Brumma skrev 2012-12-11 08:33:20 följande:
TS - säger som jag brukar säga i dessa situationer - iochmed att du är MEDVETEN om "problemet", VILL ändra på det och försöker hitta ett sätt att göra just det, så är du inte alls ngn hemsk person
Det är otrolig skillnad på att konstatera att man inte gillar situationen men ägna all kraft åt att klaga eller göra den värre, och att, som du, se problemet och försöka hitta orsaken.
Viljan att göra det bra är allt!
Sen är sju månader väldigt kort tid, även om man kan bli en familj på den tiden (jag anser att jag, min man och hans dotter blev det), så har allt du känt till kastats omkull.
Ja, du visste att han hade barn, men det är ngt av det löjligaste argumentet jag vet.. Klart som f-n man vet att mannen man träffar har barn, det innebär inte att man vet hur det är att LEVA med barn..
Jag har både biobarn och bonusbarn, jag hamnar i situationer jag inte kunnat veta ngt om innan hela tiden..
Oberoende av hur länge ni känt varandra innan ni flyttade ihop, så är det ett stort steg att plötsligt anpassa sitt liv till inte bara en person (mannen du faktsikt blivit sambo med), utan även barnet, barnets mamma, eventuellt barnets mammas nya..
För även om DE inte bor med er, så är de med och påverkar vardagen.
Hela tiden finns mamman där och påverkar DIN tid..
Det är så det är och ja, "du visste det"

MEN, det påverkar inte mindre för det...
Du har fått många kloka råd här ovan. Att försöka se skillnaden på de gånger det funkar bra och när det inte gör det, försöka komma underfund med var problemet ligger och "attackera" det därifrån.
Skaffa ett eget litet "krypin" där du kan dra dig tillbaka ibland o bara vara själv.
Det är skitsvårt att vara bonusförälder, man vet inte vilket ben man skall stå på, förväntningarna från sambon, omgivningen, vänner...
En del tyckte jag självklart skulle bli "mamma" när jag flyttade ihop med min man.
En del tyckte jag skulle låta allt vara pappans ansvar o leva mitt liv som tidigare..
Nu blev det inget av det, utan jag hittade min egen väg, tillsammans men min man OCH barnet.
Jag tycker inte du skall ge upp, men att du kanske behöver prata med din man. Inte berätta direkt HUR du känner, som du gör här - man kan vara väldigt tunnelseende när det gäller ens egna barn..
Men berätta att du inte hittat din "roll", att det känns jobbigt att plötsligt förväntas leva som en familj, att du måste få andas själv ibland också..
Tryck på att du VILL det här, att du vill leva med honom och barnen, men att det blivit mer intensivt än du var beredd på.
Gör du någonsin något med barnen själva?
Det hjälpte mig att få kontakt med min bonus.. Man känner sig lätt övervakad med föräldern i närheten, oavsett om det är så eller inte.
man är rädd att göra fel, vilket leder till att det BLIR fel..
så att göra ngt kul själva, typ gå till lekplatsen 8beroende på ålder), till ngn djurpark etc.. kan vara ett bra sätt att kunna skapa en egen relation till barnen som inte är avhängig pappan..
Vilken roll vill DU ha till barnen, och vilken roll vill PAPPAN att du skall ha?
Förväntar han sig ngt du inte är villig att ge?
Har ni diskuterat det något?
Även en sån sak kan ju göra ditt och barnens förhållande ansträngt, om du inte riktigt vet hur du skall agera?
Klok som en uggla. Även om vi har haft olika roller och relationener när det gäller våra egna situationer så brukar vi ha ganska lika uppfattningar.
För att det skall fungera så måste den nya partnern och barnen skapa en relation som alla är bekväma med och det kan ta olika lång tid och det ska ta den tiden som det behövs, det går inte forcera fram något.