• Findus007

Träning & hosta?

Haft hosta, rethosta/torrhosta i två veckor... varken bättre eller sämre, farligt att träna på som vanligt? PW, pilates & ridning. 

• Svar på tråden Träning & hosta?
  • Findus007

Finns det inte enda som är lite mer insatt i träning än vad jag är? Jag vet att man inte ska träna när man har feber. 

• Annnanym

Jag har samma dilemma... Inget halsont, ingen feber, men harklig i rösten och hostar en del till och från... Var hemma hela förra veckan då jag dragits med hosta i fyra veckor (men körde på ändå) och blev förra helgen lite sämre, men nu är jag tillbaka på jobbet, hostan är kvar och jag velar lite... Jag kör på, men det bara pga. att det känns BRA i kroppen, jag känner mig inte sjuk och den dagen jag känner att jag är svag, då är det dags att vila från träningen igen. 

Jag tror heller inte att de träningsformerna som du kör är någon fara så länge du inte har halsont eller feber, då de inte är högintensiva. Det enda jag kan komma på som du ska tänka på är varma kläder, se till att du inte blir kall! 

• Findus007
    Annnanym skrev 2012-11-27 07:48:28 följande:
    Jag har samma dilemma... Inget halsont, ingen feber, men harklig i rösten och hostar en del till och från... Var hemma hela förra veckan då jag dragits med hosta i fyra veckor (men körde på ändå) och blev förra helgen lite sämre, men nu är jag tillbaka på jobbet, hostan är kvar och jag velar lite... Jag kör på, men det bara pga. att det känns BRA i kroppen, jag känner mig inte sjuk och den dagen jag känner att jag är svag, då är det dags att vila från träningen igen. 

Jag tror heller inte att de träningsformerna som du kör är någon fara så länge du inte har halsont eller feber, då de inte är högintensiva. Det enda jag kan komma på som du ska tänka på är varma kläder, se till att du inte blir kall! 
    Nej jag kör på jag med. Dock måste jag rätta dig, träningsformerna POP Pilates & ridning är mycket högintensiva. Man går inte därifrån utan att vara svettig rakt igenom kläderna och med ett jävla flås  

Här är 12 min utav ett pass, prova gärna det är skitkul =)

• sötare

vad jag har hört så ska man inte träna när man har hosta för det kan sätta sig på hjärtat då , men som sagt det e bara vad jag har hört,, varför inte ringa sjukvårdsupplysningen å fråga de borde ju veta eller?

• Findus007
    sötare skrev 2012-11-27 08:38:58 följande:
    vad jag har hört så ska man inte träna när man har hosta för det kan sätta sig på hjärtat då , men som sagt det e bara vad jag har hört,, varför inte ringa sjukvårdsupplysningen å fråga de borde ju veta eller?
    Ajdå! Får bli lite vila och lugnare tempo på ridningen då! Men länken du skickade, vad var det? Fick inte upp något. 
  • Annnanym
    Findus007 skrev 2012-11-27 08:28:07 följande:
    Nej jag kör på jag med. Dock måste jag rätta dig, träningsformerna POP Pilates & ridning är mycket högintensiva. Man går inte därifrån utan att vara svettig rakt igenom kläderna och med ett jävla flås  

Här är 12 min utav ett pass, prova gärna det är skitkul =)
    " rel="nofollow" target="_blank">

Ridit har jag gjort i 12 år så jag vet att det kan vara sjukt intensivt men inre riktigt i samma klass som backintervaller eller ett riktigt crossfitpass, men ja, okej, jag håller med dig, det är intensivt
  • Findus007

Det garanterat ett par dagar vila från träning, mår inte alls bra nu...:/ Blä!

• sötare
    Findus007 skrev 2012-11-27 09:06:59 följande:
    Ajdå! Får bli lite vila och lugnare tempo på ridningen då! Men länken du skickade, vad var det? Fick inte upp något. 
    Suck vad jag blir trött på när länkar inte funkar,,,, det var lite allmänt om träning och infektioner ,, kanske inte funkar för att det var en pdf
  • Findus007
    sötare skrev 2012-11-27 11:17:19 följande:
    krya på dig å hoppas att du snart mår bättre 
    slutade med ett sönderhostat revben efter att jag red sista träningen... men hostan är mindre nu och smärtan under kontroll så snart är jag igång igen. Kommer dock ta det lugnare nästa gång....en sak som är säker =)
  • sötare
    Findus007 skrev 2012-12-05 22:54:35 följande:
    slutade med ett sönderhostat revben efter att jag red sista träningen... men hostan är mindre nu och smärtan under kontroll så snart är jag igång igen. Kommer dock ta det lugnare nästa gång....en sak som är säker =)
    usch vad tråkigt ,, men ibland så ska man få lära sig saker på den hårda vägen ,, och jag förstår att du red ändå för jag är en hästtokig tjej jag :)

• XcsM

Känn efter om du mår dåligt i kroppen. Är du seg, trött, illamående, hängig?
    Träna inte då
    Träna heller ALDRIG om du har ont i halsen, det kan ge upphov till hjärtmuskelinflammation.

Om du bara är lite hostig men inte har några andra symptom skulle jag träna. Men inte om det var hosta i kombination med något annat.

På vintern är det också ganska farligt att få köldhosta efter träning, eftersom luftrören blir irriterade av kylan, men det är ingen fara, det brukar gå över efter en natts sömn. 

