• Tant T

Magkatarr - omeprazol?

Har under en veckas tid haft ett illamående from hell (som oxå är värst på morgonen och förmiddagen, efter lunch nån gång brukar det börja kännas bättre, nej, jag är inte gravid!) och de första dagarna även ont i övre delen av magen (numera mer som ett obehag i övre delen av magen) som kommer och går. Rapningar, känsla av klump i halsen emellanåt och viss halsbränna ibland är oxå sånt jag känner av. Var till hälsocentralen i början på veckan men efter som jag fick 38.4 i feber på kvällen precis när det hela började förra torsdagen (och det är enda gången jag haft nån feber under den här tiden) så trodde underläkaren att det var nån typ av magsjuka. "Man kan vara magsjuk utan att kräkas och ha diarré".

Jag har nu mer el mindre diagnostiserat mig själv med magkatarr, dels pga symptomen och dels pga att illamåendet inte går över. Jag har fått Omeprazol pensa 20 mg av min mamma, som har det på recept, och jag har börjat tagit tabletterna (i kombination med Galieve) men endast en om dagen (imorse var nog tredje dagen jag tog en), det jag funderar över är om man kan två om dagen, en på morgonen och en på kvällen? Eller ska man bara ta en, som det ju står i produktbeskrivningen...?

Nån som har några bra matförslag att servera som både jag och familjen kan äta? Kokt fisk och ris är ju en klassiker, vi åt fiskbullar och ris häromdagen (maken värmde en fryspizza istället, "aldrig att jag äter fiskbullar!"), men vad finns det mer att äta för att ta sig igenom denna plåga? Har varit hemma från jobbet i fem dagar, jobbade första dagen idag, och morgonen/förmiddagen var inte att leka med, trodde inte jag skulle ta mig igenom dagen, men efter lunch började det räta upp sig lite mer. Nån som orkat läsa ända hit och har några tips?

• Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?
  • Tezz77

Hej som någon skrev mariekex eller digestive att småäta på. Jo det är bra att småäta om man har magkatarr. Youghurt, fil, smothie mjöl är bra att äta två gånger om dagen sedan är potatis bra. Att tex göra potatis soppa är ju gott. Min mamma gjorde frikadeller  till mig alltså kokta köttbullar, servera det med tomatsås så smakar det gott. sedan tycker jag att ungsmat är bättre när man tröttnat på stekt tex att göra lax i ugn, köttfärslimpa borde funka. Undvik stekt och fet mat. Sedan rekommenderar jag proviva att dricka, det lugnar magen. Gå till läkare de brukar skriva ut omeprazol på recept och då kan de rekommedera två gånger om dagen, det fick jag. Efter tre veckor så blev det bättre. Sedan är det ju bra att inte dricka så mycket kaffe.  Stress är något som påverkar magen mycket, försöka att dra ner på tempot, ladda ner lite avslappningsappar till mobilen eller lugn mucik. Krya på dig!!

• kokos

Å en tråd för mig.... Jag har ätit kortison tabletter i två veckor och problemen med magen tog mer fart då. Kände lite innan också... Nu har jag slutat helt med kaffe och te. Äter omeprazol en gång om dagen 20mg. Har gjort det en vecka men tycker inte det hjälper. Mår illa och så fort jag äter jäser magen så det ser ut som jag ska föda snart typ! Känner ett tryck över där magmunnen sitter. Har känt blodsmak i munnen ett par gånger. Ska kontakta Vc på måndag... Finns det starkare receptbelagd?

• Tezz77

Nej det är omeprazol som gäller iallafall enligt min läkare... Krya på dig!

• Tant T

Tack för alla tips! Jag känner mig, peppar peppar, bättre, äter mina Omeprazol två ggr om dagen (morgon och kväll) och mår enbart lite lite illa på morgonen nu men knaprar knäckebröd när jag kliver upp på morgonen, äter lätt frukost på en rostad brödskiva med bara smör, Verum hälsofil och ett glas Proviva blåbär. Småäter sen hela dagen på jobbet, smörgåsrån med och utan smör, rostmacka med skinka, banan, drickyoghurt osv.

