• Tant T

Magkatarr - omeprazol?

Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".

Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?

Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?

• Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?
  • Tant T
    Ordis skrev 2012-12-22 00:20:03 följande:
    2 min max.
    Så snabbt?! Så vad kan det då ha varit jag åt som gjorde mig sämre igår?
     Om magen reagerar så snabbt på det man ätit, hur länge sitter reaktionen i? Om man inte fortsätter äta/dricka det som utlöst reaktionen förstås! Och hjälper inte Omeprazolen om man äter mat som magen inte tål? Jag menar, är det en förutsättning att man äter "skonsam" mat för att Omeprazolen ska hjälpa?

Idag känner jag mig lite bättre igen, kan bero på att jag är ledig och inte klev upp 5.30 imorse, t o m så jag är sugen på ett halvt glas vin till kvällen, vågar man det tro?

Åh, vad jag vill bli av med det här nu!! Åker till Thailand om en månad och är nu livrädd att detta ska vara kvar då, hur äter man skonsamt därnere?! Ris och bara ris dagarna i ända?!
  • Jesper f
    Tant T skrev 2012-12-22 16:26:59 följande:
    Så snabbt?! Så vad kan det då ha varit jag åt som gjorde mig sämre igår?
     Om magen reagerar så snabbt på det man ätit, hur länge sitter reaktionen i? Om man inte fortsätter äta/dricka det som utlöst reaktionen förstås! Och hjälper inte Omeprazolen om man äter mat som magen inte tål? Jag menar, är det en förutsättning att man äter "skonsam" mat för att Omeprazolen ska hjälpa?

Idag känner jag mig lite bättre igen, kan bero på att jag är ledig och inte klev upp 5.30 imorse, t o m så jag är sugen på ett halvt glas vin till kvällen, vågar man det tro?

Åh, vad jag vill bli av med det här nu!! Åker till Thailand om en månad och är nu livrädd att detta ska vara kvar då, hur äter man skonsamt därnere?! Ris och bara ris dagarna i ända?!

Du måste förstå att din mage är inne i ett jättekänsligt läge just nu, den har kämpat emot med allt den har, och har förlorat. Så även minsta lilla störning, kan få ganska stora konsekvenser, tills att din mage har åtreställt sin egen balans. Och det kan ta upp till ett år, utan att det är ovanligt. Tar du inte bort det som orsakar problemen, blir du aldrig bättre och riskerar får kroniska besvär, eller tom kirugiska förändringar som längre fram kan bli cancer-pantogena. Lägg därtill att både mag och tarm-cancer just nu ökar explossionsartat. Det du råkat ut för är inte att leka med - människor dör faktiskt av blödande magsår ännu i denna dag.

Iallamåendet - be att få utskrivet ett preparat som heter Primperan, som du tar 3 tabletter, en gång morgon, lunch, middag. Gör likadant med omeprazolen.. Också äter du det som en kur på minst 3 veckor.

Alkohol och kaffe ka du bara glömma just nu. Går inte alls. Juice likaså. Och precis som du säger, ända sättet att hjälpa magen att bygga upp slemhinnan igen, är att under tiden äta "snäll" mat. Dvs, inte fett, hårt stekt, hårt kryddat osv. Du får äta samma kost i Thailand som hemma. Mild ris och kyckling är mumma för magen. Snälla soppor kan du säkert få där. Undvik friterat. Fisk finns massvis i Thailand, så är bara äta på. Viktigt att du också äter REGELBUNDET och försöker äta ungefär lika stora portioner.
  • Lindsey Egot the only one

Tant T

Primperan är ett medel mot illamående som man ger gravida och cancerpatienter vid illamående och de är effektiva.

• Satisfaction

Bovetegröt ska vara et absolut snällaste mot magen som går att äta. Innehåller massor av nyttigheter också. Det lärde en dietist mig. Jag har provat, och det var gott, åt det med aprikoser.

• Lindsey Egot the only one

Råggröt eller bovetegröt med aprikoser, russin, katrinplommon och lite kanel är bra.

• Tant T

Hej, nu är julen över och jag har slarvat lite och ätit en matsked Jansson, en liten sillbit och enstaka knäck och nån chokladbit, jag har även druckit en halv snaps, aningens lite glögg och en fjärdedels glas rött vin. Därutöver har jag ätit kokt potatis, skinka (utan griljering och fett) till förbannelse, lättstekta köttbullar och prinskorv och risgrynsgröt. Och Omeprazol, 2 ggr/dag.

