• Lindason

Ni med bara 1 barn.

Innan jag blev gravid med min dotter så var jag bergsäker på att jag skulle ha minst 2 barn.. 
    Min graviditet var hemskt jobbig, fick havandeskapsförgiftning i v.22 och mådde frukansvärt dåligt..
    Sattes igång i v.40+5 men det funkade inte, blev en lång och jobbig förlossning och slutade i akut snitt..sen strulade amningen osv.

men vi försökte blir gravida igen och inget hände gick till gynläkaren och fick konstaterat att jag har en hormonobalans och att jag hade väldigt
    mycket äggblåsor istället för ägg. Så för mig att lyckas bli gravid igen på egen hand skulle vara väldigt svårt utan alla sorters hormonbehandligar osv.

När vi fick detta besked så blev jag ju givetvis ledsen vi började prata här hemma om hur livet med ett barn skulle vara, det kändes bra.. tills jag berättade för mina vänner, många av dem har 3-4 barn, de tyckte att jag var egoistisk och elak mot min dotter för att jag inte ville gå igenom IVF osv.. just för att hon skulle bli "ensamtbarn!" Jag tog givetvis åt mig och började fundera och må dåligt över det.. 

Jag har själv en bror som jag älskar mer än annat men jag vet inte om 2 barn är något för mig.. jag är redan stressad och på dåligt humör väldigt ofta.. jag tror att jag inte skulle klara av 2 barn och att mitt äktenskap också skulle gå åt skogen..& dessutom behöva genomgå ivf & en kanske ny graviditet och förlossning skrämmer mig.. 

vill inte behöva må dåligt så behöver positiv erfarenhet med ett barn..

finns ni där ute?

• Svar på tråden Ni med bara 1 barn.
  • Gladskit
    Vefe skrev 2012-12-29 12:24:52 följande:
    Skönt att läsa att det faktiskt är ok med ett barn! Har en kille på 15 månader. Hade en grymt tuff graviditet, allvarliga foglossningar som fortfarande inte gått över, förlossningsdeppression mm.
    Jag känner att jag inte orkar varesig fysiskt eller psykiskt att gå igenom det en gång till. Och vet inte heller om min och sambons relation hade klarat ett sådant kaos igen.
    Tycker själv att jag/vi tagit ett moget beslut i att värna om den killen vi fått! Men så får man blickar och kommentarer som tyder på att man är hemsk och elak som "bara" skaffar ett??? Förstår inte logiken?
    Jag vill ju kunna leka och busa med min son, och ha en kropp som orkar det oxå. Och att vi som föräldrar inte brutits ner pg av allt som hände sist?
    Jag begriper nig inte på folk ibland...
    Tack för bra tråd!
    Så har jag också känt. Varför kan folk inte förstå att vi alla fattar beslut utifrån det vi tror är det bästa för oss? Och att ingens situation eller bakgrund är den andra lik.
  • Bambusa

är så glad, hade ett väldigt bra samtal med sambon igårkväll och de verkar som han hunnit smälta att ja verkligen vill ha minst ett till barn, så kanske kan de bli ett syskon till dottern nästa år.. känns som ja 'är på rosa moln just nu.. även om ja hade en jobbig graviditet efter mf i 4e mån, foglossning från helvetet från början till slut.. och sen avslutade vi med akutsnitt efter 9!cm helt naturligt.. bara för ja hade gbs infektion som ingen märkt innan.. trots ambulansfärd tillbax för mera antibiotikadropp, låg inlagd några dygn på kvinnokliniken, eftersom ja blivit utskriven från bb redan, men fick ha bebis med mig iaf.. amningen va seg att få igång, men sen flöt allt på efter en väldigt smärtsam uvi en månad efter snittet..   är ändå hoppfull om naturlig förlossning nästa gång, och att de kan gå bra.. annars blir de väl ett snitt till då, gör ju jävligt ont efteråt, men man överlever ju..

men de är svårt om man är oense, för de är inget man kan va säker på förs man fått ett barn, då vet man om man vill ha fler eller inte.. men ja är lika säker som innan på att ja vill ha fler..  

• Dripknot

Jag brukar säga till idioter som påpekar i tid och otid "att är det inte dags för 2:an snart???" såsom följer: "Näe, jag lyckades så bra med ettan så jag behöver inte försöka en gång till".

Det får tyst på dem.

Alternativt säger jag att de gärna får hosta upp 6500:- per månad åt mig tills jag trillar av pinn om det nu är så j-a viktigt för dem om det blir en tvåa i detta hushåll! För det är vad jag kommer gå back om jag får ett till barn med en ny man då jag uppbär efterlevandepension.

Men säg den dag då folk fattar hela dilemmat..... Vad är en bal på slottet........?

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • greta2

Fördelen med ett barn är att det är så lätt att bara ha ett barn. Dottern är 6 år snart. Vi åker hit och dit, fikar på affärscentra och kan ge henne en massa uppmärksamhet. Vi har lugnt och skönt hemma och det är stor skillnad på då familjens kompisar kommer med sina 2-3 barn och allt röj som blir då. Då de gått hem så tänker vi " äntligen bara vi". Vänner och kusiner har hon många och dagis går hon ju på så det tränas socialt där. En nackdel är att hon inte har någon jämnårig som står henne nära som ett syskon kan göra. Vänner kommer och går men syskon består. Men det är ju inte säkert att de skulle bli så nära varandra, det vet man ju inte.

