Magkatarr - omeprazol?
Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".
Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?
Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?