• Tant T

Magkatarr - omeprazol?

Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".

Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?

Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?

• Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?
  • rumpkulla

Jag har magkatarr typ jämt. Äter Omeprazol sedan 1.5 år tillbaka och jag har haft precis samma symptom som dig. För min del tror jag att det är kosten som ställer till det. Jag klarar inte av en viss typ av mat, dvs en kolhydratbaserad kost. Inte ens fullkornsprodukter är snälla mot min mage.
    Kör därför en variant av LCHF och äter inte mer fett än vanligt men använder fullfeta produkter och är inte rädd för fettkanten på kött osv.
    Hade jag inte druckit så mycket kaffe hade jag varit helt symptomfri, men kaffe är högst nödvändigt. Annars somnar jag ifrån mitt barn under dagarna. 

• Tant T

Åhhh, idag har jag varit sämre igen! Det började nog igår eftermiddag med lite lätt obehag i magen och i morse kände jag av lite ont i magen igen och när jag kom till jobbet började ett svagt illamående komma! Sen har jag känt av småont och obehag i magen hela dagen (lyckligtvis gick illamåendet över), hur blev det så här?! Jag tar ju Omeprazol 2 ggr/dag, kombinerat med Galieve och Gaviscon! Har inte känt mig stressad, har mycket att göra på jobbet och en osäker anställningssituation, men trivs och har bra och roliga både arbetskamrater och arbetsuppgifter.

Alltså borde det vara maten, hur snabbt reagerar magen på det man äter?

Igår till lunch åt jag panerad fisk (fy fy) och kokt potatis men åt inte all panering (eftersom jag vet att man inte ska äta den men det fanns inget annat någorlunda passande i lunchmatsalen). Risifrutti åt jag sen på eftermiddagen och till middag fiskgratäng och kokt potatis (och råa morötter, det är nog oxå fy fy). Geggan ovanpå fisken innehöll ganska mycket smör (det var sån gegga man vispar ihop från en påse och blandar med smör och vatten). Lite senare på kvällen åt jag ytterligare en risifrutti. Dryck till detta har varit vatten, vatten och åter vatten, och Proviva blåbär och Actimel yoghurt till frukost (och en rostmacka med kokt skinka).

Nån som har nån idé?!

• Ordis
    Tant T skrev 2012-12-21 21:15:37 följande:
    Åhhh, idag har jag varit sämre igen! Det började nog igår eftermiddag med lite lätt obehag i magen och i morse kände jag av lite ont i magen igen och när jag kom till jobbet började ett svagt illamående komma! Sen har jag känt av småont och obehag i magen hela dagen (lyckligtvis gick illamåendet över), hur blev det så här?! Jag tar ju Omeprazol 2 ggr/dag, kombinerat med Galieve och Gaviscon! Har inte känt mig stressad, har mycket att göra på jobbet och en osäker anställningssituation, men trivs och har bra och roliga både arbetskamrater och arbetsuppgifter.

Alltså borde det vara maten, hur snabbt reagerar magen på det man äter?

Igår till lunch åt jag panerad fisk (fy fy) och kokt potatis men åt inte all panering (eftersom jag vet att man inte ska äta den men det fanns inget annat någorlunda passande i lunchmatsalen). Risifrutti åt jag sen på eftermiddagen och till middag fiskgratäng och kokt potatis (och råa morötter, det är nog oxå fy fy). Geggan ovanpå fisken innehöll ganska mycket smör (det var sån gegga man vispar ihop från en påse och blandar med smör och vatten). Lite senare på kvällen åt jag ytterligare en risifrutti. Dryck till detta har varit vatten, vatten och åter vatten, och Proviva blåbär och Actimel yoghurt till frukost (och en rostmacka med kokt skinka).

Nån som har nån idé?!
    Se till att komma till läkaren. Jag tar 40 mg om dagen. Har även postafen mot illamående. Gjorde gastroskopi och de hittade ett lite bråck som man inte åtgärdade, helt normalt sa läkaren när man passerat 30.

Jag kan inte äta apelsin, juice är döden, och när jag är som värst vill jag spy när jag dricker kaffe. Småäta blir jag sämre av och idag har jag lärt mig att om jag äter först kl 20:30 blir jag asdålig. Sämre än jag blir av 3 koppar kaffe på raken.

Jag har alltid pepsid-liknande medel hemma. Funkar bra vid akutillamående för mig. Det går att kombinera men jag får problem med nummer 2 vid stort intag.
    Vad man klarar och inte klarar är individuellt. Hittar du något som hjälper så kör på det. Är det något du blir sämre av glöm inte av det...
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Lindsey Egot the only one

Proviva svartavinbär är som bomull för magen.

• Tant T
    Ordis skrev 2012-12-21 21:36:13 följande:
    Se till att komma till läkaren. Jag tar 40 mg om dagen. Har även postafen mot illamående. Gjorde gastroskopi och de hittade ett lite bråck som man inte åtgärdade, helt normalt sa läkaren när man passerat 30.

Jag kan inte äta apelsin, juice är döden, och när jag är som värst vill jag spy när jag dricker kaffe. Småäta blir jag sämre av och idag har jag lärt mig att om jag äter först kl 20:30 blir jag asdålig. Sämre än jag blir av 3 koppar kaffe på raken.

Jag har alltid pepsid-liknande medel hemma. Funkar bra vid akutillamående för mig. Det går att kombinera men jag får problem med nummer 2 vid stort intag.
    Vad man klarar och inte klarar är individuellt. Hittar du något som hjälper så kör på det. Är det något du blir sämre av glöm inte av det...
    Ja, det där med bråck har jag oxå funderat på... Har du nån uppfattning om hur snabbt magen reagerar på det man ätit? Jag menar, hur ska man kunna veta vad det är som gör det värre om det kommer ett dygn eller tolv timmar senare? Eller är det så att man upplever en försämring redan efter en timme efter mat- eller dryckintag?
  • Loreena

Lax/kyckling, riktigt smör till och kokta grönsaker. Skippa allt vete och andra spannmål(vetet är dock värst)

• Satisfaction

Prova att sova med höjd huvudända. Jag har bullar upp med kuddar under madrassen och tycker faktiskt att det hjälper.
    Mitt problem är magont på natten, kan sen inte somna om för det gör ont. På dagarna har jag bara  ont som om jag går runt och är skitnervös. Inget illamående eller nåt surt. Äter omeprazol ibland men tycker höjd huvudända funkar bäst. Men ibland vete fan. Det enda som skulle hjälpa på riktigt var om jag kunde byta liv och slippa alla bekymmer.

• Tant T

Hur gör ni andra med maten nu kring jul?! Jag menar, hur mycket magkatarrssnällt finns det på julbordet?! Törs man äta köttbullar, prinskorv, sill, gravad lax, julskinka, janssons frestelse, och allt det som alla andra äter? Eller kommer jag att måsta koka fisk åt mig själv och dricka Proviva medan de andra äter julmat och skålar i öl och snaps?

• Ordis
    Tant T skrev 2012-12-21 21:41:40 följande:
    Ja, det där med bråck har jag oxå funderat på... Har du nån uppfattning om hur snabbt magen reagerar på det man ätit? Jag menar, hur ska man kunna veta vad det är som gör det värre om det kommer ett dygn eller tolv timmar senare? Eller är det så att man upplever en försämring redan efter en timme efter mat- eller dryckintag?
    2 min max.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?