• VIDE MI
    Tygtiiger skrev 2012-12-08 22:15:28 följande:
    Jag är ensambarn. Det har många fördelar. Man får uppmärksamhet från sina föräldrar och slipper jämföras med ett syskon, man får lära sig att sysselsätta sig själv, man får inte konstiga idéer om millimeter-rättvisa (det är bara människor som vuxit upp med täta syskon som mäter saftglas med linjal) och statistiskt sett så klarar man sig bättre i skolan (nobelpristagare är oftast ensam- eller äldstabarn).  Nu har jag förvisso två barn själv, men vi försökte inte få en tvåa primärt för att det inte skulle vara synd om ettan. Vi, som vuxna, ville ha ett barn till. Det är sex år mellan barnen och de har stor glädje av varandra och slipper konkurrera. Säg åt dina vänner att de kan ta sig i röven. Bara för att de inte var nöjda med sina första två - tre barn utan var tvungna att försöka igen så  behöver du inte göra likadant. Säg som det är, att du är så nöjd med barnet du har och behöver inte försöka en gång till. (Jo, när ens "vänner" är så elaka som dina så får man faktiskt vara lika elak tillbaka.)
    Krupke, we've got problems of our own!

Håller med! Sedan tycker jag det är närmast vidrigt att skaffa fler barn för att det äldsta ska få något att leka med, som ett jävla marsvin!! Nej, alla ska vara lika värda och önskade av föräldrarna, ingen ska behöva vara " lekkamraten" .
  • Lillsudd

Jag tänkte mig nog flera barn innan jag var gravid och dottern föddes. Nu tänker jag att jag fattar ett nytt beslut när dottern fyllt två men att det förmodligen blir en familj med bara vi två.

Som jag ser det kan syskon visserligen vara en fantastisk gåva att ha (inte för det äldsta barnet - då kan jag ju som sagt lika gärna ge henne en katt - utan för dem alla att ha varandra), inte minst när jag är borta att ha någon som också minns samma barndom och samma människor. Någon som delat all det där. Men det kan också vara en gåva att få vara ensam med sin/a förälder/ar. Jag har ett liv jag njuter av nu tillsammans med min dotter, men jag kan se att om jag skulle gå igenom en graviditet och säg... få alla problem med lillasyskonet som vi haft nu - då hade vår njutbara tillvaro under lång tid varit en kamp för att få det att fungera. Och inte för att säga att flerbarnsfamiljer inte njuter, men jag kan se att det i mitt liv skulle vara stor risk att det blev en evig snurra av hämta-lämna-följa-göra med fler barn än dottern. Det skulle fungera, men jag vill ge min dotter - ge oss - gåvan av att ha ett liv som inte bara fungerar utan är bra. Och vi har det fint, jag skrattar mer än jag någonsin gjort och ja... jag vill ha det livet kvar. Och jag tror att min dotter får en helt annan typ av gåva än den hon haft i ett syskon, av att ha en mamma som faktiskt har roligt med henne i vardagen.

• Holk
    Tygtiiger skrev 2012-12-08 22:15:28 följande:
    Jag är ensambarn. Det har många fördelar. Man får uppmärksamhet från sina föräldrar och slipper jämföras med ett syskon, man får lära sig att sysselsätta sig själv, man får inte konstiga idéer om millimeter-rättvisa (det är bara människor som vuxit upp med täta syskon som mäter saftglas med linjal) och statistiskt sett så klarar man sig bättre i skolan (nobelpristagare är oftast ensam- eller äldstabarn). 

Nu har jag förvisso två barn själv, men vi försökte inte få en tvåa primärt för att det inte skulle vara synd om ettan. Vi, som vuxna, ville ha ett barn till. Det är sex år mellan barnen och de har stor glädje av varandra och slipper konkurrera.

Säg åt dina vänner att de kan ta sig i röven. Bara för att de inte var nöjda med sina första två - tre barn utan var tvungna att försöka igen så  behöver du inte göra likadant. Säg som det är, att du är så nöjd med barnet du har och behöver inte försöka en gång till. (Jo, när ens "vänner" är så elaka som dina så får man faktiskt vara lika elak tillbaka.)

• Delia

Jag är ensambarn och trivs alldeles utmärkt, har aldrig saknat eller velat ha några syskon.

• korfu08

Tycker inte att dina vänner är riktiga vänner när de resonerar som de gör, man har rätt att själv välja sånt på egen hand, vi skulle också behövt gå igenom IVF pga sjukdom hos min make, och jag blev allvarligt sjuk för två år sedan och insåg då att jag inte skulle orka med en IVF och vi bestämde att satsa på familjen vi tre, och idag mår jag bättre än nånsin och maken med och vår dotter nu 7 år vet hur det är och är en underbar liten tjej och vi har det bra och det är väl viktigast, sen får andra tycka vad de vill, men de kan inte bestämma en sån sak.  Stå på dig TS

• gemigsinnesro

Vår 2.5-åring är ett sk funktionellt endabarn då mina äldre barn är 17 och 18 år äldre än henne. Jag var inne på att ge henne ett syskon till relativt tätt pga min och sambons ålder (nu 42 och 43 år) men sambon var inte riktigt med på noterna då och nu verkar det vara för sent dels pga ålder då samt en sjukdom hos sambon som påverkar fertiliteten.
    Ibland känner jag mig jätteledsen över det faktum att hon inte får ett syskon i nära ålder och ibland ser jag helt klart fördelarna med all uppmärksamhet och tid hon får från oss alla. Något som jag vet att de äldre barnen inte fått lika mycket av dels för att de var två st med bara 1 år mellan sig och jag var yngre och ensamstående med dom från tidig ålder. Samtidigt njuter jag själv i fulla drag av henne och det är också något som jag knappt hann med med de 2 andra barnen då allt gick mer eller mindre enligt löpandebandsprincipen känns det som nu i efterhand. 
    Blir det ett barn till här så blir jag väldigt lycklig men blir det inte så känner jag mig helt nöjd ändå :). 

Svar på tråden Ni med bara 1 barn.