• Jamilia

10-månaders somna i egen säng - tips!!!

Min dotter är 10 månader, somnar (tyvärr) fortfarande genom att jag liggammar henne i vår dubbelsäng! Hon ligger sen kvar större delen av natten i vår säng, vaknar alltid flera ggr varje natt och vill komma till bröstet! Hon tar inte napp, slutade med det som liten bebis! Jag lyfter sällan över henne i spjälsängen mellan gångerna hon vill komma till bröstet, är för bekväm helt enkelt! Känner ngn igen sig? Somnade era barn till slut i spjälsängen? Tungt att lyfta i/ur spjälsängen så här pass stora barn, flera ggr per natt...

• Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!
  • Nyfiken2012

Men varför krånglar ni till det? Om det funkar bäst att amma till sömns så kör på det så länge det funkar, det hinner ändras. Det är helt normala bebisbeteenden ni beskriver. Problemet ligger hos er själva, att ni inte kan acceptera det som sådant. Ni skriver om att träna era barn som om de vore husdjur :(

• Noran
    Nyfiken2012 skrev 2012-12-27 21:59:06 följande:
    Men varför krånglar ni till det? Om det funkar bäst att amma till sömns så kör på det så länge det funkar, det hinner ändras. Det är helt normala bebisbeteenden ni beskriver. Problemet ligger hos er själva, att ni inte kan acceptera det som sådant. Ni skriver om att träna era barn som om de vore husdjur :(
    Jag tycker inte det funkar att amma till söms, för han somnar ofta inte. Hade det funkat hade jag kört på det!
  • Jamilia
    Men varför krånglar ni till det? Om det funkar bäst att amma till sömns så kör på det ,, så länge det funkar, det hinner ändras. Det är helt normala bebisbeteenden ni beskriver. Problemet ligger hos er själva, att ni inte kan acceptera det som sådant. Ni skriver om att träna era barn som om de vore husdjur :(

Nja, håller både med dig och inte! Kan tro att man som läsare tycker man är dum som vill ändra på ngt som funkar bra! Och visst, det kanske stämmer... Men, slutligen vill vi väl alla att våra barn slutar amma, somnar i egen säng, blir mer självständiga osv. Jag vill inte stressa fram ngt som barnet kanske inte är redo för men samtidigt är ju allt en vanesak för de små. Om de ska trivas i egen säng så måste de få chansen att "lära sig" det, därav "träna" sitt barn att sova själv. Låter kanske heldumt att säga träna, fel ordval, men vi vet ju alla vad vi menar! inskolning i att sova i egen säng, som inskolning på dagis, haha! Såklart kommer alla barn sluta amma sig till sömns ngn gång, det vet man ju! jag tycker ändå att det känns värdefullt att ta upp ämnet här och höra litegrann hur andra har det och hur de tänker! Jag har för länge sen accepterar att min dotter gärna ammar sig till sömns, annars hade man nog inte upprepat proceduren i 10 månader! forumet är ju till för diskussion kring olika ämnen, nya infallsvinklar och tips kan verkligen vara värdefulla för föräldrar! Ville bara förklara lite hur jag tänker no hard feelings!
  • Jamilia

Och sen kanske man känner för att prova ngt nytt FASTÄN det gamla beteendet fortf funkar bra! Då har man ngt att falla tillbaka på hela tiden!
  • violatricolor

Så dömande du är. För att ALLA är trötta och sover för lite, inklusive barnet. För att hemmet som barnet ska bo i gror igen. Och nej, jag tränar verkligen inte min dotter som om hon vore ett husdjur. Det är lätt att säga att någon annan krånglar till det om man har ett barn som sover.
  • violatricolor

Min dotter sover 10-11 timmar per natt, har en vakenperiod på 1-2 timmar i sträck, de flesta nätter, sover ofta inte mer än 30 min*2 på dagarna. Hon behöver sova bättre. Hon får sova hos mig om hon vill och det gör att hon sover lite bättre än annars men just nu har hon jättesvårt att slappna av och somna. Visst kan jag vänta ut det men jag bara önskar att hon kunde få sova lite bättre och vara lite piggare och även att hon ska få bo i ett hyfsat fint och rent hem och äta bra mat.

• Noran

Vi håller på att träna på somna i sängen nu. Igår var första kvällen. Då tog det 30 min. Vi sitter och gungar och vyssar hela tiden och tar upp då och då och tröstar. 
    Idag tog det 20 min. Sen vaknade han efter nån timme och då fick han amma och sen somna i sängen. Tog bara 5 min.

Vi satte som regel att det skulle gå minst en timme mellan amninarna på natten, och det klarade han i natt utan att bli ledsen. Anledningen att jag inte vill amma allt för ofta är att vi tycker att han blir så orolig i magen. Den är spänd, och han blir orolig och fiser mycket. Så vi tror att han kommer sova bättre om han inte ammar så mycket. 

Allt har gått bättre än förväntat hittills. Får se hur det går i natt.  

• delight

Läste i tråden att ni inte får något gjort på dagarna då bebisarna vill sova på er.. skaffa en bärsjal eller en ergo baby! Jag slängde upp henne på ryggen i den åldern (händer ibland nu också) så kunde jag göra hushållsarbete och hon sov gott. Sen kunde jag försiktigt lägga ner henne i vår säng när hon sov djupt.

• lyck

Nu bror detta på lite hur ni ställer er till amningen men min dotter skulle snutta typ 7 ggr om natten när hon var runt sju månader. Jag fick nog och förstod att amningen måste sluta eftersom hon aldrig blev nöjd och använde mig mer som napp.började då introducera välling på kvällen sen under natten fick hon ersättning.nu hade hon aldrig problem med att ta flaskan och det hjälpte inom några dagar. Märkte att hennes sömn blev bättre när hon fick eget rum vid tio månader också.det var inget som störde henne, ljudmässigt . Nu är hon 1 1/2 år och har en växa säg som vi ligger brevid henne i tills hon sommar, när hon låg i spjälsängen satt vi bara tyst bredvid och höll i hennes hand. Viktigt är att man aldrig pratar med barnet under natten eller när hen ska sova. Hon sober inte hela nätter i sin säng men oftast till fem så kommer hon över och sommar på en gång

• violatricolor
    delight skrev 2012-12-30 07:46:16 följande:
    Läste i tråden att ni inte får något gjort på dagarna då bebisarna vill sova på er.. skaffa en bärsjal eller en ergo baby! Jag slängde upp henne på ryggen i den åldern (händer ibland nu också) så kunde jag göra hushållsarbete och hon sov gott. Sen kunde jag försiktigt lägga ner henne i vår säng när hon sov djupt.
    Jag har en ergonomisk sele som hon sover i men hon vaknar om jag går runt med henne nuförtiden. Hon sover mycket bättre när jag sätter mig ner med henne. Dessutom börjar jag få ont i nacke och rygg trots att selen är ergonomisk - just det senare problemet kanske kan avhjälpas något om jag bär på ryggen istället för på magen, som nu, men hon sover fortfarande bättre om vi sätter oss ner och lägga ifrån mig henne är ju det jag sällan kan, särskilt inte gå därifrån och göra annat.
Svar på tråden 10-månaders somna i egen säng - tips!!!