• Tant T

Magkatarr - omeprazol?

Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".

Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?

Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?

• Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?
  • Bella8

Tant T: Skönt att höra att du bara fick fortsätta med Omeprasolen lite till, men jag håller med JP om att man inte ska hålla på och mixtra själv med mediciner dock... Även om jag faktiskt redan läst på FASS att läkarna ofta ordinerar just 2 Omeprasol per dag om besvären ej gått över... och att går dt inte över då så kan det bli ordination upp till 8 veckor...

Hmm, gör ju  att jag som faktiskt fått Omeprasolen utskriven av läkare funderar på att ta 2 st om dagen istället - men kanske ska ringa min läkare först! Ett helvete att hålla på såhär ju och som du säger all Googling gör inte saken bättre direkt *magsår, leversjukdom, bukspottskörtelinflammation, gallsten* Huvva! Jo, jag mår lite illa och det är värst när jag ej ätit...

Ja du Tant T, det är nog inte bara maten i mitt fall heller som ställt till det! I mitt fall har jag de senaste året råkat ut för en tumör i sköldkörteln, grav hypotyreos efter operationen, en svärfar diagnosticerad med och död i lungcancer efter endast 6 månader, en mamma som fått total njursvikt och dialys och blodcancer diagnosticerad, en man som fått diagnosen grav hypotyreos (sköldkörteln), en vattenskadad sommarstuga där 70% av golvet fick rivas upp, mitt jobb har dåligt med projekt och jag riskar att mista mitt älskade jobb och som kakan på moset så har jag inte än fått Levaxinet stabilt för sköldkörteln utan pendlar mellan Hyper och Hypo - what a mess! :o

Så jag har haft mycket med läkarvården att göra och är bra trött på detta, har en lunta med provsvar och labrapporter och vet exakt hur jobbigt det är med sjukvården och att gå igenom allt där...

Håll tråden levande och uppdatera lite hur du mår om nån vecka! Ska hålla tummarna för att du är bättre tills Thailand! Vart ska ni åka? 

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • kokos

Alltså jag blir galen! Nu har jag halsbränna 24/7 magen svullen som i typ 8 månaden. Häromdagen fick jag en smärta i ungefär 30 min som gjorde att jag inte kunde stå upp. Omeprazolen verkar inte hjälpa längre....

• Lindsey Egot the only one

kokos

Du behöver ju kontakta en läkare som kollar upp dig ordentligt. Först kolla med gastroskopi så det verkligen är magkatarr. Sedan ev kolla om det är gallsten.

• kokos

Jo det är sant. Är bara så grymt rädd för gastroskopi :-/ men du har rätt. Ska söka vård på måndag.

• Lindsey Egot the only one

Kokos

Du får lugnande så pass att du tuppar av. Har gjort det två gånger.

• kokos

Har kontaktat VC idag så min husläkare ska ringa mig imorgon. Hoppas man slipper bli sjukskriven bara...

• kokos

Fick en annan medicin utskriven, pantoprazol. Någon som ätit den? Ska äta den två veckor om den inte hjälper blir det gastroskopi...

• kokos

Hur mår ni alla? Jag har nu ätit pantoprazol i ca fyra veckor och känner av magen nu igen Ringde läkaren i fredags så får väl samtal imorgon hoppas jag. Uppsvullen, svag halsbränna och ont i magen stundvis. Missade ta en tablett en morgon och vid 11 tiden på dagen hade jag så ont att jag höll mig i en bänk på jobbet för att kunna stå upp... Fattar inte vad som är fel :-/

• Jojja

Hej!!

Jag har haft en obehaglig tryckande känsla i magen sen i torsdags, och idag är det ju måndag, så det har alltså pågått i ca fem dagar.
    Jag kände av en tryckande känsla i diafragman och halsen vilket jag aldrig har känt förut. Det har inte pågått exakt hela tiden utan det blev bättre i lördags. Kände inget alls, men söndag/igår eftermiddag så började det kännas igen.
    Igår kunde jag inte gå riktigt upprätt, och det kan jag inte på en gång när jag ställer mig upp idag heller.
    Jag ringde till vårdcentralen i morse och de sa att det kunde vara just magkatarr (som jag inte riktigt förstår mig på eftersom det står att det inte finns något som egentligen heter så utan att det är ett samlingsnamn). Hon rekommenderade mig att ta dessa Omeprazol. Jag vet inte om det finns olika och jag vet inte vad det gör för skillnad att använda de olika i så fall. Det är i alla fall kapslar på 20mg.
    Är inte säker på att detta har någonting med saken att göra, men för ett par veckor sedan fick jag sura uppstötningar till och från, var och varannan dag, men jag har inga nu. Och diarré kan jag också ha, men det kanske är för att magen inte är som den ska från början? 

Än så länge har jag inga problem med att äta, inte vad jag vet i alla fall, men det kan göra ont att andas in djupt.

Jag misstänker att det kanske kan vara magkatarr orsakad av stress i så fall, precis som Tant T verkar ha/haft.

Jag har ingen halsbränna i alla fall, eller något sår eftersom det inte svider, men det är så obehagligt och jag har tagit ledigt från jobbet sen i torsdags (alltså sjukledigt). Nu på onsdag är alltså sista dagen innan jag måste ha ett sjukintyg från läkare.
    Jag vill ju inte gå omkring med obehaglig känsla i magen när jag jobbar!
    HJÄLP!

Tror ni också att det kan vara magkatarr även fast jag bara har en tryckande obehaglig känsla i mage och hals? 

• evaulla

Jag håller på att trappa ner på T. Omeprazol. Har ätit protopumpshämmare i 2 år och ändå haft besvär ibland. Tänkte jag skulle försöka trappa ner och se hur det blir.

Nu tar jag Omeprazol 10 mg per dag, men det är jobbigt. Tar en dag i sänder. Mår mest illa, rapar , gaser, lös avföring x flera.

Får se hur länge jag står ut. Men nedtrappning måste få gå långsamt. Är det fier som vara mår illa? Är det någon som ätit lchf och blivit bra? Vad äter man då?

• kokos

Jag äter en omeprazol om dagen Ibland 2. Har ätit lchf och mådde jättebra efter en vecka. Men så tappade jag lusten osv. Man eller rättare sagt jag åt mycket ägg i alla dess former keso, grädde

Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?