• Findus007
    XcsM skrev 2012-12-10 11:57:19 följande:
    Känn efter om du mår dåligt i kroppen. Är du seg, trött, illamående, hängig?
    Träna inte då
    Träna heller ALDRIG om du har ont i halsen, det kan ge upphov till hjärtmuskelinflammation.

Om du bara är lite hostig men inte har några andra symptom skulle jag träna. Men inte om det var hosta i kombination med något annat.

På vintern är det också ganska farligt att få köldhosta efter träning, eftersom luftrören blir irriterade av kylan, men det är ingen fara, det brukar gå över efter en natts sömn. 
    Okej men jag förstår inte det sista du skrev... köldhosta är ganska farligt men brukar gå över efter en natts sömn?
  • Findus007
    sötare skrev 2012-12-06 13:34:10 följande:
    usch vad tråkigt ,, men ibland så ska man få lära sig saker på den hårda vägen ,, och jag förstår att du red ändå för jag är en hästtokig tjej jag :)

ja nu har jag lärt mig vart gränsen går.. detta är inte roligt. Ingen ridning på 6 veckor och svårigheter att göra saker från marken med de större hästarna... men shettisen får jobba desto hårdare nu hehe...
  • En struts

Förkylning & löpning

Skador: Kan man springa bort en förkylning? Om du bara är lite snorig, ja. Om du har ont i halsen och/ eller ditt allmäntillstånd är påverkat, definitivt nej.

Annons

De virus som orsakar en rinnande näsa älskar torra slemhinnor, så svett kan faktiskt till viss del ha en positiv påverkan mot virus. När man springer höjs kroppstemperaturen samtidigt som blodtillförseln till näsan ökar.

På så sätt kan man förkorta varaktigheten på en virusinfektion.Liknande effekt kan uppnås genom att andas in varm luft, till exempel i en bastu.Men detta är teoretiska resonemang och grundregeln är att aldrig springa när man känner sig sjuk.Om du är i slutet av en förkylning och näsan fortfarande rinner är det tänkbart att träna lätt.

Men vid feber och/eller halsont är det helvila från träningen som gäller.Om du har feber, gå och lägg dig! Du bör inte springa med minsta infektion i kroppen eftersom det ökar risken för hjärtmuskelinflammation. Även om sannolikheten att drabbas är mycket liten, får ett antal idrottare varje år men för livet bara för att de inte kan hålla sig lugna när de är förkylda.

Om man har svårt att hålla sig still gäller åtminstone vissa livsviktiga regler:
    Har du halsont och feber ska du aldrig träna, inte heller om du känner dig sjuk. När du väl känner dig bra igen är det helt okej att ge sig ut och springa, trots att näsan fortfarande rinner lite grand.

Var också försiktig med halstabletter. De kanske gör att du känner dig bättre i halsen, men det tar på intet sätt bort infektionen. Ge dig till tåls några dagar och passa på att göra sådant som du inte har möjlighet att göra de dagar du tränar. Eller gå till sängs och vila upp dig!

För att snabbare bli frisk finns det ett antal probiotika att köpa på apoteket, liksom en mängd huskurer att mixa ihop i köket. Man kan säga vad man vill om vitlök, C-vitamin, ingefära, honungste och andra huskurer, men så länge de fungerar spelar det ingen roll om man blir frisk av placeboeffekten eller av kosten. Alla sätt är bra utom de dåliga.

För att minska risken att bli förkyld finns en del att tänka på, som att äta regelbundet, byta tröja och få i dig energi snabbt efter att du tränat; att sova åtta timmar om natten, tvätta händerna ofta och undvika chipsskålar som haft besök av många händer.

• En struts

Jag satte in den här stora annonsen från www.runnersworld.se/artiklar/forkylning-och-lopning.htm för jag själv tycker det är så klurigt det där med ansträngning då man är förkyld, och då jag har hört att idrottsmän är benhårda på det där, med att inte överanstränga sig om man är förkyld. Just för hjärtats skull. Men det är ju om man fortfarande har en infektion i kroppen antar jag?

• XcsM
    Findus007 skrev 2012-12-11 00:23:25 följande:
    Okej men jag förstår inte det sista du skrev... köldhosta är ganska farligt men brukar gå över efter en natts sömn?
    Haha herregud, skrev helt fel, skulle skriva vanligt där, inte farligt
  • Findus007
    XcsM skrev 2012-12-11 10:51:03 följande:
    Haha herregud, skrev helt fel, skulle skriva vanligt där, inte farligt
    Haha, jaa jag tänkte väl det :P Det lät lite roligt!
  • Mamma020413

Det där med att man inte ska träna om man har ont i halsen eller har feber vet man ju.
    Lite knöligare det där med hosta. Jag menar, hostan beror ju på nånting, att du har en infektion i kroppen.
    Jag gjorde misstaget att gå på ett spinningpass en gång när jag var hostig. Det fick jag bittert ångra.

Dagen efter hade jag sån halsont, rinnsnuva, huvudvärk och ont i varenda muskel i kroppen.
    Så just i det fallet hade ju vila varit det allra bästa,

Tror överlag att det är bra att ta det lugnt med träningen även om det bara är hosta. Promenader kan man ju alltid ta. Även om det är frustrerande om hostan håller i sig länge.       

Svar på tråden Träning & hosta?