för ditt svar.. Jag ska skicka ett meddelande till honom om det imorgon.. Jag måste vara hård mot mig själv.. Har varit för snäll...
    Trodde i min enfald att man alltid får gemensam vårdnad (men det är kanske bara när man är gift då..)
    Hur menar du?! Vi har ju inte skrivit på något papper eller så, men han har varit med på diverse kontroller och ul...

Nej, det får man inte. Inte ens som sambos får man gemensam vårdnad automatiskt så om inte du frivilligt skriver på om det så måste han stämma dig för att få gemensam vårdnad. Dock råder jag dig att samarbeta och uppge hans namn för faderskapet. Både för barnets skull, men även eftersom du annars i värsta fall kan riskera att inte få underhållsbidrag ifall han inte betalar underhåll.

Nej, du har inget för att vara för snäll mot någon som behandlar dig som skit. Just nu är du dessutom extra känslig för stress så sätt ner foten. Han utnyttjar dig när han har sina saker där samtidigt som han beter sig så illa, det är bara att kasta ut skiten, men ge honom två veckor, det är ett minimum i den här typen av ärenden.

När du skall skriva på om faderskapet så förklara för socialsekreteraren om hur ni haft det, erbjud att visa sms och epostmeddelanden och förklara att det inte går att samarbeta med honom och att det är därför du inte skriver på om gemensam vårdnad.
    Mattias 81 skrev 2012-11-25 22:15:51 följande:
    Då är han väldigt macho och ung, omogen tyvärr. Han verkar inte lyssna på det du säger då han skriver och säger samma sak om och om igen. Det är ju sinnebilden av idioti att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
    Anonym (A) skrev 2012-11-25 22:15:56 följande:
    Nej, det får man inte. Inte ens som sambos får man gemensam vårdnad automatiskt så om inte du frivilligt skriver på om det så måste han stämma dig för att få gemensam vårdnad. Dock råder jag dig att samarbeta och uppge hans namn för faderskapet. Både för barnets skull, men även eftersom du annars i värsta fall kan riskera att inte få underhållsbidrag ifall han inte betalar underhåll.

Nej, du har inget för att vara för snäll mot någon som behandlar dig som skit. Just nu är du dessutom extra känslig för stress så sätt ner foten. Han utnyttjar dig när han har sina saker där samtidigt som han beter sig så illa, det är bara att kasta ut skiten, men ge honom två veckor, det är ett minimum i den här typen av ärenden.

När du skall skriva på om faderskapet så förklara för socialsekreteraren om hur ni haft det, erbjud att visa sms och epostmeddelanden och förklara att det inte går att samarbeta med honom och att det är därför du inte skriver på om gemensam vårdnad.

Tack till er båda... Känner mig lite tuffare nu och hoppas att jag är lika "tuff" imorron när jag meddelar om tid för hämtning av saker...
    Åter igen Tack...{#emotions_dlg.flower}
  • Ramborg

Du har redan fått bra råd här ovanför så jag ska inte säga nåt om hur du blir av med hans grejor.

Men jag tycker du ska tänka igenom det en gång till innan du ställer ultimatum om hans grejer.

Oavsett om du tycker han borde fixa en lägenhet så verkar han ha svårt att göra det. Om han bor hos kompisar är det svårt att ta hand om prylar. Visst, han kan hyra ett shurgardförråd om han har råd, han får skylla sig själv osv osv... Men det här är en man du är bunden till genom barnet i arton år minst. Är sakerna så mycket i vägen att du vill starta fullt krig för deras skull?

Har du möjlighet tycker jag du ska överväga att packa ihop hans crap i ett par flyttkartonger och låta stå i källaren. Och fokusera på det som är viktigt. Svara inte på hans SMS. Skriv till honom att du byter nummer till hemligt kontantkort som du använder i vardagen, och att du kommer kolla det gamla numret en gång i veckan. Vill han hämta sina grejer kan han skicka ett SMS. Och du kommer informera honom när barnet har kommit.

Sen kan du låta bli att byta nummer om du vill men du svarar inte på nåt skit han skickar. Fejka att du bytt nummer och ignorera hans mess. Och hoppas på att han lugnar sig när han inte får någon respons.

Börjar han stalka dig, samla bevis och polisanmäl honom fär ofredande.

42.
  • lindalinaa

Sen att hon inte skulle få underhåll för att hon skriver fader okänd var de dummaste jag hört, har man ingen pappa till barnet betalar fk 1273 :- i mån punkt!

• Mattias 81
    lindalinaa skrev 2012-11-26 04:46:51 följande:
    Sen att hon inte skulle få underhåll för att hon skriver fader okänd var de dummaste jag hört, har man ingen pappa till barnet betalar fk 1273 :- i mån punkt!
  • Anonym (K)

Kolla på stalking på onsdagar. Jag tror att den går på 3:an. Det låter som att den här mannen är en relationsstalking. Jag råder dig att spara samtliga sms. Du ska inte acceptera alla sms som inte rör sig om barnet. Jag skulle nog råda dig att ringa till polisen för att berätta samma sak som du har gjort här.

Lycka till med bäbisen!  

• unknown02
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2012-11-25 21:15:42 följande:
    En lång historia, nu sammanfattad till en kort historia..

Jag blev gravid med en kille när vi varit tillsammans 7 månader.. Vi var båda jätte glada, sen börjar allt bara bli helt fel. Jag känner att allt är fel, då han inte behandlat mina tidigare barn med den respekt de ska ha.. Jag ber han hitta en egen lägenhet (han flyttade väl lite halvt in hos mig en tid)  Jag gjorde allt han gjorde inget.. Och jag tröttnade.. När han vägrade lyssna på att jag kunde tänka mig att försöka ha ett förhållande med honom, men som särbos. Nu är allt bara kaos.. Han skickar otaliga sms om att jag måste ta bort barnet... Eller sluta upp med mitt trams och ta han tillbaka.. Hela tiden kommer det meddelanden med samma innehåll.. Jag förklarar och förklarar att jag inte kan ta bort barnet eftersom jag gått för lång tid..
    Och inte tusan tänker jag ta någon som beter sig så, som inte ens kan försöka hitta en lägenhet utan anser att jag beter mig som en idiot och borde avguda marken han går på, tillbaka.. ALDRIG, NEVER...
    Jag har varit snäll, försökt hjälpa honom, han har fått ha sina saker här.. Och just nu vill jag bara slänga allt på tippen..
    Vad kan en polisanmälan leda till?! Mer än att han blir ännu mer förbannad?! Jag vet vare sig ut eller in.. Är det svårt i dagens samhälle att få ensamvårdnad?! Jag litar inte på honom överhuvudtaget...
    *ledsen, lite smått höggravid tjej*
    hur kan man skaffa barn med någon som man inte kommer överens med herregud vad oansvarigt gjort........
Svar på tråden Funderar på att polisanmäla