Hoppas att det verkligen är på väg bort nu och inte slår tillbaka på nåt sätt. På torsdag har jag tagit Omeprazol 2 ggr/dag i en vecka, när och hur trappar man ned? Eller ska man inte tänka på att trappa ned förrän _alla_ symptom är borta och har varit borta ett tag? Känner fortfarande av klumpen i halsen och lite obehag emellanåt i magen, jag röker inte (inte i vanliga fall heller), dricker varken kaffe eller alkohol (en halv glögg har jag druckit dock), äter hyggligt skonsamt (ris, potatis, pasta, fisk, lätt stekta köttbullar, osv) så det borde väl ge med sig?

• LadyTeague
    Tant T skrev 2012-12-18 21:38:38 följande:
    Tack för alla tips! Jag känner mig, peppar peppar, bättre, äter mina Omeprazol två ggr om dagen (morgon och kväll) och mår enbart lite lite illa på morgonen nu men knaprar knäckebröd när jag kliver upp på morgonen, äter lätt frukost på en rostad brödskiva med bara smör, Verum hälsofil och ett glas Proviva blåbär. Småäter sen hela dagen på jobbet, smörgåsrån med och utan smör, rostmacka med skinka, banan, drickyoghurt osv.

Hoppas att det verkligen är på väg bort nu och inte slår tillbaka på nåt sätt. På torsdag har jag tagit Omeprazol 2 ggr/dag i en vecka, när och hur trappar man ned? Eller ska man inte tänka på att trappa ned förrän _alla_ symptom är borta och har varit borta ett tag? Känner fortfarande av klumpen i halsen och lite obehag emellanåt i magen, jag röker inte (inte i vanliga fall heller), dricker varken kaffe eller alkohol (en halv glögg har jag druckit dock), äter hyggligt skonsamt (ris, potatis, pasta, fisk, lätt stekta köttbullar, osv) så det borde väl ge med sig?
    Att småäta är bra, magen ska inte bli tom.

Jag tror att du kan ta två om dagen i en vecka till och sedan en om dagen i en vecka, det är i alla fall så jag brukar få göra. Kommer symptomen tillbaka så börjar man antingen om på en ny kur, eller så kan du gå till läkaren och be om någon annan medicin (om de vill gå med på att det är magkatarr).

Proviva blåbär är förövrigt något som jag tycker fungerar jättebra när magkatarren kommer smygandes. 
  • kokos

Ni som tar två tabletter om dagen... Är det 20 mg/tablett eller 10mg?

Jag har tagit en 20mg om dagen i tio dagar nu och tycker inte jag får effekt

• Clemmy

Prova Pantoloc i stället för Omeprazol, det hjälper många fler än vad Omeprazol gör.

• Tant T

Mitt illamående och magobehag känns som om det blir bättre och bättre för varje dag, däremot så känner jag mer som en klump i halsen nu och halsbränna/svid i halsen. Det blir som en grej oxå, vad gäller klumpen i halsen, ju mer jag tänker på det desto mer känner jag av den. Jag tar Galieve morgon och kväll och tuggar Gaviscon dagtid (främst efter jag ätit).

Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan det är läkt/man är symptomfri? Imorgon är det två veckor sen jag började må märkbart illa och få ont i magen.

• Tezz77
    kokos skrev 2012-12-19 07:06:22 följande:
    Ni som tar två tabletter om dagen... Är det 20 mg/tablett eller 10mg?

Jag har tagit en 20mg om dagen i tio dagar nu och tycker inte jag får effekt

det är 20 mg som jag tog två ggr om dagen på läkarordination. Jag gjorde det i tre veckor innan det gav resultat! Så kämpa på! Nuförtiden har jag alltid omeprazol hemma och tar det om svider i magen någon dag. Krya på er!!
  • Elin 885

magkatarr beror oftast på stress, och du ska äta snäll mat, helst utan för mycket kryddor.
    ta och stressa ned också.

Svar på tråden Magkatarr - omeprazol?