nattregn skrev 2012-12-10 10:30:17 följande:
Du är inte knäpp någonstans. Ibland är det skittufft att vara bonusmamma och det är okej att känna så, Att ge sig själv rätt att få känna så och känna sig ledsen för det innebär inte att man få agera ut dessa känslor på barnen, vilka vissa här uppenbart tror att du gör.
Jag tror att alla bioföräldrar också känner att deras barn är jobbiga, så pass jobbiga så att de knappt står ut med dem faktiskt. Men för dem blir det värt det eftersom de även får den ovillkorliga kärleken från sina barn. Det är helt okej som bioförälder att känna så här då och då, så varför är det helt förförligt att göra det som bonusmamma? Som bonusmamma få man ju inte en iaf inte ibörjan de där mysiga stunderna som gör det hela värt det. Det är okej att tycka att barn är jobbiga så längre man inte agera ut det på dem.
Du skriver ju faktiskt själv att vissa dagar tycker du om barnen, fundera på vad som är annorlunda dessa dagar när du gillar dem? Kanske är du mindre stressad, har mer energi att leka osv? Fokusera på de bra dagarna istället för de dåliga!
Jag tror att mycket av de här känslorna kommer lätta om du är ärlig mot dig själv och även säger som det är till din sambo, att det känns lite jobbigt och att du känner dig lite utanför men att du önskar att det vore på ett annat sätt. Jag undrar också hur mycket du har boundat med barnen? Kanske ska ni hitta på saker utan pappa så ni får en bättre relation?
Själv kan jag känna att när sambons barn är jobbigt så bara gaaaaaaaaaaaaaaaaah! Jag har ju inga som helst gulliga bebisminnen från det barnet. Inget 'myskapital' att ta av när det är jobbigt. Barnet är dessutom i en trotsålder och testar testar TESTAR hela tiden, och mamman har inte alls samma regler som vi, hos mamman får barnet som det vill om h*n kastar sig bakåt på golvet och skriker. ibland dunkas också huvudet i golvet, men man ser att barnet gör det på ett sätt som inte skadar det, men mamman ger direkt efter = barnet är bortskämt. Hos oss ser man början till skrik och kasta sig bakåt, sen avbryts det, som om barnet kommer på att just det, här hjälper det inte. Men ska alltid testas ett par ggr först, för att kolla om vi har samam regler som sist antagligen.
Sen vet jag ju också hur sambon hade det när han försökte vara en förälder tillsammans med mamman, eftersom vi var vänner då, han var den jag ringde när det var jobbigt, jag var den han ringde. Givetvis fattar jag att det han har berättat är hans sida, men hon känner mig genom honom och hon berättade också visa saker som jag kunde lägga till det han berättade och få en ganska klar bild av hur det var.
När hon nu anser att det är hans skyldighet att ställa upp på HENNE och ger honom skuldkänslor som att han inte tänker på baaaaaaaaaarnet (vad fan nu barnet har för glädje av att sambon åker 14 mil för att hänga upp en tavla hos mamman vet jag inte..) osv, så han mår urdåligt.
Så eg rä det itne barnet i sig som är jobbigt, utan hela relationen sambon, mamman, barnet. Och jag har inte haft chans att bonda nå vidare, eftersom vi har barnet så sällan. Nu ska vi dock ev få ha tors till måndag i mellandagarna, så kanske kan vi hitta en egen liten samvaro, barnet och jag, det hinner man inte ritkgit på fredag vid 18-19 till söndag 14-15 då barnet ska hem igen.
Då kanske jag kan tanka lite myskapital som jag kan ta av när det inte är riktigt lika kul längre.