Trots mitt slarv så känner jag mig rätt ok, ytterst sällan känner jag av lite illamående, rapningar och halsbränna är i princip borta, så även det "nervösa suget" i magen. Ett visst obehag i övre delen av magen kommer dock emellanåt, oftast efter måltid, och jag får fortfarande rätt snabbt ett hungersug efter matintag.

Jag ska försöka återuppta någorlunda skonkost igen nu när julen är över, men det är så svårt att hitta på middag som även familjen kan tänka sig att äta! Kokt kyckling, kokt fisk, fiskbullar, pasta med pastasås (på creme fraiche, vågar inte med köttfärs), frikadeller, broccolisoppa, ja, jag tycker vi har lagat det mesta jag läst ska vara ok för magen.

Imorgon har jag dock ätit Omprazol i 2 veckor, de första 2-3 dagarna endast 1ggr/dag men sen 2ggr/dag.
    Ska jag fortsätta och ta 2ggr/dag nån vecka till för att se om det blir ytterligare bättre eller ska jag redan nu gå ner på 1/dag? Är rädd för att sänka dosen för tidigt och så kommer det tillbaka igen...

• Tant T

Ja, jag vet inte om jag sänkte dosen för tidigt eller om jag slarvat "för mycket" (slarvade lite på nyårsafton oxå...) för de senaste två dagarna har jag inte alls mått bra, illamåendet och obehag i magen på morgonen och förmiddagen är tillbaka, stickningar i bröstet, klump i halsen och hosta på nätterna, så pass så jag knappt har sovit nånting de senaste två nätterna. Idag skulle jag jobba efter ledigheten men jag var bara där till 11.30, sen åkte jag hem, jag mådde inte alls bra och dessutom galet trött. Nu har jag en tid hos läkaren i morgon förmiddag, blir snart galen på detta!! Det blir ond cirkel, ju mer jag googlar och tänker på magkatarren, när ska den gå över?, vad ska jag äta?, inte äta?, kan det vara hjärtat istället?, desto sämre mår jag! Jag börjar även bli orolig för Thailandsresan som stundar om 4 veckor, tänk om jag inte är bra då?!

Igår tog jag 2 Omeprazol och det tänker jag göra idag oxå, så får vi se vad läkaren säger imorgon, kanske byter han medicin?

Är det fler än jag som mår så här och hur gör ni? Hur kommer ni upp på morgonen och till jobbet? Är er man oxå less på att äta denna tråkiga mat? Får ni oxå åka och handla Proviva, kex, rostbröd och Verum flera gånger i veckan? Blä!!

• Bella8

Jaaaaag mår exakt lika!

Började efter 2 st julmiddagar inom loppet av en vecka där jag intog på tok för mycket mat och på tok för mycket champagne och vin! :/

Dagen efter sista middagen så började magen krångla - uppblåst och en värk i hela magen, mest upptill och till vänster. Kändes som att hela magen var inflammerad och uppsvälld.

Började med Omeprazol på julafton endast 1 om dagen och tyckte det blev bättre efter ca 6 dagar (det värkte inte längre i hela magen!), försökte undvika fet mat och drack inte en droppe alkohol under hela jul och nyårshelgen...

Fortsatte även med Omeprazolen men för ca 3-4 dagar sedan så blev det sämre igen! PUUUUH, så jävla trött på det här! Det värker (dock inte akutont!) och magen känns uppsvullen och när jag sitter ner så känns det som jag har en stor klump i magen upptill... så lägger det sig lite när jag går eller äter något men så poff, så är det samma igen... Känner av MAGEN HELA DAGARNA!

Idag har jag ätit Omeprazol i 12 dagar och ser ju att många av er andra ätit 2 om dagen där jag bara tagit endast 1 på morgonen! Undrar om jag skulle ta en till kvällen också men jag tycker gasigheten av Omeprazolen blivit så mycket värre.

Som tur är så är jag ledig fram till den 14 Januari men undrar hur tusan det ska gå att jobba med det här? Måste väl kontakta läkare jag också snart om det inte går över! Har känt av nåt liknande för ca 1 år sedan men då gick det över med bara några dagars Omeprazol, men inte nu... Fick även göra en gastroskopi som inte visade några fel! 

