• Tant T

Magkatarr - omeprazol?

Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".

Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?

Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?

• Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?
  • L1ber

Har tyvärr inga mattips då jag själv sökt efter det.. (är dock gravid så förstår ju varför jag har sån halsbränna och sånt illamående). MEN jag kan säga att något som faktiskt hjälper för mig är att göra olika yogaövningar. Finns flera som är jättebra för matsmältning osv. Var toppen för mig, vet inte om det funkar för dig men testa kanske:) Hoppas du hittar några bra mattips, jag fortsätter läsa här för jag är också intresserad!

• Lindsey Egot the only one

Jag blev ännu sämre av omeprazol och kom inte ur sängen. Tog en morgon kväll men det var medicin som läkare ordinerat mig efter en gastroskopi så det var konstaterad irriterad magslemhinna.

• Yinsan

För att vända min mage så äter jag konstant knäckebröd typ Wasa Husman eller liknande, smular gärna ner en eller två skivor i en magvänlig fil eller yoghurt. Om jag inte vänder det snabbt nog så äter jag inget annat än knäckebröd och fil, vanlig mat till övriga familjen.
    Proviva dricker jag också flera glas om dagen, även där kan jag ibland smula ner lite knäckebröd.
    Omeprazol äter jag 1 om dagen ihop med ovan övriga mat och det brukar ge sig på några dagar men det beror ju på hur länge man har ignorerat symptomen innan.

När jag säger att jag äter knäckebröd konstant så menar jag det verkligen, har alltid knäckebröd i handväskan, på mitt nattduksbord, äter knäckebröd när jag vaknar på natten, sköljer ner med lite vatten.
    Min man har börjat förstå nu 8 år senare att om jag säger att jag behöver knäckebröd så menar jag det och han fixar det även om det är mitt i natten.

Har ibland fått rådet att ta två omeprazol som en startkur och sedan dra ner till 1 efter en dag eller 2, numera gör jag lite som jag känner och tror behövs för att vända det. Kompletterar även med samarin och link/novalucol vid behov.
    Bubbelvatten är mycket lättare att svälja än vanligt vatten för mig iaf.

Lycka till!

• Clotilda

Mariekex och - hetaste tipset - sparris. Antingen kokt eller konserverad. Den ska vara mjuk. Köp hem ett gäng konserver och börja tugga.

• Lili78

Jag har magkatarr som ställer till med jämna mellanrum . Har tyvärr ingen mattips tyvärr, förutom knäckebröd och yoghurt/fil . Däremot ska du absolut undvika : juice , citrusfrukter , bananer, vit bröd, kakor, bullar och allt som smakar surt , och så tar du dina tabletter .

Jag brukar nästan bara leva på fil , knäckebröd, ibland nyponsoppa och dricker bara vatten tills det har lugnat ner sig .

• Bondtösen

Hej hej
    Kan berätta att jag spyr ca3 gånger om dagen mer om jag är stressad kan inte röra mig efter jag ätit. Och morgnarna är jätte jobbigt då jag legat ner under natten.

Jag har en bråk på magmunnen. Min Magmun stänger alltså inte som den ska. Vilket gör att jag spyr och kan få ont i övre delen av magen.
    Oftast hjälper smärtan när jag väl har spytt. Detta är något som blivit sämre ju äldre jag blir.
    Saker som gör det värre att äta när jag är som sämst, stekt mat, koffein, alkohol, skal på tex gurka.
    Saker som är bra, ljust bröd utan smör. Torkat upp i magen, kokt mat pasta, kokt kött, gratänger med lite fett i tex Fiskgratäng.
    Hoppas jag hjälpte med nått!

• Tant T

Tack för tips!

Har nu tagit en Omeprazol på morgonen och en på kvällen i två dagar, Galieve Mint eller Gaviscon tugg, efter måltid, tycker att jag känner mig lite bättre idag. Och på kvällen känner jag mig alltid mycket bättre, känner dock av att magen inte är som den brukar, hungersug med jämna mellanrum, fredagsmyste med Mariekex igår kväll, yummie...

Får man inte ha smör på rostbrödet/Mariekex/smörgåsrånen?
    Fiskgratäng är alltså oxå ok? Tänkte köra på nån pasta och pastasås ikväll, det borde väl funka? Tips på pastasås som är lindrig för magen?

• Clotilda

Du måste nog komma på själv vad som funkar för dig. Det är olika. Vissa kan inte äta fet mat, mejerier, stekt, vitt bröd etc. Andra lindras av fil. Försök ha lite koll om det blir värre eller bättre av det du äter. Men jag rekommenderar att ha sparris hemma om du får en liten attack av något du äter.

• Gizmo

Jag har haft magkatarr i ca 30år. Det som har hjälpt mig när det är som allra värst, kan inte äta någonting då, är havregryn (direkt från paketet), torrt och jävligt, men det suger upp magsyran. Du bör inte skölja ned grynen med vatten för då sväller dom och du får ännu mer besvär.

Pepcid Duo är den bästa medicinen, den hjälper direkt, alla fall för mig.

• Deiia

Jag brukar ta Omeprazol på kvällen och om jag mår riktigt dåligt Pepsid på morgonen.
    Sedan ku kan köpa Samarin i din vanliga affär. Det kan lätta besvären ibland.

Det viktigaste är nog att du inte dricker kaffe! Kaffe är det som är värst för mig i alla fall. Fy vad illa jag mår av det....  

Om besvären fortsätter kanske du ska gå tillbaka till VC.  Dom kan ta ett avföringsprov för att se om du har magsårsbakterier. Om du har det så finns det behandling med antibiotika att få.    

Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?