Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Vad är skillnaden?

    Det beror ju på hur du definierar "vanligt" föräldraskap. Jag gillar tankegångarna inom AP (som lite förenklat kan sägas bygga på anknytningsteori), men det är ju inget annat än just självklarheter och "vanligt" föräldraskap för mig........och för en massa andra föräldrar som inte har en susning om vad AP är. Vad som är "vanligt" föräldraskap är ju högst subjektivt/relativt

  • Flickan och kråkan
    Rebecca1 skrev 2012-11-29 22:10:47 följande:
    Oj, det var väldigt mycket fakta och idéer jag själv inte funderat på, intressant! Jag antar att det ni försöker beskriva är att AP är en benämning på en ny typ av förädrarskap. Det föräldrarskapet som jag kanske bara skulle kalla vanligt föräldrarskap om jag har fattat det rätt. Maja V, jag får då bli den första som inte skulle önska att vara hemma i 2,5 år även om jag fullkomligt älskar att vara mammaledig och umgås med min tjej. Om vi bortser från det historiska och tittar på uppfostran och parenting idag, finns det några skillnader på AP och vad jag kallar vanlig parenting enligt min beskrivning i ts? Jag funderar på det här med anknytning och undrar, räcker det inte med att bara vara en bra förälder (både mamma och pappa) och helt enkelt göra ens bästa för att uppfylla barnens behov samt ge barnet massor med kärlek?
    Poängen är ju fortfarande att det handlar om vad just du lägger i begreppet "barnets behov". Jag vet föräldrar som anser att små barn t.ex.behöver lära sig att somna och sova själv för att annars får man ett klängigt osjälvständigt barn och att det är viktigt att tidigt sätta gränser. De anser att de genom att använda låt oss säga 5mm just tillfredsställer barnets behov. Vad lägger vi i att vara "en bra mamma och pappa"? I många delar av världen (och i ökande grad även i Sverige tyvärr) är det naturligt och rätt att använda aga i sin fostran och/eller time-out. Det är inget som är förknippat med att inte vara en bra mamma eller pappa. Att vara en bra mamma eller pappa är ju något totalt subjektivt och helt betingat av vårt kulturella sammanhang.
  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 13:09:42 följande:
    AP (Nära föräldraskap) är enkelt uttryckt att INTE hänfalla åt en massa metoder och måsten utan att följa och lyssna in barnet. De flesta barn har behov av och visar tydligt att de vill vara nära mamma och pappa. Men vill barnet nåt annat är det också ok. En sorts motreaktion mot "vanligt" föräldraskap som ofta går ut på att detaljstyra och göra saker (typ använda spjälsäng) för att man SKA.
    Fast jag delar faktiskt inte din åsikt här. Metoder sysslar alla föräldrar med. En metod är ett tillvägagångssätt, en strategi för att ta sig mot något slags mål. Att vi väljer att samsova med våra barn, sjala etc etc är utan tvekan tillvägagångssätt för att nå mål och därmed en metoder. Att går upp och vagga ett barn eller amma på natten för att han/hon behöver hjälp med att somna om är också metoder.

    I grund och botten handlar det mycket om vilken syn man har på barn och därmed barns behov och det är ju något som i sin tur är starkt kulturellt betingat. Före 50-talet dominerade den psykodynamiska teorin om objektsrelationer och inlärningsteorin om beroende (behaviorism). Dessa två teoribildningar ifrågasattes under slutet av 50-talet av Bowlby och hans efterföljare som bildat skola vad gäller anknytningsteori. 

    Enkelt uttryckt skulle jag säga att AP är anknytningsteori i praktik. 
  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 14:38:44 följande:
    Flickan och kråkan: Nu använde jag ordet metod men det kanske rent vetenskapligt är fel ord. Det jag syftade på är att det inom nära föräldraskap inte finns några på förhand färdiga mallar, ingen "expert" som à la Berndt Eckerberg eller Anna Wahlgren eller Gina Ford säger att så här ska du göra steg för steg för att uppnå det ena eller andra. Själva poängen är att lyssna in barnet och dess behov. Att samsova eller sjala ett barn som inte vill sova tillsammans eller bäras i sjal är inte AP.
    Du missförstår vad jag menar. Nej, att sjala ett barn som inte vill bli buret är inte AP, men AP bygger på teorier som utan tvekan har mål som dem som gillar AP försöker att nå på olika sätt och då använder man sig av olika metoder för att just nå detta. Det blir väldigt märkligt att hävda att AP innebär att man inte använder metoder medan annat föräldraskap gör det. Det handlar inte om metoders vara eller inte vara utan vilken syn på barn man har och därmed hur man väljer metoder och vilka metoder man använder.

    Alla föräldrar vill att de egna barnen ska växa upp till trygga, lyckliga individer med god självkänsla och som socialt fungerar väl i vårt samhälle. Vägen/metoderna man kommer att välja som förälder för att nå dit beror på vilka grundvärderingar man har och bygger i grund och botten på vilken syn man har på barn. CIO-metoder bygger exempelvis på behavioristiska idéer. Anknytningsteori har en annan grund och en annan syn på barn. Bernt Eckerberg var ingen isolerad expert med unika idéer. Han var en del av en idéströmning och inte alls ensam. 

    Att "lyssna på barn behov" är som sagt relativt och subjektivt. Vår tolkning av vad som är barns behov är starkt kulturellt betingat. 
  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 15:33:59 följande:
    Flickan och kråkan: Nej, jag missförstår inte dig och jag har full koll på olika idéströmningar och hur synen på barn förändrats över tid. Att varje "expert" är sprungen ur en kontext är en självklarhet. Dock är det fortfarande så att AP (just för att man lutar sig mot ankytningsforskning och en individbaserad syn på barn) skiljer sig ifrån många andra sätt att vara förälder eftersom föräldern inte ges några färdiga verktyg. Det finns ingen färdigritad karta att luta sig mot.
    Men vilka andra föräldraskap menar du har det? Vad är skillnaden mellan att lägga fram samsovning som ett konkret förslag på att lösa en sömnsituation och att lägga fram en CIO-metod? Det är jättestor skillnad på metoderna självklart, men jag tänker ur det perspektiv vi samtalar? Och visst finns det dem som ger förslag på en massa olika verktyg även inom AP. De skiljer sig däremot mot verktyg som föreslås i bahavioristiska kretsar.

    Intressant diskussion förresten
  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 17:08:47 följande:
    Flickan och kråkan: Skillnaden är som jag ser det att man som näraförälder följer barnet och dess behov/signaler. Detta då istället för att som inom vissa andra "föräldraskolor" genom operant betingning försöka styra barnets beteende i önskvärd riktning mot ett på förhand bestämt mål där man under vägen ignorerar att spädbarnet signalerar att det känner sig otryggt/otillfredsställt.
    Höghus skrev 2012-11-30 17:11:07 följande:
    Nu blev det lite snabbt skrivet, men du förstår nog vad jag menar.
    Ja, jag förstår vad du menar. Jag tänker mer att den som använder t.ex operant betingning med utgångspunkt i behavioristisk teori inte anser att det gör barnet otryggt eller innebär att man styr barnet på ett negativt sätt - tvärtom. Det är snarare det logiska om man har den synen på på hur barn fungerar; det är ur det perspektivet att ge barnet det han/hon behöver. Det är det jag menar med att det i grund och botten handlar om vad vi anser vara ett barns behov och vilken syn på barn vi har.

Svar på tråden Vad är skillnaden?