• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-24 09:15:51 följande:
    Dåså, då var vi igång igen. Frugan ringde någon mil hemifrån i 330'n, "den bara dör när jag svänger". 
    Väl hemma efter omstart kom den inte runt kröken uppför gatan där vi bor. 
    Koll av batteri/laddning med motorn på (misstänkt låg) tomgång: 14 Volt. 

    Provkörning, tvekar vid acceleration, men drar sen hårt, bra och rent hela registret, men lite lite seg att komma iväg. Blinkar höger in på macken, lägger om ratten, Servot blir tungt och bara tändningen är på, rullar in med död motor. Tankar, startar om, åker hem incidentfritt. Tomgångsvarv på hemma på uppfarten gräsligt lågt ---> i.imgur.com/Hx6rICs.jpg

    Symptomen verkar tyda på trasig kamaxelgivare. 

    /Puppa
    Intressant, stallägaren har samma problem med sin Skoda. Ska höra om de har samma problem med tomgången.
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-24 09:15:51 följande:
    Dåså, då var vi igång igen. Frugan ringde någon mil hemifrån i 330'n, "den bara dör när jag svänger". 
    Väl hemma efter omstart kom den inte runt kröken uppför gatan där vi bor. 
    Koll av batteri/laddning med motorn på (misstänkt låg) tomgång: 14 Volt. 

    Provkörning, tvekar vid acceleration, men drar sen hårt, bra och rent hela registret, men lite lite seg att komma iväg. Blinkar höger in på macken, lägger om ratten, Servot blir tungt och bara tändningen är på, rullar in med död motor. Tankar, startar om, åker hem incidentfritt. Tomgångsvarv på hemma på uppfarten gräsligt lågt ---> i.imgur.com/Hx6rICs.jpg

    Symptomen verkar tyda på trasig kamaxelgivare. 

    /Puppa
    Hur mycket soppa hade du i tanken?
  • Pallas

    På Seaten var det iaf batteriet, vad det verkar. Har startat som en klocka sedan jag laddade det. Märkligt att det inte gick med kablar?

  • KimPossible

    Hej och tack för tips och välkomnande! Nu går bilen som den ska igen, vettefasen vad det var som blev fel. Vi tog bort tändkassett och kollade, kontakten till den satt lite glappt tyckte jag så det kan ju vara det. Slängde i K-sprit, fyllde på olja och tankade upp den. Nu låter den normalt.

    Nu är det nästa bil och nästa projekt som måste tas tag i, fixa bromsar på Toyota Carina från -96. 


    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-02-24 20:00:10 följande:
    Hur mycket soppa hade du i tanken?
    Det var lågt. 1/4 tank, max.

    Tankade upp lite, till över hälften, och hade själv en idé om att den fått i sig lite av "sumpen". 
    Rimligen skulle man behöva ta ner tanken o verkligen göra rent på en bil med över 25k på mätaren, men ändå.. symptomen är de jag fatsnat på, d.v.s symptom på just kass kamgivare. 
    Och tomgång när bilen står still är också oroande låg.
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-25 11:57:23 följande:
    Det var lågt. 1/4 tank, max.

    Tankade upp lite, till över hälften, och hade själv en idé om att den fått i sig lite av "sumpen". 
    Rimligen skulle man behöva ta ner tanken o verkligen göra rent på en bil med över 25k på mätaren, men ändå.. symptomen är de jag fatsnat på, d.v.s symptom på just kass kamgivare. 
    Och tomgång när bilen står still är också oroande låg.
    Tänkte mest om förpumpen var paj den som pumpar bensin mellan tankhalvorna.

    Tror inte alls på så mycket shit tankarna är så bra idag och bensinen innehåller dessutom etanol.
    Vill du göra rent tanken tanka ännu mer etanol tex 25 % i en full tank och kör så en 3--5 tankar.
    efter det vill man byta bränslefilter.
  • Rabarbapuppa

    Tog bilen till jobbet idag. Inga som helst problem. Jäkla märkligt.
    Men men, nu har jag reservdelar på väg hem i posten från Tyskland och så ska jag träffa en kille i grannkommunen i början av mars som erbjudit sig kolla ev. felkoder med BMW-scanner.

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-27 09:05:40 följande:
    Tog bilen till jobbet idag. Inga som helst problem. Jäkla märkligt.
    Men men, nu har jag reservdelar på väg hem i posten från Tyskland och så ska jag träffa en kille i grannkommunen i början av mars som erbjudit sig kolla ev. felkoder med BMW-scanner.
    Passa på å släck airbaglampan.
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-02-27 19:39:16 följande:
    Passa på å släck airbaglampan.
    You bet.
    Fast peppar peppar, den har också lyst med sin frånvaro i snart två månader. 
    Faktum är att jag ska köpa den här killens diagnosprogram och kontakt/sladd så jag kommer sedemera kunna hantera detta själv hemma i garaget.

    /Puppa
  • Rataxes
    Rabarbapuppa skrev 2014-02-28 09:15:37 följande:
    You bet.
    Fast peppar peppar, den har också lyst med sin frånvaro i snart två månader. 
    Faktum är att jag ska köpa den här killens diagnosprogram och kontakt/sladd så jag kommer sedemera kunna hantera detta själv hemma i garaget.

    /Puppa
    Funkar det inte med en billig från DX.com och gratisprogram till mobilen?

    Jag har en återkommande felsignal som jag enkelt släcker med en http://dx.com/p/super-mini-elm327-bluetooth-odb2-v1-5-car-diagnostic-interface-tool-blue-232018#.UxB1AE2Ya70 och gratisprogram.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Mekarskryt!