Hur gick det hos läkaren idag, Tant T?  

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Tant T
    Bella8 skrev 2013-01-03 17:48:12 följande:
    Jaaaaag mår exakt lika!

Började efter 2 st julmiddagar inom loppet av en vecka där jag intog på tok för mycket mat och på tok för mycket champagne och vin! :/

Dagen efter sista middagen så började magen krångla - uppblåst och en värk i hela magen, mest upptill och till vänster. Kändes som att hela magen var inflammerad och uppsvälld.

Började med Omeprazol på julafton endast 1 om dagen och tyckte det blev bättre efter ca 6 dagar (det värkte inte längre i hela magen!), försökte undvika fet mat och drack inte en droppe alkohol under hela jul och nyårshelgen...

Fortsatte även med Omeprazolen men för ca 3-4 dagar sedan så blev det sämre igen! PUUUUH, så jävla trött på det här! Det värker (dock inte akutont!) och magen känns uppsvullen och när jag sitter ner så känns det som jag har en stor klump i magen upptill... så lägger det sig lite när jag går eller äter något men så poff, så är det samma igen... Känner av MAGEN HELA DAGARNA!

Idag har jag ätit Omeprazol i 12 dagar och ser ju att många av er andra ätit 2 om dagen där jag bara tagit endast 1 på morgonen! Undrar om jag skulle ta en till kvällen också men jag tycker gasigheten av Omeprazolen blivit så mycket värre.

Som tur är så är jag ledig fram till den 14 Januari men undrar hur tusan det ska gå att jobba med det här? Måste väl kontakta läkare jag också snart om det inte går över! Har känt av nåt liknande för ca 1 år sedan men då gick det över med bara några dagars Omeprazol, men inte nu... Fick även göra en gastroskopi som inte visade några fel! 

Hur gick det hos läkaren idag, Tant T?  
    Jag mådde inte bra när jag kom till jobbet idag, illamående, irriterad i svalget och obehag i magen och inte blev det bättre av att jag smågruvade mig för att gå till läkaren. När jag väl sen kom dit och fick prata lite så kändes det bättre. Han skrev ut mer Omeprazol (de andra hade jag ju "lånat" av mamma...) och sa att jag kunde ta 2 om dagen i två veckor fr o m nu och sen skulle han ringa mig. Därefter, om det inte var nåt särskilt, så skulle jag köra 1 om dagen i två veckor som lite nedtrappning. Jag frågade om den här rekyleffekten och han sa att den inte bör sitta i mer än ett par dagar - en vecka. Jobbigt nog...

Bella8, mår du inte illa av din katarr? För mig är det det som är värst, och så suget i magen ungefär som när man är nervös, som kommer emellanåt. Försöker verkligen att inte tänka på "jobbiga" saker men har en del sånt runt mig nu så det är svårt, beslut måste tas, grubbleri och grubblera.

Men jag har lovat läkaren inte att googla mer iaf, Jag erkände att jag googlat som en tok på magkatarr, symptom, osv. och därmed har oxå mitt oroande ökat, och därmed oxå magkrånglet. För min del är det inte maten som ställt till det här utan det måste vara stressen/oron i mitt liv de senaste månaderna. Och tankarna det utlöst. Hur löser man det? Då hjälper det inte att äta kokt fisk och vetediet...
  • JP01

Bra att du kom till läkaren tillslut, man ska inte hålla på och självmedicinera som du gjort med andra personers medicin. Nu var det ingen fara i just det här fallet och du fick utskrivet samma sak som det du själv testat, men det kan man ju inte veta. Det som passar på en person passar inte nödvändigtvis alla och det är inte bra att själv ställa diagnos genom att googla. Då brukar man snart kunna sluta sig till att man ligger för döden, borde amputera ett ben och är gravid fasten man är man, för sympton som stämmer är lätt att hitta. Man kan faktiskt förvärra saker och ting med fel medicin. Så bra att du kom iväg TS och ni andra som har liknade problem, se för sjutton till att söka läkarhjälp, iakta era symptom under några dagar och skriv ner det och ha med till läkaren så blir det lättare att argumenter och förklara.   

Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?